Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelingsprobleem met B20 op LPG.
Ik zal e.e.a. proberen te verduidelijken aan de hand van een tekeningetje.

In de oude situatie deed mijn kachel het nog wel, en had ik nooit problemen met koeling.

Nu lag laatst zo'n beetje alle koelvloeistof IN de auto, en had ik even geen zin om
de kachel te repareren, dus ik denk: ik haal hem er tussen uit.

Ik hoop dat beide tekeningen een beetje duidelijk zijn:
In situatie oud:

Er loopt een slang van het blok (waterpomp) naar de radiator
Daarna via de radiator terug het blok in.
Vervolgens zitten op de achterzijde van het blok 2 pijpjes.
Aan de pijpjes zijn twee T-stukjes gemaakt, om de verdamper in de kring op te nemen.

Nu is de kachel lek, dus ik denk: kachel ertussen uit en slangen een beetje doorverbinden.
(Zie rode streep; dat is de nieuwe doorverbinding, die in plaats van het hele
kachel-gebeuren is gekomen)

Alleen als ik nu de motor laat draaien, dan stroomt er continue koelwater uit het
overloopppijpje van de radiateu.
Alle koelwater wordt er even hard weer uitgepompt.

Daarbij snap ik de flow in de bovenste tekening ook niet, (heeft al jaren zo gewerkt).
Ik neem aan dat koelwater rond moet stromen, als ik zo naar de tekening (1) kijk, dan
kan het water 2 kanten op )T-stukjes), en niet in een kringetje.

Zo ook, nu met tekening (2), daar is ook niet echt sprake van een stroomkring.

Als ik nu de rode dichtknijp? dan heb ik wel een mooie kring, alleen is dat niet
zoals het ook was MET kachel ertussen.

Btw, wat is de functie van koelwater door de verdamper heen?

[Afbeelding: kachel.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
De functie van het koelwater door de LPG verdamper is om bevriezing van de verdamper te voorkomen.
Als er te weinig water in het systeem zit, zul je merken dat de verdamper meteen wit uitslaat en ijskoud aanvoelt. De auto begint dan te stotteren en slaat af.Je krijgt hem dan pas weer gestart als de verdamper weer ontdooit is.

Wat de omleiding in je waterslangen betreft: volgens mij moet het zonder meer kunnen om de kachel af te sluiten door de ingaande slangetjes aan elkaar te koppelen.
Ik ken iemand die ook zo rond reed met zijn 244.
Antwoord
Dus mijn "bypass" (rode streepje) klopt wel?

kan dan alleen niet zo goed een 'stroomkring' ontdekken
(Koelwater moet toch in een kringetje rondstromen?)

Het kan nou 2 kanten op in de t-stukjes
Antwoord
he, Jos was me net voor.
idd, kunt ook hier even kijken
LPG is dermate"gekoelt"omdat je anders je tank maar een fractie volkrijgt van de inhoud.
bevroren/koud is het makkelijker samen te persen.
je verdamper moet deze koudestroom weer omzetten naar vluchtig, en wat is er makkelijker en goedkoper dan de koelslangen benutten welke toch al verhit worden?
en idd, je bypass zou moeten werken, wel de juiste dikte genomen en geen rare knikken erin?
en uiteraard goede slangenklemmen?
en wat betreft je flow:
je verwarming thuis gaat toch ook gewoon rond>
je radiator koelt, je verdamper geeft warmte af, en in je kachel zit ook een miniradiatortje, deze zorgen er dus voor dat het warme koelwater rondgaat, lijkt me ( al kan ik het uiteraard mis hebben ;D)
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Zo op het eerste gezicht klopt er iets niet in je B20 tekening (sorry). De kachel krijgt water via de kop en retour via een pijp langs de uitlaatkant, maar alleen als de kachelkraan open staat.
Als de thermostaat dicht is is er een kort circuit door de cilinderkop (en de kachel, als de kraan open staat). Als de themostaat opengaat gaat het korte circuit dicht en het lange, via de kop en de radiator (en de kachel, als de kraan open staat), open. Je hebt dus een probleem in het lange circuit, zit er eigenlijk wel een thermostaat in? Anders pomp je altijd door allebei de circuits.

Ik ga eens kijken hoe mijn verdamper ertussen gezet is. Net wat ik dacht, die staat parallel aan de kachel, als in jouw tekening.

Je hebt het nu zo gemaakt alsof de kachel wijdopen staat, die rode slang heeft veel minder weerstand als een kachelradatior. Ik zou die rode slang dichtknijpen (alsof de kachel dicht is).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Er zit idd wel een thermostaat in.

Ik heb geen flauw idee hoe het water hoort te stromen, welke kant om, en wat goed/fout is

De tekening geeft aan hoe het aangesloten zat, en hoe het nu aangesloten zit.
De tekening is goed, alleen de aansluiting dan fout denk ik.

Wat is de inlaat- cq uitlaatkant van de kachel?
Dus als de thermostaat dicht is, doet de radiator niet mee?

Als je eens een schetsje/foto kunt plaatsen van jou situatie, dan zou ik heel blij zijn.

'Ksnapernixvan..... ???.
Antwoord
Foto levert alleen een dikke kluwen zwarte slangen op. De pomp pompt water direct uit de kop (koude situatie, thermostaat dicht), of uit de radiator (warm, open) weer in de kop. Er komt een haaks kort pijpje achteruit de kop, die gaat naar de kachelkraan, waarvan het slangendeel in de motorruimte blijft (144 situatie). Water uit de kachel gaat weer de pomp in door die lange buis. De kachelkraan is dus de in-kant van de kachel.

Tussen de kop en de kraan zit een T stuk voor de verdamper voor aanvoer, de afvoer komt vóór de lange buis er weer bij via een ander T stuk. De verwarming vd lpg gaat dus deels ten koste van de interieurverwarming.

Denk eigenlijk dat er weinig mis is met je bypass operatie, is al je koelwater niet door een lekkende koppakking de kachel uitgeblazen? En nu dus de radiator uit (ik neem aan dat de Amazon geen drukreservoir heeft maar een overdrukventiel in de radiatordop).
Antwoord
Citaat:is al je koelwater niet door een lekkende koppakking de kachel uitgeblazen?

Kan dat?

B20 heeft idd geen drukresevoir, maar een overlooppijpje bij de radiatordop (geen ventiel oid, gewoon een open verbinding).
Antwoord
he Rob, wat vraag je btw voor je 122??
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Leuke ideetjes heb ik soms hè? Ik heb twee keer een lekke koppaking gehad die water uit de radiator/expansievat blies terwijl je er bij stond.

Er zit zeker weten een soort klepje en een veer onderin de radiatordop, het koelsysteem werkt onder druk en er kan dan geen open verbinding met de overloop zijn. Deze systemen trouwens niet tot de rand vullen maar tot net boven de buisjes in de radiator. Het bovenste deel blijft lucht, en dat functioneert als expansievat.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)