Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M46 bak in de Amazon
#1
Na lang wikken en wegen,zoeken, info vergaren dan toch maar de knoop doorgehakt.

In de Amazon komt achter de B21ET een M46 bak !

Ik zal de voortgang van dit project in dit topic bijhouden.
Vandaag de "kick-off"met wat foto's van de M46....

[Afbeelding: dsc00057kk1.th.jpg] [Afbeelding: dsc00054ng7.th.jpg] [Afbeelding: dsc00055tw3.th.jpg]

Onder deze kluit vet met zand zit -vermoed ik- een M46 bak.
Morgen gaat ie mee naar m'n werk voor een knip- en scheerbeurt met de stoomcleaner.


[Afbeelding: baklp6.th.jpg]

Na de schoonmaakbeurt....


[Afbeelding: tandwielenhn4.th.jpg]

Geen brokken,geen slijpsel , alleen maar schone ATF olie. De magnetische aftapplug was
licht aangeslagen met een beetje "ijzerdons"


[Afbeelding: kopphuisyb0.th.jpg]

Het gelaste kopp.huis.Dit is een exemplaar voor een koppelingkabel.
Dit moet ik veranderen in een hydraulisch systeem.....


[Afbeelding: beugel2iw2.th.jpg]

Beugel gemaakt voor de kopp.cilinder.
Deze komt aan het blok bij de startmotor.

[Afbeelding: beugel3pg1.th.jpg]

[Afbeelding: beugel4yf1.th.jpg]



Niet echt spannende dingen , maar dit is het laatste nieuws.
Bak is nu in de Hammerite gezet.
De koker waar de pook aan vast zit is ingekort ,en verlaagd.
En het gelaste kopp.huis zit er nu op.
De kopp.hevel komt van een M90 bak.

[Afbeelding: bakbovenma8.th.jpg]

[Afbeelding: bakvoorgq5.th.jpg]



[Afbeelding: steunoudts5.th.jpg]

Dit is de oude "240"steun .Deze is niet te gebruiken want hij steekt te ver naar beneden.


Hier de nieuwe .
Stukje strip , plakje U-profiel erop gelast , en effe " Hammeriten "
Ik moest wel aan beide zijden van het rubber een hap er uit slijpen, want anders kwam ik in de knoei met de bouten.

[Afbeelding: steunnieuwda1.th.jpg]


Plaatje van de Amazon steun.Deze is niet verandert.

[Afbeelding: dwarssteun2wx2.th.jpg]



Maar omdat het ophangpunt 2 cm naar achter is gegaan (de M46 bak is langer ) moest ik adapterplaatjes maken.En omdat het rubber 1 cm lager staat dan bij de M 41 hebben de plaatjes een dikte van 8 mm .
Vanwege de schuine stand wordt de afstand dan vanzelf 1 cm.

[Afbeelding: dwarssteun1vk5.th.jpg]




Liep op de sloop tegen deze bak aan .Zat in een rechtsgestuurde 240 met heel weinig KM's (150.000).
Ik heb nu voor 100 euro een reserve M46 met KM telleraansluiting.

[Afbeelding: reservebakmn2.th.jpg]


[Afbeelding: bakkenopzijig6.th.jpg]

Hier de M41 en de M46 gebroedelijk naast elkaar...


[Afbeelding: bakkenboven2ou5.th.jpg]

De dikke en de dunne...


[Afbeelding: bakgemontxj1.th.jpg]
[Afbeelding: bakonderkantix0.th.jpg]

Woorden schieten tekort...


[Afbeelding: koppcilsteunms9.th.jpg]

Hier de steun voor de kopp.cilinder.Deze zit dus niet meer vast aan het kopp.huis ,maar aan
het blok.


[Afbeelding: vulplaatjewd5.th.jpg]

Dit is het adapterplaatje.
Hier is goed te zien dat het de combinatie is van " vullen " ( 8mm ), en naar achter brengen ( 20 mm ).
Uiteraard alles met RVS bouten.


Veel meer valt er niet over te zeggen.
Omdat alle problemen al vooraf waren getackled was dit gewoon een "boutje / moertje "verhaal.






Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#2
Ik zit op het puntje van de bank..............en ik zie geen foto's :'(
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
#3
Ben benieuwd, Ik ben namelijk met dezelfde combinatie bezig....al gaat het wel even duren ;D

Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
#4
Stoere bak. Lijkt alsof gietijzer, J type en kabeltje samen gaan.

Is dat pennetje aan de middelste vork (is dat een vork?) niet wat scheef?

Kende je deze al:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Ov...ebuild.htm

http://www.vclassics.com/archive/tranreb.htm, over de M40/41
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
@marc1970; Ik kende ze nog niet, dank je wel!

@edwin; Je auto is nu voor enige tijd uit de running, gebruik je hem niet dagelijks? Ik weet niet hoe je de verandering van kabel naar hydraulisch wilt maken maar hier staat een afbeelding; http://www.tinustechniek.nl/aandrijffotos.html Waarschijnlijk heb je hem allang gezien maar misschien ook niet, succes met je ombouw! Mag ik vragen wat je voor dat aangepaste koppelingshuis betaald hebt?
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
#6
Dat pennetje (rollpin )viel mij ook al op!
Ik heb meteen gekeken of ie helemaal doorliep naar de andere kant en dat doet hij .
Misschien is de bak al eens gereviseerd en hebben ze die pen er wat knullig ingetikt.

En die twee sites kende ik nog niet .Bedankt Marc .

Ja Niels , tijd zat .Dit is een "mooi weer "auto,en niet voor dagelijks.
Ik rij 5000 per jaar .
En die site van Tinus kan ik wel dromen .Maar beter twee keer gezegd dan nooit , thanks
Alleen gebruikt hij een hefboom voor een kabel die hij dan vervolgens aanpast voor
een cilinder .
Terwijl de kopp.huizen zijn voorbereid op beide systemen.De boutgaten zitten er al.
Ik heb de "kabel"hefboom vervangen voor een hydr.hefboom .Het oog welke op het kopp.huis zit voor de kabel slijp ik eraf.
Een beugel voor de kopp.cilinder is bijna klaar (foto's volgen nog )
Kopp.huis kostte mij 110 euro .Deze lag gewoon op de plank en heb 'm dus niet zelf laten maken.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#7
Nice Smile Leuk om de vorderingen te zien! Weet je al hoe je het verschil in aandrijfas gaat oplossen?
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
#8
Dat probleem is er niet!
De totale lengte van de M46 is hetzelfde als van de M41( bij mij althans )
Ik kan dus de oude korte as gebruiken.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#9
De ombouw is een feit.



[Afbeelding: bakkenopzijig6.th.jpg]

Hier de M41 en de M46 gebroedelijk naast elkaar...


[Afbeelding: bakkenboven2ou5.th.jpg]

De dikke en de dunne...


[Afbeelding: bakgemontxj1.th.jpg]

[Afbeelding: bakonderkantix0.th.jpg]

Woorden schieten tekort...


[Afbeelding: koppcilsteunms9.th.jpg]

Hier de steun voor de kopp.cilinder.Deze zit dus niet meer vast aan het kopp.huis ,maar aan
het blok.


[Afbeelding: vulplaatjewd5.th.jpg]

Dit is het adapterplaatje.
Hier is goed te zien dat het de combinatie is van " vullen " ( 8mm ), en naar achter brengen ( 20 mm ).
Uiteraard alles met RVS bouten.


Veel meer valt er niet over te zeggen.
Omdat alle problemen al vooraf waren getackled was dit gewoon een "boutje / moertje "verhaal.




Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#10
Goed gedaan! Heb je er al mee gereden?

Ik vind het nog steeds knap dat je niets met de lengte hebt hoeven doen, was de flens op de M46 hetzelfde als op de M41 (gaten patroon en spiebanen)? Bij mij namelijk niet ???

Citaat:Uiteraard alles met RVS bouten.

Doet het altijd goed met de "RVS" moeren in je chassis ;D
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Amazon met Rover V8 versnellingsbak ??? Dries 3 4.903 16 February 2015, 15:36
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)