Topics: 5
heren,
ik durf het als kersverse en trotse eigenaar van mijn eerste volvo bijna niet te vragen, maar...
de 1993 245 met B200F motor, is dat de moeite waar om te +T-en?
rondstruinend over de verschillende forums [turbobricks, brickboard] lees ik verdacht weinig over een B200F +T conversion. of ben ik gewoon te onhandig om het te vinden? of is het beter om de motor in zijn geheel te vervangen met een B230FT?
u leest het al: ik ben een nieuwkomer. naast dat ik de 245 'optisch' aan het tunen ben [virgo's, verlagen, stabilisatie] wil ik het hartje ook sneller doen kloppen, en dan het liefst richting de 200 hartslagen, als u begrijpt wat ik bedoel...
1986 porsche 944<br />1993 volvo 240 polar
d'r is hier wel een topic te vinden waar iemand 't zelfde vroeg, moet je even goed zoeken.
In grote lijnen was het antwoord: ja, je kan ombouw overwegen met een low pressure turbo en IC. Of je dan veilig 200pk's gaat halen durf ik te betwijfelen, ik denk max 150pk zonder aanpassingen aan het blok zelf.
Een B23 turbo blok wissel geeft je dat vermogen wel makkelijk en de conversie is vlgs. mij niet enorm moeilijk en ook niet al te duur, want d'r worden zat 740's / 940's gesloopt.
Lastigst is denk ik de electronica werkend te krijgen, maar niet onoverkomelijk.
Probeer maar eens en B230 Turbo blok te vinden..........
zoveel 7 & 940 Turbo's worden er niet meer gesloopt, en de 740 turbo's beginnen nu helemaal op te raken.
Maar ik heb binnenkort een B200ET over, prima blokje, moet zeker wel verse lagers en keerringen hebben.
Topics: 22
enige nadeel wat de B200 heeft is de compressie van 10:1, das hoog. op turbobricks komen de mensen weg met B230F+T van 9,8:1 (en daar hebben ze minder goeie brandstof). 200 pk halen ze daar zo, zelfs in de 300 pk hebben mensen er al gehaald met B230F blokken en die rijden er al lang mee rond.
B200 van die generatie heeft zo goed als zeker ook de oliesquirters om de zuigers beter te smeren+koelen, helpt ook weer een beetje.
Ik zou zeggen, kan goed. Alleen, met 10:1 wel zorgen dat alles in goede staat is qua sensoren (lambdasonde, temp sensor, etc etc) en management, zorgen voor goede hitteafvoer (mooie IC+radiator, nieuwe thermostaat, oliekoeler), en met verstand mee omgaan.
Omdat je LH 2.4 hebt kun je zo de computers van een 940 turbo inpluggen met een paar kleine bedrading veranderingen (echt heel simpel). Injectoren van dezelfde auto of van een t5 (iets kleiner maar die hebben geen voorweerstanden nodig dus nog simpeler inbouwen).
Wat ook zou kunnen is een 531 kop van een B230FB erop zetten, als die zo op een 2 liter past (passen doet ie wel maar ben nu niet zeker of de verbrandingskamer enigsinds mooi uitkomt dan), daarmee kun je de compressie wat verlagen omdat die een grotere verbrandingskamer hebben. Kun je gelijk de natriumgevulde kleppen erin zetten.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 23
Als je op LPG rijdt is de hoge CR zelfs een voordeel.
Topics: 42
Nederzweed schreef:Probeer maar eens en B230 Turbo blok te vinden..........
zoveel 7 & 940 Turbo's worden er niet meer gesloopt, en de 740 turbo's beginnen nu helemaal op te raken.
Maar ik heb binnenkort een B200ET over, prima blokje, moet zeker wel verse lagers en keerringen hebben.
en dat zeg je me nu :'( :'( :'(
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Ja als ik er een nieuw blok in hang, heb ik een oude over...
Topics: 42
ben de 7 helaas al kwijt, en heb er btw geen tijd meer voor

maak wel iets leuks van de 245 T(ic) ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99