Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carterventilatie B20
Ik heb twee B20's die allebei flink blazen uit het olievulgat, en ik vraag me af of dat normaal is en of de zuigerveren nog wel hun werk doen. Als ik de slang van de vuldop trek en dichtknijp gaat de motor ook veel rustiger lopen. Wie kan dat eens uitproberen bij zijn B20?

Maar ik heb me ook eens verdiept in de carterventilatie van de B20. Zie http://www.sw-em.com/pcv_diagrams.htm

Doel van carterventilatie is de druk (blow-by gassen) die langs de zuigerringen piepen kwijt te raken. Eerst zat gewoon een gat met een pijpje naar beneden onderin het B16-vroege B18 blok, ziezo.
Motorblokken vanaf pak 'm beet 1970 hebben carterontluchting vanaf het kleppendeksel, naar de inlaat. Het hoge vacuum aldaar zuigt alle blow-by gassen uit het carter langs de klepstoterstangen omhoog, de motor weer in om ze te verbranden (milieu). Daar zit altijd een fractie motorolie en water bij, dat geeft wel eens wat derrie onder het kleppendeksel en/of in de inlaat of carburateur.
Als er flink vacuum in de inlaat is zou er onderdruk kunnen ontstaan in het carter, ook niet de bedoeling. Vandaar de tweede slang van luchtfilter naar het eitje op de B20, om zo nodig schone lucht aan te kunnen voeren naar het carter.
Als je echt een versleten blok hebt is er zoveel blow-by dat het inlaatvacuum het niet meer aan kan zuigen, dan zal er dus ook druk richting het luchtfilter ontsnappen en daar een vieze bende creeëren.

Les 1. wat je voelt als je de slang van de olievuldop trekt is blow-by.
Les 2. zolang er geen motorolie in het luchtfilter van een correct ontluchtte B20 ligt, of smurrie in de slang daar naartoe, valt het nog wel mee met de blow-by. Of tenminste is het dan nog niet erger als de ontwerpers van de carterontluchting voorzien hadden.

Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik zal zo eens kijken, je hebt mijn B20 wel eens gezien dus dan weet je opngeveer waarmee je het vergelijkt.

bedankt voor de les iig Big Grin
Antwoord
Bij mij zitten de slangen van de ontluchting van de vuldop en het eitje overigens omgedraaid.
Ik merkte het volgende:
Warme motor; het dichtknijpen van de slangen heeft geen effect, bij beide slangen niet.
Koude motor; slang dicht olievuldop-luchtfilter dichtknijpen heeft geen effect. Dichtknijpen van de slang eitje-spruitstuk zorgt ervoor dat de motor iets langzamer gaat lopen.

Heb je hier wat aan? Ben je ook iets meer te weten gekomen over de redenen waarom er meerdere manieren van aansluiten bestaan. (misschien gewoon afstammend van de B18?).

Misschien dat het slim is om het zo te houden hoe het is (80k geen problemen), of toch om te draaien.
Antwoord
Tsja, alleen voor mijzelf redenerend zou ik het aansluiten zoals het hoort, want dan kan ik wat met je observaties, haha. Nu is het erg veel denkwerk. Bij jou staat het inlaatvacuum op het eitje, daardoor zou misschien wat meer motorolie de motor ingezogen kunnen worden.
Bij warm en koud reageert-ie anders? Pff, is taaie materie. Bij stationair en volgas gaan die vacuums natuurlijk ook andersom, blablabla.

Als je de vlamstopper in het eitje en de vernauwing in de aansluiting (1-2 mm) op het spruitstuk hebt zou ik het zeker omdraaien zoals het bedoeld is door Volvo AB.
Aan de andere kant: if it ain't broken don't fix it.

Heb jij al 80.000 km met die bak gereden?
Antwoord
Nee ik niet, maar t blok is volgens de overlevering ongeveer 80.000km geleden gereviseerd. Waarschijnlijk zijn de slang aansluitingen toen zo aangesloten en nooit meer veranderd. De vorige eigenaar had een amazon dus zou deze aansluiting zo kunnen hebben bedacht.
Ik zal later 't verschil tussen warm en koud nog eens checken, zo overtuigens was t ook niet.
Antwoord
Dan is jouw blok als nieuw, goed vergelijkingsmateriaal. Haal eens een keer voor mij de slang van de olievuldop af (en druk hem dicht anders gaat de motor uit), en voel eens of er veel luchtdruk uitkomt. Kan geen kwaad voor eventjes.
Antwoord
Idd interessante materie.

Ook even in verdiept (mede omdat bij mij de slangen (waarschijnlijk) verkeerd omzitten, net as bij Dop).

Zoals ik het begrepen heb:

Er is een verschil tussen de carterontluchting van een B18 en een B20.

Bij de B18 wordt de vlamdover aan de zijkant van het blok op het inlaatspruitstuk
aangesloten met een terugslagklep met een doorlaat richting het spruitstuk, en de olievuldop
wordt op het luchtfilter aangesloten.
Er wordt door de olievuldop lucht aangezogen, en door de vlamdover afgevoerd.

Bij een B20 is dit net andersom:
olievuldop naar het inlaatspruitstuk (zonder terugslagklep)
en de vlamdover aan de zijkant van het blok naar het luchtfilter.
Er wordt ook net andersom, lucht aangezogen via de vlamdover, en ontlucht via de olievuldop.

De belangrijkste reden om het PCV systeem te veranderen zijn milieutechnische redenen geweest.
Belangrijk is om ervoor te zorgen dat er gefilterde/schone lucht het blok ingaat.
Bij de B20 zit er een restrictie (verkleining) in de aansluitnippel op het spruitstuk zodat ie niet teveel lucht kan aanzuigen.
Bij de B18 zorgt de terugslagklep hiervoor.

De oude B18's lieten de vuile lucht zelfs gewoon los in de atmosfeer, zonder aansluiting op het spruitstuk (ijzeren pijpje vanaf de vlamdover naar beneden)
Latere systemen leiden de vuile lucht het spruitstuk in zodat deze mee verbrand wordt.

Ik zal binnenkort ook eens even voor je checken.
Qua config is mijn blok gelijk aan die van Dop (B20 blok met B18 ventilatie: eitje-spruitstuk / vuldop-luchtfilter).
Mijn blok is 30k geleden gereviseerd, dus dat moet ook goed vergelijkingsmateriaal zijn.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Precies. Alleen is de vlamdover het gaasje wat IN dat eitje aan de zijkant van het blok (B20) cq. IN de olievuldop (B18) zit.

Dat geval aan de zijkant noemt men op V44 regelmatig een eitje, dus doe ik dat voor het gemak ook maar. Het is ws. een soort olieafscheider.
Antwoord
Marc1970 schreef:Dan is jouw blok als nieuw, goed vergelijkingsmateriaal. Haal eens een keer voor mij de slang van de olievuldop af (en druk hem dicht anders gaat de motor uit), en voel eens of er veel luchtdruk uitkomt. Kan geen kwaad voor eventjes.

Ik heb net even snel gechecked:
Ik heb geen slangen losgehaald; gewoon de olievuldop los en op het gat gevoeld met de hand, hier is inderdaad luchtdruk/blazen te voelen. Niet heel heftig ofzo.

De motor ging hierdoor niet anders lopen, en sloeg niet af. Maakt wel een wat ander geluid natuurlijk doordat je nu wat geluid hoort uit de spelonken van de B20. Wellicht doordat de dop nog aan de slang vastzit.
Antwoord
Da's mooi, bedankt. It makes sense, dat je motor niet afslaat en de mijne wel, omdat de slangen andersom (ik had bijna 'verkeerd om' getypt) zitten. Ik krijg in ene een hele boel valse lucht en jij minder, want jouw inlaatvacuum staat op het eitje.

Dat verklaart ook dat er niet meteen windkracht 6 uitkomt, een deel van de overdruk in jouw blok wordt al de inlaat ingezogen voordat het bovenin kan komen. Het eitje zit gewoon een stuk lager.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: