26 February 2008, 15:23
Ik heb twee B20's die allebei flink blazen uit het olievulgat, en ik vraag me af of dat normaal is en of de zuigerveren nog wel hun werk doen. Als ik de slang van de vuldop trek en dichtknijp gaat de motor ook veel rustiger lopen. Wie kan dat eens uitproberen bij zijn B20?
Maar ik heb me ook eens verdiept in de carterventilatie van de B20. Zie http://www.sw-em.com/pcv_diagrams.htm
Doel van carterventilatie is de druk (blow-by gassen) die langs de zuigerringen piepen kwijt te raken. Eerst zat gewoon een gat met een pijpje naar beneden onderin het B16-vroege B18 blok, ziezo.
Motorblokken vanaf pak 'm beet 1970 hebben carterontluchting vanaf het kleppendeksel, naar de inlaat. Het hoge vacuum aldaar zuigt alle blow-by gassen uit het carter langs de klepstoterstangen omhoog, de motor weer in om ze te verbranden (milieu). Daar zit altijd een fractie motorolie en water bij, dat geeft wel eens wat derrie onder het kleppendeksel en/of in de inlaat of carburateur.
Als er flink vacuum in de inlaat is zou er onderdruk kunnen ontstaan in het carter, ook niet de bedoeling. Vandaar de tweede slang van luchtfilter naar het eitje op de B20, om zo nodig schone lucht aan te kunnen voeren naar het carter.
Als je echt een versleten blok hebt is er zoveel blow-by dat het inlaatvacuum het niet meer aan kan zuigen, dan zal er dus ook druk richting het luchtfilter ontsnappen en daar een vieze bende creeëren.
Les 1. wat je voelt als je de slang van de olievuldop trekt is blow-by.
Les 2. zolang er geen motorolie in het luchtfilter van een correct ontluchtte B20 ligt, of smurrie in de slang daar naartoe, valt het nog wel mee met de blow-by. Of tenminste is het dan nog niet erger als de ontwerpers van de carterontluchting voorzien hadden.
Maar ik heb me ook eens verdiept in de carterventilatie van de B20. Zie http://www.sw-em.com/pcv_diagrams.htm
Doel van carterventilatie is de druk (blow-by gassen) die langs de zuigerringen piepen kwijt te raken. Eerst zat gewoon een gat met een pijpje naar beneden onderin het B16-vroege B18 blok, ziezo.
Motorblokken vanaf pak 'm beet 1970 hebben carterontluchting vanaf het kleppendeksel, naar de inlaat. Het hoge vacuum aldaar zuigt alle blow-by gassen uit het carter langs de klepstoterstangen omhoog, de motor weer in om ze te verbranden (milieu). Daar zit altijd een fractie motorolie en water bij, dat geeft wel eens wat derrie onder het kleppendeksel en/of in de inlaat of carburateur.
Als er flink vacuum in de inlaat is zou er onderdruk kunnen ontstaan in het carter, ook niet de bedoeling. Vandaar de tweede slang van luchtfilter naar het eitje op de B20, om zo nodig schone lucht aan te kunnen voeren naar het carter.
Als je echt een versleten blok hebt is er zoveel blow-by dat het inlaatvacuum het niet meer aan kan zuigen, dan zal er dus ook druk richting het luchtfilter ontsnappen en daar een vieze bende creeëren.
Les 1. wat je voelt als je de slang van de olievuldop trekt is blow-by.
Les 2. zolang er geen motorolie in het luchtfilter van een correct ontluchtte B20 ligt, of smurrie in de slang daar naartoe, valt het nog wel mee met de blow-by. Of tenminste is het dan nog niet erger als de ontwerpers van de carterontluchting voorzien hadden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969