Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trailing arm bussen vernieuwd
Vandaag moest het er van komen. De grote bussen van de achter-as wilde ik vervangen.
Via Brickboards.com heb ik een beschrijving gevonden om een stukje gereedschap Zelf te maken.
Link: http://www-ese.fnal.gov/People/wilcer/vo...g_tool.htm
Nu hebben ze in de USA iets andere maten ingebruik men heeft veel NPT schroefdraad en bij ons veel BSP schroefdraad.
uiteindelijk alles bij elkaar gekrgen en het gereedscap in elkaar gezet.Totale kosten net geen Euro 15,=, daarbij moet ik wel zeggen dat ik op mijn werk wel wat spulletjes heb kunnen gebruiken.
Auto omhoog en alle bouten los gemaakt, deze eerst in de WD40 gezet en de Bentley handleiding gevolgd.
Gereedschap geplaatst en HOPPA los was de eerste grote bus, zonder grote problemen. No problem, maar bij het inpersen van de bus bleek ik toch ff een foutje gemaakt te hebben. Grr, Bus is dus konisch en de in te pesren zijde in net even iets groter.dus het persstukje paste niet goed.
Oplossing snel gevonden, de oude bus leeggehaald en deze gebruikt om de nieuwe er in te persen.
Totale tijd om twee bussen te vernieuwen ca. 3 uur, dit moet sneller kunnen als je niet halverwege toch nog iets moet aanpassen.
Daarna bougies en luchtfiltervernieuwd en de Flametrap van de PCV schoongemaakt.
Volgende week niets want dan is het VKB en daaarna alle (smeer)sapjes van de auto verversen.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
Gefeliciteerd met deze $#%-klus.

Laatst op de volvolvo-sleuteldag alle bussen achter vervangen, waar bij ik de trailing-arm bussen door iemand daar heb laten doen, die
dit al vaker heeft gedaan.
Blij toe, want het was niet makkelijk.
Ook een uur of 2 à 3 voor alleen de achterste bussen.

Leuk dat je de tool zelf gemaakt hebt, want hij is niet goedkoop (Volvo 200 » Trailing Rod Bushing Tool).

Heb je de andere bussen ook al gedaan aan de achterkant? (reactiestangen/panhard)
Als je de trailingarm al zelf kunt, dan is de rest een makkie.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Het meeste werk om de bussen eruit te halen was de voorbereiding. De bussen zelf waren er zo uit.
Maar ik had helaas een foutje met de diameter gemaakt om de nieuwe bus er in te persen. Deze is aan de (in)perszijde groter dan aan de (uit)perszijde, waardoor is tijdens het het sleutelen als nog aan gang moest om een nieuwe persbus te maken. dat koste veel tijd, want hiervoor heb ik een oude bus gebruikt waar het hele binnenwerk (rubber en bus) uitgehaald moest worden. Hierna was het inpersen een fluitje van een cent.
De bus goed in het kopervet gezet en dan gaat het echt heel makkelijk zonder bijzonder veel kracht.

Ja ik heb alle ander bussen van de achteras al een keer eerder vervangen, dat ging heel goed met behulp van een "Goede=stevige" bankschroef en een paar oude doppen om de bussen er in en uit te persen.
Indedaad bij IPD kost zo'n tool ruim 180USD en dat is het mij niet waard voor eenmalig gebruik. Nu was ik klaar voor ronde de Euro15,=.
Moet nu nog de achterste bussen vervangen van de voorwielophanging. en als ik het zo gezien heb kan ik daar ook mijn eigen gemaakte gereedschap voor gebruiken. Het voordeel van deze bussen is dat je die niet onder de auto moet vervangen, maar gewoon op de werkbank.
Zal pas over 2-3 weken gebeuren, nu eerst een kleine "grote"beurt volgens jouw advies :
Code:
Klein onderhoud Volvo 240 Voor sommigen wellicht een open deur (been-there, done-that), voor anderen misschien een handleiding om iets aan zijn mooie bolide te sleutelen.
Hieronder een beperkte opsomming van een aantal handelingen waarmee je je Volvo hopelijk weer probleemloos de winter doorstuurt

Zal binnenkort wel eens een fotootje plaatsen van het gereedschap.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
Het gereedschap werkt prima!
De linker nog zelf eruit geprutst en de rechter mbv Frans z'n gereedschap er heel simpel uit kunnen persen. Super!
Zal m van 't weekend terug komen brengen.
Antwoord
Ticcie, fijn dat het gelukt is, wat is zo'n forum dan weer fijn nietwaar.

Favroom, binnenkort kan jij het gereedschap dus gaan gebruiken, zal je prive mailen. zodra ik het weer terug heb.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  PU bussen (en meer) 'group buy' Jw240 76 38.853 8 April 2007, 10:45
Laatste bericht: Zwarte Flirt

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)