Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
APK perikelen
Mijn 244 is vandaag afgekeurd. Ik heb een keuringsrapport gekregen met 7 afkeurpunten. Het was voor het eerst dat ik naar een onbekende garage ben gegaan en niet zelf aanwezig was bij de keuring. Toen ik de auto bracht had ik al een meningsverschil met de garagehouder over iets dat we zouden hebben afgesproken. Ik heb hem vervolgens duidelijk gezegd dat ik een doe-het-zelver ben en dat hij niets aan de auto mocht doen als hij iets zou vinden dat tot afkeur zou leiden. Waarschijnlijk heeft hij toen een zeer strenge / onredelijke keuring uitgevoerd.

De afkeurpunten zoals hij die op het keuringsrapport heeft gezet:
1. auto breekt sterk uit naar links met remmen
2. gordelmechanisme achterin L+R werkt niet goed
3. De accu zit niet goed vast
4. Benzine lekkage bij het filter onder de motorkap
5. stuurarm rechtsvoor heeft teveel speling >1,0mm
6. koplamp rechtsvoor voor meer dan 25% aangetast in dimlicht
7. CO op LPG te hoog

Vooral met punt 7 heb ik moeite. Vorig jaar had ik alleen problemen met het CO-gehalte afkeurpunt. Ik ben toen naar een gasboer geweest en die kon het CO toen onder de wettelijke norm brengen. Wel was toen het advies om een nieuwe verdamper te plaatsen. Dit heb ik een paar weken geleden gedaan. Met de garage die vandaag mijn auto afkeurde had ik afgesproken dat ze het CO ook zouden afstellen, aangezien zij ook een gasinbouw-garage zijn. Ik dacht: dan is ie gelijk afgesteld op de wettelijke CO-waarde en dan ook APK gekeurd. Sterker nog, ik heb deze garage uitgekozen omdat ik dacht dat het afstellen voor hen een makkie zou zijn. Maar nu bleek dat zij het CO-gehalte helemaal niet konden afstellen. Het is hun simpelweg niet gelukt.

Om een lang verhaal kort te maken: welke weg kan ik nu het beste bewandelen? Ik ga niet meer terug naar deze garage. Waarschijnlijk wordt het eerst naar de gasboer waar ik vorig jaar ben geweest en dan naar Kwik-Fit. Ik zal een aantal afkeurpunten herstellen, maar een aantal wil ik vooralsnog laten zitten omdat dat vorig jaar ook geen afkeurpunten waren.

Wat moet ik nu met het keuringsrapport van vandaag? Het keuringsrapport van vorig jaar is geldig tot 13 september 2008. Ik wil eigenlijk de auto opnieuw laten keuren vanuit de situatie van vorig jaar, niet vanuit vandaag. En hoelang heb ik nog, voordat de RDW boetes op gaat leggen?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Situatie is niet rooskleurig denk ik. Misschien mag je nog tussen je huis en het APK station heen en weer rijden. Om te beginnen had je een herkeuring aan kunnen vragen door de RDW (kost wel wat natuurlijk). Nu zou ik inderdaad een ander adresje zoeken en het daar z.s.m. regelen.

Dit vind ik wel een betrouwbare bron over APK toestanden:
http://www.innovam.nl/apk/default.asp?pa...briekid=38

En daar staat (lijkt wel de catechismus):
9. Mag nog met een auto, die bij de APK-keuring is afgekeurd, worden doorgereden als het vorige keuringsbewijs nog geldig is?

Het is verboden om met een voertuig te rijden wanneer het niet aan de APK-keuringseisen voldoet. Dat verbod om te rijden geldt uiteraard niet alleen nadat er een afkeuring heeft plaatsgevonden, maar voor alle situaties waarin de auto niet (meer) aan de keuringseisen voldoet. Dus bijvoorbeeld wanneer er gebreken optreden, terwijl de auto nog maar kort geleden is goedgekeurd of als een auto nog helemaal niet APK-keuringsplichtig is.

Let op, de geldigheid van het oude keuringsbewijs vervalt niet! Immers, na een afkeur blijft de ‘oude’ vervaldatum gewoon in het APK-keuringsregister staan. Want een auto die niet aan de eisen voldoet mag tot twee maanden na de vervaldatum van de laatste goedkeuring ongekeurd langs de weg staan (en dus niet rijden!).

