Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gasmeting
#1
Er zat een (APK) gasmeting bij mijn auto die ik onlangs heb gekcht. Deze cijfers zeggen mij totaal niets.
Niet dat ik het idee heb dat er iets niet in orde is, maar wat zeggen deze cijfers over mijn motor of de afstelling hiervan?!

Benzine
Stationair 2500
CO % 0.00 0.06
HC ppm 17 17
CO2 % 11.80 14.00
O2 % 4.45 1.13
Lambda 1.23 1.05


LPG
Stationair 2500
CO % 0.48 0.49
HC ppm 85 68
CO2 % 10.40 12.20
O2 % 4.17 1.46
Lambda 1.22 1.05
Antwoord
#2
Rhino schreef:Er zat een (APK) gasmeting bij mijn auto die ik onlangs heb gekcht. Deze cijfers zeggen mij totaal niets.
Niet dat ik het idee heb dat er iets niet in orde is, maar wat zeggen deze cijfers over mijn motor of de afstelling hiervan?!

Benzine
Stationair 2500
CO % 0.00 0.06
HC ppm 17 17
CO2 % 11.80 14.00
O2 % 4.45 1.13
Lambda 1.23 1.05


LPG
Stationair 2500
CO % 0.48 0.49
HC ppm 85 68
CO2 % 10.40 12.20
O2 % 4.17 1.46
Lambda 1.22 1.05
Welke type / bouwjaar?
APK richtlijnen zeggen dat een auto alleen maar aan de eisen hoeft te voldoen op de brandstof zoals op kenteken.
Pas vanaf 1994(?) is er een 4-gas meting nodig. In principe zou een 240 dus nooit zo'n meting hoeven te ondergaan bij een APK.

Om storingen op te sporen is zo'n meting wel handig.
De cijfers op zich geven een hint dat ie rijk staat afgesteld op LPG, vergelijk de waarden met benzine.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#3
Het betreft hier een 1992er met een b200f motor.
Te rijk afgesteld op LPG? mijn verbruik ligt gemiddeld rond de 1:7,5 op LPG, dat is toch niet overdreven?
Antwoord
#4
Rhino schreef:Het betreft hier een 1992er met een b200f motor.
Te rijk afgesteld op LPG? mijn verbruik ligt gemiddeld rond de 1:7,5 op LPG, dat is toch niet overdreven?

Het kan zuiniger.Ik ken iemand met een B230F motor die rond de 1 op 10 rijdt op lpg
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: