Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorvärmare
Om maar de kop in het Zweeds te houden...
Sinds een paar maanden wonen we in Zweden en op dringend advies van de Zweedse buren etc. hebben we een motorvärmare aangeschaft, zodat in de winter ons volvotje 't lekker warm heeft. We wonen op de hoogte van Östersund en dan tegen de Noorse grens aan, dus redelijk pittige en lange winters....
Overigens bij invoer gaf de bilprovningen aan dat de meeste 245´s het land uit gaan......deze komt dus (thuis) terug! Wink Ons beesie was helemaal OK en rijdt nu vrolijk rond met een Zweedse plaat, de verstralers gaan er binnenkort ook nog op, dan is ie helemaal echt.

Nu de vraag: heeft iemand uberhaupt ervaring met het eruit boren van de ´klep´ in het koelsysteem op het blok? er zit kennelijk een soort deksel in waar het element in geplaatst moet worden. Volgens de handleiding moet ik met een 8mm boor een gaatje boren en dan dat dekseltje eruit wippen....klinkt een beetje spannend en ik vraag me af of er geen ' boorsel´ in het koelsysteem komt.
Indien nodig scan ik wel ff de plaatjes in.

Hejdå!
Jorgen
Volvo 245 B230F 1989
Volvo BM L90 1988
Antwoord
Een dot vet aan het boortje doen en evt. tijdens het boren het vet nog een keer verversen. Het slijpsel blijft dan allemaal aan het vet hangen Smile
Antwoord
Is goed te doen. Met behulp van stofzuiger, stukje bij beetje boren en blijven zuigen dan moet het goed gaan (spreek uit ervaring ;-) ). Wanneer je bang bent dat er toch wat teveel boorsel in het circuit zit kan je de boel altijd nog ff door spoelen.

Enne mooi vakantie gebied daarzo!

suc6 igg
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
Als je ruimte hebt om een er een boutje op te lassen/hechten, en dan met een slagtrekker het dopje eruit te trekken.
Dan zit in elk geval nooit met het boorselprobleem.
Antwoord
PS. als je dit besluit te doen?,het hechten doen als de koelvloeistof ernog in zit,
want dan brand je er niet zo gauw doorheen vanwege het koelend effect van de vloeistof Wink
Antwoord
Tijdje geleden is dit o.a. aan bod gekomen in een ouder topic:

Topic: motorvoorverwarming

Daar wordt deze link http://www.volvo-classic.com/index.php?itemid=687 genoemd

Citaat:Vriesplug verwijderen
Probleem
Hoe kan ik een vriesplug het gemakkelijkst verwijderen?

Advies 1
Gat in boren en er uit wrikken. Beetje bruut wellicht, maar het werkt. Misschien kun je hem ook wel naar binnen tikken en daar weer uit vissen, of past dat niet? (eerst even checken...)

Advies 2
Wanneer de vriesplug aan de kant van het spruitstuk zit, moet je wel voorzichtig te werk gaan, want de cilinderwand zit er best dicht achter. Dus kijk goed uit met boor of beitel.

Advies 3
Toevallig zag ik dit weekeind mark evans dit doen op discovery . Met een pons in het midden slaan en dan aan een kant tikken dan gaat hij scheef en kun je hem eruit peuteren. Een nieuwe terugplaatsen met een niet uithardende vloeibare pakking.

Bron: Adviezen leden V44-Vereniging

Veel plezier in Zweden (ik ben jaloers op je, zou er zelf ook graag wonen/werken)

Btw, wat voor jaar/type blok heb je, ik heb ooit een setje aangescahft, maar bleek voor een ander type blok te zijn
Deze staat al heel lang te koop:

Topic: Motor(voor)verwarming voor 240 t/m 1984 met een B20, B21 of B23 blok
Stom, ik lees net dat je al een set hebt :-X
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Heb onlangs nog een vriesdop vervangen bij de B27 motor (aan de achterkant van een van de koppen.
Daar zit dus zo'n dikke vriesdop in waar Jan-Willem het over heeft.