3 scenario's: 1. Policeman Plod houd je staande en constateert ter plaatse in zijn systeempje dat je afgekeurd was: kweenie of de RDW en politie zo goed samenwerken
2. RDW doet hun bestandscontrole: geen probleem want je mag nog twee maanden stilstaan.
3. Je botst ergens in den lande al remmend tegen de kont van een, pakembeet..., Ferrari Enzo, en de verzekering komt er achter dat je auto afgekeurd was wegens remmerij: BUMMER letterlijk en figuurlijk! Grote rekeningen komen uw kant op!
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
eric vermeer schreef:als de auto word afgekeurd en een afkeurrapport ontvangt
dan blijft het oude goedkeuringsbewijs geldig tot aan de vervaldatum

is raar maar maar

dus als je auto nog 4 maanden keuring heeft maar je laat hem alvast keuren en hij wordt afgekeurt
blijf je toch nog die 4 maanden goedkeur houden
Dus dit klopt toch niet helemaal?
Antwoord
klopt precies hoor wat ik zei :Smile

de auto blijft dan gewoon zijn apk houden tot aan de vervaldatum
dit wil niet zeggen dat je een bekeuring van de politie kunt krijgen
dus als je auto nog wel een apk heeft maar je rijdt ondertussen met kale banden oid
kun je daar wel op afgerekend worden ondanks dat hij goedgekeurd is

apk is maar een momentopname en de politie let op andere dingen dan een apk keurmeester
bijv. getinte ruiten en open uitlaten
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Wat de keuringsdatum betreft is er geen reden tot paniek. De keuring loopt tot 13 september.
De politie bekeurt pas vanaf 2 maanden over de datum. Dus je hebt nog even tijd Wink

Als je niet naar die garage terug wilt gaan voorspel ik dat een andere garage een afkeurpuntenlijstje maakt wat voor maximaal 50 procent overeenkomt met het lijstje wat je nu hebt.Mogelijk keuren zij weer iets af wat deze garage wel goedkeurde.

Ik vind Kwikfit overigens ook een slecht adres voor apk keuringen !

Wat de afkeurpunten betreft: een auto mag naar links of rechts trekken bij het remmen binnen een bepaalde marge.Het moet dus niet zo zijn dat je meteen de andere wehhelft op schiet.

De achterbankgordels kun je evt. zolang even eruit halen.Dan kunnen ze ook niet afgekeurd worden ;D

Een tweedehands koplampje is makkelijk te scoren en accu vastzetten mag ook geen probleem zijn.

Om de Co af te laten stellen kun je in principe bij elke garage die een Co meter heeft even langs rijden om de Co af te laten stellen.

Benzinelek bij het filter is met een nieuw klemmetje of een stukje van de slang afsnijden waarschijnlijk verholpen.

Een ander stuurkogeltje is iook niet veel werk.

Ik vind het eigenlijk allemaal wel meevallen.
Antwoord
Bedankt Jos voor jeo pbouwende opmerkingen. Ik verwacht het allemaal wel te kunnen herstellen binnen afzienbare tijd. Weet je zeker dat ik zonder autogordels achter de auto kan laten keuren?

Betekent speling op de stuurarm dat de stuurkogel aan de stabilisatiestang spelling vertoont?

Houdt de RDW zelf ook twee maanden aan voordat ze gaan bekeuren? Of doet de politie dat alleen?

Laatste vraag: als ik de auto bij een andere garage laat keuren, weten zij dan van de afkeurpunten? M.a.w., staan de afkeurpunten ergens in een systeem? Of beginnen ze gewoon blanco aan de keuring?
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
met een blanco lijstje!!
maw: als je er niet helemaal gerust op bent zou je naar een andere keurmeester kunnen gaan, alleen betaal je dan twee keer het keuringstarief:
als ze in eerste instantie is afgekeurt op wat voor punten dan ook, heb je of je garage twee weken de tijd om dit te ( laten ) herstellen en voor een herkeuring te gaan, die kosten zitten bij de eerste keuring in.
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
De tweede keer is niet gratis, maar wel goedkoper volgens mij zo circa de helft.
Eerst 35 de eventuele herkeuring 17 ofzo.

Maar elke garage zal daar wel zijn eigen tarieven of acties voor hebben.
Antwoord
't Andersom. De RDW houdt 2 maanden aan (of 1, maar in elk geval een zekere periode) voor ze automatisch bekeuringen gaan sturen, want je auto mag ongekeurd langs de weg STILstaan.
De politie bekeurt meteen, als ze je zien rijden terwijl er iets mis is met je auto, zoals bv. een afkeurrapport. Maar dan moet je denk ik de pech hebben een echte verkeerscontrole tegen te komen. En ik betwijfel of ze APK afkeur op hun schermpje doorkrijgen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ooit 1x staande gehouden met de 404, met een week verlopen APK, terwijl ik wachtte op onderdelen ( via Ebay uit Argentinie), uitgelegd, lijstje laten zien, gezegd dat het een klassieker is en geen standaard leasebak waar de onderdelen easy te verkrijgen zijn.
ok, succes en geen enkel probleem 8) 8) 8) 8)
blij dat m'n CX nu voor komende twee jaar APK heeft, al is ze helemaal topfit Wink Wink Wink
scheelt toch een hoop gezeik, 5 bakken door de jaarlijkse APK heen krijgen :'( :'(
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)