Topics: 38
hallo forummers,
ik heb nog even een vraagje;
WIE WEET WAAROM ER TWEE SLANGEN NAAR DE WASTEGATE-DRUKDOOS LOPEN??????
het is mijn oude ingeleverde turbo maar ik zou het toch graag nog willen weten......
nog een vraagje;
bij het starten van mijn motor slaat de motor heel vlot aan en heeft de startmotor nog geen eens gelegenheid gehad om oliedruk te creeeren door rondtornen zonder aanslaan.
aan de ene kant een luxe-probleem(vlot starten)maar qua turbo vind ik die 1 a 2 seconden zonder oliedruk niet zo'n prettig idee........
gaat bij jullie je oliedruklampje al uit tijdens starten of heb ik meer lotgenoten die het lampje pas zien doven als de motor al 1 a 2 seconden loopt???
ik hoor graag jullie bevindingen.
(ik kan mijn brandstofklep natuurlijk even dicht houden met een tijdrelaisje van 2 sec. zodat de startmotor even tornt zonder aanslaan maar ben benieuwd naar jullie ervaringen / meningen)
Topics: 36
Zo hard draait de turbo niet van het starten hoor

Beetje olie heeft nog wel een laagje plakken langs de metalen wanden waardoor de koudstartschade beperkt blijft.
Nathuurlijk heb je het liefst meteen volle oliedruk, het enige wat helpt is een origineel Volvo oliefilter. Meer kun je volgens mij niet doen. Ik ken talloze Volvo's die al tonnen op de teller hebben staan en toch het olielampje nog even hebben branden na de start. Niets om wakker van te liggen m.i.
Als je de motor hoort 'kloppen' is er wat anders aan de hand.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
dank je wel thuur dat stelt al weer een eind gerust.
vandaag heb ik er nog even een drukmeter tussen gehangen en ik zal morgen de druk en tijdverloop nog eens bekijken bij koude start.
iemand nog ideen over de aanwezigheid van 2 slangen op de wastegatedrukdoos????
Wel een idee, maar geen zekerheid :-\
is het niet zo dat in de oude situatie (twee slangen), het gaat om het drukverschil over de turbo en bij de nieuwe situatie over het drukverschil tussen de perszijde van de turbo en de buitenlucht.
Ik heb ook geen idee van het verschil in druk tussen de zuigzijde van de turbo en de buitenlucht, maar het zou kunnen.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Topics: 23
Je zou een schakelingetje kunnen maken met een dubbelwerkend relais. Zodra je olielampje uitgaat wordt je brandstofklep vrij gegeven. Dat moet niet zo heel ingewikkeld zijn. In die systeempjes waar ik mee werk hou je bewust de ontsteking even achter om de motor de kans te geven op toeren te komen en smering te krijgen. Na 3 rondjes gaat ie dan inspuiten en ontsteken.
Topics: 28
hey thuur
wat heeft een volvo filter meer dan een ander filter??????
BOZZMA;
dat is op zich een goede gedachte,ik deed dat nu handmatig door de brandstofklep-draad even los te halen.
alleen het beroerde is dat het startmotortoerental te laag is om oliedruk te pompen.
het goede nieuws is dat het probleem gaandeweg zichzelf lijkt op te lossen.
laatst had ik vrijwel direkt oliedruk,ik meet met een drukmeter en heb het oliedruklampje dan ook met een schuin oog in de gaten.
de meeste problemen worden vanzelf erger, dit is er gelukkig een uitzondering op.
(ik was niet van plan om de motor er nog eens uit te halen om het carter te verwijderen en liep al met plannen om een elektropomp te installeren voor de start-oliedruk..........)
in ieder geval bedankt voor je meedenken
Topics: 23
Een pre-lube / prime pomp. Wist je dat ze dat bij grote dieselmotoren in schepen doen ? De ECM stuurt dan voor de startmotoren te bedienen eerst een signaal naar de electrische oliepomp en die brengt het systeem op druk en smeert vast voor. Vervolgens wordt de motor gestart en neemt de mechanische oliepomp het over.
Wellicht was de sensor zelf niet geheel gangbaar meer ? De druk meten is inderdaad beter. Overigens kan je op de aanvoerleiding zien wat er gebeurd met de olie. Als je de banjo een beetje lost dan zul je zien dat er druk zat is (of niet).
ja dat wist ik inderdaad, sterker nog daar heb ik de inspiratie ook van om het evt. zo op te lossen.
de zender is wel goed ik heb hem getest en hij schakeld in het daarvoor bestemde gebied 0,15 - 0,45 bar.
maar zoals gezegd, vooralsnog lijkt het probleem opgelost.
in ieder geval bedankt.
Topics: 36
kaasie schreef:hey thuur
wat heeft een volvo filter meer dan een ander filter??????
In een Volvo filter zit een klep waardoor er bijna onmiddelijk oliedruk kan worden opgebouwd. 9 van de 10 aftermarket filters hebben dat niet en aangezien Volvo filters helemaal niet duur zijn kun je beter origineel monteren.
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter