Ik zal e.e.a. proberen te verduidelijken aan de hand van een tekeningetje.
In de oude situatie deed mijn kachel het nog wel, en had ik nooit problemen met koeling.
Nu lag laatst zo'n beetje alle koelvloeistof IN de auto, en had ik even geen zin om
de kachel te repareren, dus ik denk: ik haal hem er tussen uit.
Ik hoop dat beide tekeningen een beetje duidelijk zijn:
In situatie oud:
Er loopt een slang van het blok (waterpomp) naar de radiator
Daarna via de radiator terug het blok in.
Vervolgens zitten op de achterzijde van het blok 2 pijpjes.
Aan de pijpjes zijn twee T-stukjes gemaakt, om de verdamper in de kring op te nemen.
Nu is de kachel lek, dus ik denk: kachel ertussen uit en slangen een beetje doorverbinden.
(Zie rode streep; dat is de nieuwe doorverbinding, die in plaats van het hele
kachel-gebeuren is gekomen)
Alleen als ik nu de motor laat draaien, dan stroomt er continue koelwater uit het
overloopppijpje van de radiateu.
Alle koelwater wordt er even hard weer uitgepompt.
Daarbij snap ik de flow in de bovenste tekening ook niet, (heeft al jaren zo gewerkt).
Ik neem aan dat koelwater rond moet stromen, als ik zo naar de tekening (1) kijk, dan
kan het water 2 kanten op )T-stukjes), en niet in een kringetje.
Zo ook, nu met tekening (2), daar is ook niet echt sprake van een stroomkring.
Als ik nu de rode dichtknijp? dan heb ik wel een mooie kring, alleen is dat niet
zoals het ook was MET kachel ertussen.
Btw, wat is de functie van koelwater door de verdamper heen?
In de oude situatie deed mijn kachel het nog wel, en had ik nooit problemen met koeling.
Nu lag laatst zo'n beetje alle koelvloeistof IN de auto, en had ik even geen zin om
de kachel te repareren, dus ik denk: ik haal hem er tussen uit.
Ik hoop dat beide tekeningen een beetje duidelijk zijn:
In situatie oud:
Er loopt een slang van het blok (waterpomp) naar de radiator
Daarna via de radiator terug het blok in.
Vervolgens zitten op de achterzijde van het blok 2 pijpjes.
Aan de pijpjes zijn twee T-stukjes gemaakt, om de verdamper in de kring op te nemen.
Nu is de kachel lek, dus ik denk: kachel ertussen uit en slangen een beetje doorverbinden.
(Zie rode streep; dat is de nieuwe doorverbinding, die in plaats van het hele
kachel-gebeuren is gekomen)
Alleen als ik nu de motor laat draaien, dan stroomt er continue koelwater uit het
overloopppijpje van de radiateu.
Alle koelwater wordt er even hard weer uitgepompt.
Daarbij snap ik de flow in de bovenste tekening ook niet, (heeft al jaren zo gewerkt).
Ik neem aan dat koelwater rond moet stromen, als ik zo naar de tekening (1) kijk, dan
kan het water 2 kanten op )T-stukjes), en niet in een kringetje.
Zo ook, nu met tekening (2), daar is ook niet echt sprake van een stroomkring.
Als ik nu de rode dichtknijp? dan heb ik wel een mooie kring, alleen is dat niet
zoals het ook was MET kachel ertussen.
Btw, wat is de functie van koelwater door de verdamper heen?
![[Afbeelding: kachel.jpg]](http://i214.photobucket.com/albums/cc293/ropo_01/kachel.jpg)
![[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]](https://images.cdn.circlesix.co/image/uploads/posts/2016/06/84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif)