Topics: 163
Het kantelen komt inderdaad veel voor bij de vroege motoren, vaak pas na meer dan 3ton, dat dan weer wel.
Wat houdt een langere skit in? De onderkant (na de drijfstang) langer naar beneden laten doorlopen?
Ben benieuwd, heb je ook een fototje van de "schade" die ze veroorzaken in de cilinderwand?
Dan hoor je toch een soort bonkend/kloppend diesel geluid?
Topics: 22
bij mijn 240 hoor ik bij koude start en vooral wat oudere olie licht geklapper, zoals bijna alle 240's enzo. Binnen 20 seconde rijden of zelfs nog sneller helemaal weg. Mijn 940 turbo blok met 235.000 op de teller kun je de zuigers wel licht van kantelen (kop is eraf) maar je hoorde er niets van, zelfs niet bij koude start. Die olie die daarin zat stelde echt niets meer voor. Die auto was ook goed gereden, kwam uit Duitsland, met 220.000 nieuwe turbo en het spruitstuk was lekker gescheurd, en veel verkoolde olie erin. allemaal tekenen dat er goed mee is doorgereden.
Vreemd dat sommige motoren het zo snel hebben. moet toch verschillende behandeling of fabricage verscillen zijn. Onze eerste 245 is ook gereviseerd (bij ergens 3 ton oid) maar die eerste eigenaar (wij waren de 3e eigenaar) reed er ook meteen vol gas mee met koude motor hebben we later vernomen. die wagen had een B23A en reed op LPG.
De oliesquirters bij de latere (92-ish+) motoren hebben er minder last van. of dus in het geval van mijn 940 en nog wat andere motoren die ik hier in de buurt ken die tikken ook eigenlijk niet.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Jelmar, heb je nog foto's gevonden van de wiebelende zuigers
Die moet ik nog steeds even een keertje maken. :-[ :-[
Topics: 28
vergis je niet hoeveel ruimte een zuiger heeft in de cilinder.
vooral turbo motoren hebben veel speling.
dan kan je de zuiger zo met je vingers heen en weer wiebelen in de cilinder.
de zuiger zet zo veel uit dat hij als hij op bedrijfstemp. is
dat hij dan de juiste speling heeft om goed te draaien.
ik heb nog nooit een motor met kantelende zuigers gehoord.
wel een tikker in een 240 motor.
dit komt bij de kleppen vandaan.
dan is het rubbertje onder de nok-volger stuk.
en loopt de olie die er tussen komt weg en als je hem dan op start is het ff ijzer op ijzer.
is niet erg maar komt wel eens een beetje vreemd over in het gehoor.
en als hij dan warm is en je staat naast de auto hoor je ze soms heel zachtjes tikken.
dat geluid kan ik wel van een volvo motor.
van een kantelende zuiger nog nooit gehoord.