Ik kan me niet herinneren ooit zoveel afgezien te hebben bij een reparatie.
Een deuk erin tikken ging bijna niet.Ik kon eerlijk gezegd ook geen flinke slag met de hamer maken vanwege ruimtegebrek.

Toen met een spijker een gaatje erin geslagen Gewrikt met een schreoverdraaier,klauwhamer zowat met halve gereedschapkist maar niet los te krijgen dat rotding.
Uiteindelijk met het lasapparaat erop gegaan en na bijna 3 uur zwoegen en vloeken kwam ie eruit.
Vervolgens de nieuwe erin getikt en jawel: hij lekte af en toe een druppel. >Sad >Sad

Dus toen het hele verhaal weer van voren af aan :'(

De tweede nieuwe dop met wat vloeibare pakking eraan gemonteerd en toen bleef ie dicht. Het schijnt dat je vriesdoppen "droog" moet monteren maar ik wilde niet het risico lopen dat de tweede ook weer lekte.
Antwoord
Jan-Willem schreef:Ik heb gelukkig het blok naast de auto staan, ik ben momenteel bezig met een ombouw.
Dus vandaar dat ik die dop er vrij-gemakkelijk in kon slaan.
Mocht hij lekken dan gaat de uitlaat eraf en dan heb ik voldoende ruimte in de 7serie..

Misschien kun je net zo goed water in het blok zetten nu het nog los ligt.Nu kun je er sowieso goed bij mocht de vriescup lekken.
Antwoord
Dankie voor reacties!

Mwahhh was een keimakkelijk klusje.... ;D
Dus niet, met mijn kleine handjes kom je dus werkruimte te kort achter 't spruitstuk, maar na eerst even gekeken te hebben of de borgschroef wel paste (da's wel handig voor je gaat boren en vloeken).
M'n accuboor paste net en na 2 boren naar de jeweetwel te hebben geholpen ging de 3e erin. Schroevendraaier en jawel: schroevendraaier krom en geen beweging...
Gat iets groter geboord en toen met een dikke schroevendraaier de zaak eruit. Vervolgens dat element erin ´pielen´ en dan kom je ergens weer een handje tekort, maar uiteindelijk en dan toch zit ie erin en aangesloten....ben je wel ff een paar uur mee zoet dus.
[Afbeelding: 0c5be178c14860f4e19f0dc8e9a4a3b2.jpg]

Vandaag nog geen druppie koelvloeistof gezien, vanavond ff gaan testen of ie ook opwarmt (lijkt me handig)

Omdat ik toch lekker bezig was de bosch ralley lampjes op de voorkant er ook maar opgezet, heb je zo ff 2 x 100 watt extra licht.
[Afbeelding: d61713afdb65dbbad2dbbcc48e1c0a58.jpg]

Oh ja, wilde ik m´n olie ook maar ff verversen...zit de dop onder de carterpan toch wel heeeeeeel erg vast, kruipolie helpt ook niet... :-[
Dan toch maar ff op de brug zetten in een garage om met grof geweld :-\ dat ding open te krijgen, of zit ik aan het verkeerde doppie te schroeven (althans probeer te schroeven)

Oh ja, een heeeeel erg groot voordeel is dat overal in dit land onderdelen voor je volvo te vinden zijn, zelfs in de Lanthandel die we overnamen lag gewoon een doos (!!!) wiellagers....kan ik de komende jaren mee vooruit.

Hejdå!
Volvo 245 B230F 1989
Volvo BM L90 1988
Antwoord
beetje off-topic maar ik vind het zo BRUUT staan die hella's 8) 8)
loop al een paar weken te twijfelen,setje Hella 3000's op de bumper.........neemt alleen heul veul koellucht weg zo voor de radiateur/intercooler.

ik heb op een of andere site/forum wel eens een modificatie gezien die ging over claxons uit de luchtstroom weghalen voor meer flow.
een paar hella's d'r BIJ is dan wel een beetje contraproductief.... ???
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)