Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
TIPS: HOE KUNNEN WE ONZE BENZINEVERBRUIK VERBETEREN
25% van de dagwaarde ist nu toch? (geen idee wat ik betaal maar tis geen drol Tongue)
Antwoord
Goh, dit nodigt wel uit om de volgende keer weer serieus te reageren... :-X

Gr :Smile
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Wat kun je zoal doen (JW240 zal dit vast aanvullen Wink):

-Monteer een dunnere koppakking.
-Monteer een efan
-Monteer een 531 kop.
-Verbeter je ontsteking.
-Ethanol injectie
-Goede/nieuwe lambdasensor.
-Goede/nieuwe sensor in kop.
-Flush je motor eens.
-Zorg voor een beter ademende uitlaat.
-Zorg voor beter ademende inlaat. (op tijd nieuw luchtfilter en een ramintake idee als JW240)
-Bij een turbo: gebruik/monteer een ic.
-Polijst wellicht je inlaat.
-Demonteer kat.
-Zorg voor iets hogere benzinedruk, door betere verneveling van de brandstof=postiteve invloed op verbruik.
-Monteer injectoren met 4 stralen/4 beem (of hoe je het ook wilt noemen.)
-Laat je injectoren eens reinigen of monteer een set nieuwe.
-Zorg dat dingen als dynamo goed gemonteerd zijn, speling op de bussen/rubbers hiervan zorgt namelijk voor verhoogd verbruik door zwaar lopen. Klinkt wellicht vergezocht maar toch.
-Ga niet te breed met banden. Platter/dunner is wel goed.
-Zorg voor voldoende lucht in je banden.
-Beetje verlagen kan ook helpen
-Verbeter aerodynamica.
-Je hoeft niet het gehele jaar met imperial/roofrack rond te karren.
- Andere eindoverbrenging achteras.
-M47-M90 ipv M46 of nog erger....
-Laat geen onnodige rotzooi in je auto slingeren (gewicht)
-Gebruik de airco zo min mogelijk.
-Gebruiik de stoelverwarming zo min mogelijk.
-Laat je ramen dicht als het even kan.
-Zorg voor zo min mogelijk turbulentie onder de auto.
-Zorg dat de auto (motorisch) regelmatig onderhouden wordt, bezuinig niet op zaken als olie en bougies.
-Als turbo rijder: monteer een andere turbo dan een .63 T3, 13c voor dagelijks gebruik of 15G is een prima upgrade en zal ook posititieve invloed op verbruik en rijdbaarheid hebben.
-Monteer een 90+ spruitstuk.

-Zorg dat er zo min mogelijk vermogen in de aandrijflijn verloren gaat.

Zal er vast nog een heleboel zijn vergeten, mja......

Je auto zal niet alleen zuiniger zijn maar ook meer vermogen hebben.
Antwoord
Filip schreef:ik begrijp dit soort zaken nooit bij het rijden met een 240.

Zelfde als afvragen, hoe een low-budget-vakantie te houden in Monaco, hoe geen soa's op te lopen bij onveilige seks in Johannesburg, of hoe plezier te hebben tijdens een Centerparcs-vakantie,..

Onze auto's zijn geen Kia, Toyota, of Hyundai, we (tenminste ik) rij ze voor het plezier en gevoel. dat kost meestal wat extra,..

Een goede afstelling van de motor is altijd aan te raden, denk verder weinig meer er aan te doen, genoemde voorbeelden zullen echt geen hele euro's uithalen.

Nou een 240 met B230F kan met goed onderhoud en wat trucjes ook wel 1 op 12 of beter halen.
Antwoord
ja leuk als een een B230A hebt,...
Wink

En als je alles niet aanschaft/uitvoert wat men aandraagt als oplossing, veel geld over om gewoon van te tanken, Big Grin

Ik kan het niet laten, sorry.
&quot;Nostalgie is niet meer wat het geweest is&quot;<br /><br />- 240 DL estate Diesel '89 -weg<br />- 240 DL sedan 2.3 '86
Antwoord
Nou zelfs dingen als de rubbers van je dynamo ed vervangen heb je er in brandstofkosten binnen een jaar uit. Wink
Het advies voor een B230A is nog veel simpeler. B230F/FB enz..... Als je goed zoekt heb je er dat ook binnen een jaar uit Tongue
De beter uitlaat haal je op de sloop/onderdelenhandelaar van een 240 turbo af. Je kat verwijderen kost je geen rode cent.
En een cillinderkop kost vandaag de dag evenveel als een volle tank benzine.
9 van de 10 adviezen zijn niet duur en niet extreem moeilijk uit te voeren.

Investeren in onderhoud en je auto krijg je terug door beter verbruik en betrouwbaarheid. Ook krijg je meer geld voor een beter lopende wagen dan een wrak. Waarom als je een nieuwe lambdasensor moet kopen voor een model kiezen dat net 20 euro goedkoper is tov een betere?
Zoals gezegd. Sommige van de modificaties dragen niet alleen bij aan het verminderen van de brandstofkosten maar ook het vermogen, de rijdbaarheid en de betrouwbaarheid.
Antwoord
@bossie; leuke ijst maar ik zie er een hoop tussen staan wat niks met het verbruik doet.

en meer vermogen en zuiniger worden gaat niet helemaal samen in zo'n opstelling.

Antwoord
Nou dan noem maar eens een voorbeeld? Tongue

Met deze lijst krijg je een een motor die een stuk efficienter zal zijn en dan ook meer vermogen zal leveren. Door de efficientie en het vermogen zal het verbruik dan ook zeker dalen bij gelijke rijstijl.
Antwoord
Kijk Bossie wat jij zoal noemt is juist mijn opzet van deze topic waar ik heen wilde gaan.
Hier hebben we wat aan.
Nog meer tips.
Kijk dat zijn dan weer leuke klussen voor het nieuwe jaar.
Begreep ook dat vooral ook de carterontluchting niet vergeten moet worden!!
Antwoord
Er staan ook een hoop goede tussen, zoals het reinigen van injectoren !! dat word heeeel vaak vergeten.
Dat je motor op die manier enigsinds efficienter word ben ik ook met je eens.

Maar waarom een 15G Monteren ? leg me dat eens uit?
Enige wat een 15g doet is wat meer lucht geven op dezelfde druk.
Als je meer lucht wilt kan je ook de druk op bestaande turbo wat opvoeren?

Je inlaat polijsten? wil je een slechter mengsel ? (je inlaat moet juist niet helemaal glad zijn, dat heeft te maken met wervelingen etc. zal het stukje eens opzoeken als je er meer over wilt weten).

En in het algemeen; een redblock zal je niet zuiniger krijgen dan maximaal 1:12 (op benzine, LPG & E85 heb k geen verstand van).
En dat word gewoon bereikt, met goed onderhoud, houd je dat niet goed bij dan begint het gedonder.
Volvo's zijn bij korte stukjes gewoon belachelijke verbruikers, daar kan geen truukje tegenop.
Ik heb hier verschillende volvo's, van een 940 GL met B230FB blok (wat toch wel een van de meest efficiente N/A motoren is) en oa. ook nog de bekende 740 met B200ET.

Op de langere afstanden kan ik geen verschil merken in verbruik, dan halen ze allebei zo rond de 1:10 / 1:10.5
Rij ik korte stukjes in de stad; dus stoppen, optrekken, afremmen, accelereren, dan word het verschil ineens groter.
meeste wat ik ooit verbuikt heb met de 940 is 1:6.5, de 740 1:8.
Dit komt vooral omdat de 940 een Automaat heeft, en de 740 niet, tevens is de 940 ruim 100+ kilo zwaarder.

De 940 is een volledig standaard uitvoering, met airco, stoelverwarming etc etc.
Ik gebruik de stoelverwarming vrij vaak, maar gebruik ik hem niet, merk ik daar geen extra verschil in.

Je hebt het ook over een M46/M47 wisselen voor een M90 of soortgelijk.
Dat zou in theorie een heel verschil moeten maken aangezien een M90 gunstigere ratio's heeft.
Ware het niet dat als jij op constante snelheid rijd, dat je ecu het mengsel aanpast.
Tenminste dat heb ik al geconstateerd bij mijn motronic (toen ie het nog goed deed) en ook de LH2.4 van de 940.
Dat verklaard meteen dat ik zonder overdrive niet veel onzuiniger rijd, van 1:10 naar 1:9.5 (en dat scheelt al gauw 800 toeren).

Ik zeg dus niet dat heel je lijstje onzin is, ZEKER NIET, maar een aantal dingen kloppen niet helemaal. Wink

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke remschijven horen op onze Turbo's? henqui 3 2.882 9 May 2007, 21:13
Laatste bericht: henqui
  Tips voor revisie blok?? Muisje 7 6.047 6 March 2007, 13:14
Laatste bericht: daanheijn
  upgraden intercooler 240 >> goede tips gevonden Jw240 29 12.460 25 March 2006, 19:34
Laatste bericht: Robbert242DL
  Uitlaten en Remmen verbeteren kaasie 16 11.869 22 November 2005, 23:08
Laatste bericht: Ticcie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)