Dit jaar wilde ik eens op een Roadtrip-achtige vakantie. Nagedubt te hebben over Zweden is het dit jaar toch Frankrijk geworden. Mijn ouders boden aan om met hun 850 te gaan, omdat mijn 144 niet in showroomstaat verkeert geen slechte optie...
Zo'n 850 is misschien minder romantisch dan de 144, maar wel comfortabeler, sneller en betrouwbaarder...
Hieronder wat leuke pics van de vakantie
De trip begon volvolvo toen we door België reden:
![[Afbeelding: IMG_0030.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/vakantie%202008/IMG_0030.jpg)
Het "broertje van"de auto van het "broertje van". (jubileum 244)
Evenverderop in Frankrijk, las ik op een matrixbord dat er een auto in brand stond.
Dat klopte; van behoorlijke afstand al zichtbaar.
![[Afbeelding: IMG_0033.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/vakantie%202008/IMG_0033.jpg)
Wij gingen als de Brandweer (sneller zelfs):
![[Afbeelding: IMG_0035.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/vakantie%202008/IMG_0035.jpg)
Rookt best wel zo'n trekauto, gelukkig konden ze de caravan op afstand brengen...
Eenmaal aangekomen op de eerste bestemming Normandie genoten van de mooie bezienswaardigheden. Met name de aanvoerhaven Arromanches en Omaha beach waren indrukwekkend.
<plaatje uploaden>
Op de parkeerplaats bij het museum in Arromanches zag ik een 245 die me bekend voorkwam; Rob??
Een rots in de branding (kunstmatige duinen bij de kust):
Vervolgens werd in Normandie wat minder weer, dus als een speer naar het zuiden. Helaas had de 850 er wat minder zin in.
In plaats van de bekende Roffel was er een pruttel met rookgordijn wat uit de uitlaat kwam
![[Afbeelding: th_MVI_0087.jpg]](http://i124.photobucket.com/albums/p32/dopdedouwer/th_MVI_0087.jpg)
(let maar niet op commentaar

)
De gagrage gaf de auto direct op en wilde dat ik sloopkosten zou betalen, aldus de ANWB alarmcentrale. Volgens hen was de koppakking stuk en werden de kosten op 2000-3000 euro geschat. Mooi niet, de garagehouder en ik waren er juist overuit dat nìèt de koppakking was. Toen ik wist hoe de lijntjes liepen wat telefoontjes gepleegd; kortom auto naar NL, wij verder met een vervangende auto.
Ondanks dat het een Renault was stonden de kleur en eerste cijfers van het kenteken van deze Blue Lagune me wel aan.
Bovendien kon ik zo ook nog onderweg met de 144:
Op de terugweg kreeg ik een berichtje van het thuisfront; de auto was aangekomen bij de dealer, het euvel was vrijwel direct gevonden en gerepareerd; kapotte injector in een van de cilinders. Kosten; circa evenveel als de kosten die ik heb bespaard met het rijden van de diesel-leenauto.
Hier stond ook een 850 met een kapotte injector, of was het toch een bosbrand.
Ondanks dat hij vrij lang in het midden bleef rijden, toch een leuk gezicht. Reed toch nog vrij vlot (ca. 130) met 4 personen + vouwwagen.
Deze simca's worden behouden van de terror van franse garages, wat een koekenbakkers zijn dat...(weer wat geleerd deze vakantie).
Ondanks en dankzij de leenauto toch een erg leuke vakantie gehad.
Volgend jaar Zweden denk ik....