Berichten: 570
Topics: 4
Lid sinds: Sep 2007
Je moet volgens mij als eerste de tekening van het produkt in cad/cam hebben, en aan de hand daarvan maakt men het programma.
En als je de grootte en vormen ziet is dit alles erg kostbaar.
Of het moeilijk is, weet ik niet, maar ik werk in een machinefabriek waar ze soms ook 3D-frezen.
Ben zelf lasser/lasrobotprogrammeur.
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Het CAD gedeelte is het tekenwerk, CAM,
Computer
Aided(geholpen)
Manufacturing(fabricage), is de freesaansturing. :

Is het wel handig om dit eerst weer softwarematig te laten controleren, waarna het werkelijke bewerken van het materiaal pas begint. ;D
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
tussen ontwerpen en de CNC code genereren zit ook nog vaak het met FEM analyse kijken waar de zwakke plekken zijn, en dan nog eens her-ontwerpen. het maken van de CNC code zelf hoeft niet vaak meer, dat doet de computer in bepaalde gevallen. je moet wel zelf heel goed aangeven in welke volgorde en met welke gereedschappen, snelheden en dieptes er gefreesd gaat worden en nog heel veel andere zaken. erg lastig en er gaat makkelijk wat mis...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Je hebt natuurlijk CAD-CAM, de CAM is de koppeling tussen je 3d model en je CNC machine.
Leuk speelgoed!
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
ik geloof dat ik nooit meer iets durf te posten van wat ik zelf gemaakt heb..................
wat een project zeg bij ofiengineering!!