Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
metertjes testen
Hallo, ik ben bezig met een b18 aan de praat krijgen in een boot, het vordert gestaag.

Ben nu toe aan het controleren van de metertjes. die doen het namelijk niet.
Ik ben niet zo heel handig met electra, dus ik denk ik vraag het hier eens.
Mijn grootste zorg zijn de oliedrukmeter en de watertemperatuurmeter.
Ik weet waar de sensortjes zitten, maar ik wil ze eigenlijk even nameten.
Weet iemand hoe ik dit met een multimeter kan doen?
Of is het toch makkelijker om de tellertjes te testen? en zo ja, hoe doe je dat?

Verder heb ik ook wel eens olietemperatuurmetertjes gezien, is het mogelijk een soort tussenring op je oliefilter te zetten met daarin een temperatuursensor of zeg ik dan iets heel raars?
Antwoord
Bedoel je zoiets ??

http://www.tinustechniek.nl/shop/olieadapter.jpg
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
floor schreef:Verder heb ik ook wel eens olietemperatuurmetertjes gezien, is het mogelijk een soort tussenring op je oliefilter te zetten met daarin een temperatuursensor of zeg ik dan iets heel raars?

Bij de Volvo 240 zit de sensor voor de olietemperatuur in de carterplug. Dat is ook de meest logische plaats.
Een sensor in het oliefilter lijkt mij niet handig.
Ik denk dat de olietemperatuur gemeten in het oliefilter geflatteerd is,is een blikje buiten het blok dus afkoeling,dus geen goede meting lijkt mij.
Antwoord
Je kan ook meten op de oliegallerij, dus de plek waar de druk meter ook zit.

Weet je precies de olie temperatuur van oa. je turbo. (mocht je die hebben).
Antwoord
Olie lamp: onderbreekt massa zolang oliedruk OK, moeilijk te testen, moet je maar geloven. ...Oh nee, zolang de motor niet draait is er dus massa (testlampje opzetten), zodra de pomp gaat draaien gaat het lampje uit. Tara.
Olie temp: why bother.
Temp: sensor in een pannetje, voor B20 sensor geldt: bij 50 graden 282 ohm, bij 100 60 ohm, bij 120 graden 40 ohm weerstand (alhoewel dat laatste lastig te testen is in water). Aangezien Volvo overal dezelfde onderdelen installeert geldt dit ws. ook voor je AQ110.

Vermoedelijk is de volt stabilisator kapot, en misschien de meters ook. Misschien moet je gewoon een 140 dashboard-unit kopen, daar zitten alle benodigdheden in.
Deze bv: http://link.marktplaats.nl/175123512, dan mag je mij twee van die "snelheidsaanwijspijltjes" sturen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
@edwin: precies!

@volvo200liefhebber: da's ook een idee, dat is alleen hetgeen dat echt het lastigs te bereiken is als ie zo in een boot staat. enig idee of de carterplug van de 240 overeenkomt met een b18 blok?

@marc1970: mijn oliedruk giert omhoog als ik gas geef. óók als ik em eerst laat warmlopen. maar volgens mij klopt er niet veel meer van.
sensor in 't pannetje ga ik even doen.
vrees dat ik je niet aan die pijltjes kan helpen, heb allemaal ronde klokkies in mijn dash zitten. dus zal wel weer vdo zpul worden.

dank allen!

Antwoord
tuurlijk gaat je oliedruk omhoog als je meer toeren maakt !!

je oliepomp is een toeren-afhankelijk apparaat....
Antwoord
thx jelmar.
klopt, wat ik bedoelde was dat ie niet meer naar beneden komt :-s
thx all!
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)