Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kleine beurt
#1
Klein onderhoud Volvo 240

Voor sommigen wellicht een open deur (been-there, done-that), voor anderen misschien een handleiding om iets aan zijn mooie bolide te sleutelen.
Hieronder een beperkte opsomming van een aantal handelingen waarmee je je Volvo hopelijk weer probleemloos de winter doorstuurt.

De prijzen zijn vermeld zowel in Euro’s als in Dollars.
Ik bestel het grootste gedeelte van mijn materialen bij FCP in de States, wat vele malen goedkoper is (zelfs met verzendkosten en evt. tax)
Dollar doet op dit moment €0.66 dus reken maar uit je voordeel!

Goede NL-alternatieven zijn o.a.:
VOMD - Volvo Onderdelen Magazijn Dordrecht
Estate Services
Scandcar
Nordicar

Alvorens 1 van onderstaande handelingen uit te voeren is het raadzaam de min-pool van de accu los te halen.

_________________________________________________
1) ZEKERINGHOUDER

Een groot deel van alle storingen, wordt veroorzaakt door slechte contacten.
Het makkelijkste is om een complete zekeringhouder aan te schaffen (sloop), die vervolgens op je gemak schoon te schuren, zodat alle contacten weer vrij van aanslag zijn. (Een nacht in de paarse Dasty (anti-kalk) doet ook wonderen voor koper-aanslag).

Het vervangen van de zekeringhouder doe je het best als volgt: schroef eerst de zekeringhouder los zodat je wat ruimte hebt om de draden aan te trekken.
Haal vervolgens alle stekkers 1 voor 1 los met een (gebogen) punttangetje en steek de stekker meteen op de juiste plaats in de nieuwe houder.
Dit doe je vervolgens voor alle (ong. 30 a 40) stekkers.
Zo voorkom je dat je straks niet meer weet welke stekker nou waar zat…..

Even alle zekeringen vervangen door verse exemplaren en hij kan weer een tijd mee.

Kosten: € 2 16 zekeringen
FCP:$ nvt
Kosten: € 5 zekeringhouder
FCP:$ nvt
Tijd: 1 uur
Gereedschap: Schroevendraaier, schuurpapier, punttang

[Afbeelding: IMG_0091.jpg]

_________________________________________________
2) BEDRADING / ZEKERINGEN

Bedrading onder motorkap waar mogelijk vervangen door nieuw en dikker draad
(Vet geleidt beter dan schone nieuwe draden + het ziet er ook mooier uit)
Stekkers / stekkerverbindingen vervangen
Rest van de bedrading, stekkers ontvetten en schoonschuren.
Bobine uit de houder halen en contacten ontvetten/schuren.
Steekzekeringhouders vervangen door nieuwe (spatwaterdichte).
In iedere automaterialenzaak te vinden (stekkers + draad + zekeringhouders)
Een uitstekende online-store voor alles wat met kables en stekkers te maken heeft is http://www.rickdonkers.nl

Kosten:€ 10 stekkers, draad, krimpkous
FCP $ nvt
Tijd: 2 à 3 uur
Gereedschap: Kabelschoentang.

_________________________________________________
3) BOUGIEKABELS

Bougiekabels + bobinekabel vervangen.
Vaak zitten er niet meer originele kabels op maar siliconenkabels op die snel schijnen te lekken

Kosten: € 80,- origineel Volvo (set)
FCP: $ 34,00
Tijd: 10 min.
Gereedschap: handen
_________________________________________________
4) VERDEELKAP / ROTOR

Verdelerkap & rotor worden na verloop van tijd vies en zijn aan slijtage onderhevig
Vervangen door nieuw (origineel of niet) is een kleine moeite.

Kosten: € 28,- origineel Volvo (set)
FCP: $ 4,60 (Cap)
FCP: $ 4,25 (Rotor)
Tijd: 10 min.
Gereedschap: handen

[Afbeelding: 4_DistributorCap.jpg]

[Afbeelding: 4_DistributorRotor.jpg]
_________________________________________________
5) BOUGIES
Bougies vervangen voor verse.
Wijst zich vanzelf, niet te vast draaien (handvast plus een klein tikkie extra met de bougiesleutel)

Kosten: € 23,- origineel Volvo
FCP: $ 8 (4 stuks NGK)
Tijd: 10 min.
Gereedschap: Bougie-sleutel

_________________________________________________
6) GASKLEPHUIS

Gasklephuis demonteren en reinigen.
Lijkt vele malen moeilijker dan het is; het gasklephuis bevindt zich aan het eind van de slang tussen luchtfilter en inlaatspruitstuk.
3 boutjes los (dop13), stekker van TPS los (zit rechts, 4 slangetjes los(2 bovenop, 1 links en 1 rechts), luchtinlaatbuis los en verbindingsstangetje naar gaskabel-geleiderol losmaken (zit een heeeel klein clipje boven- en onderop dit stangetje; maar hard trekken wil ook)

De 2 delen van het gasklephuis van elkaar halen (3 schoefjes) en schoonmaken met remmenreiniger (niet direct op het gasklephuis spuiten ivm sensor), gewoon flink poetsen met een doek.
Vaak is het na verloop van tijd 1 zwarte vette bagger in het huis,
Vergeet niet een nieuwe gasklephuispakking te monteren.

Kosten: € 3,- (Pakking)
FCP: $ 0,75
Tijd: 1 uur
Gereedschap: Remmenreiniger, dop13, schroevendraaier.

[Afbeelding: 6_ThrottleBodyBaseGasket.jpg]

[Afbeelding: 6_throttle_body.jpg]

[Afbeelding: 6_vies.jpg]

[Afbeelding: 6_schoon.jpg]

_________________________________________________
7) BRANDSTOFPOMPRELAIS

Oorzaak van vele (ondefinieerbare) storingen.
De soldeerverbindingen in het relais willen nog wel eens losgaan, met alle gevolgen vandien.
Bevindt zich onder het handschoenenkastje (afhankelijk van bouwjaar of type een wit/groen of zwart blokje)

Kosten:
€ 30

FCP:
$ 20,00

Tijd:
1 uur

Gereedschap:
Handen.

[Afbeelding: 7_FuelPumpRelay.jpg]
____________________________________________
8 ) OLIE VERVERSEN, OLIEFILTER + CARTERPLUGRING

Carterplug verwijderen.
Olie aftappen (makkelijkst op een brug)
Oliefilter losdraaien (met oliefiltertang of anders een schroevendraaier er doorheen slaan)
Nieuw filter monteren (rubber ring eerst even invetten met wat olie en handvast zetten
Carterplug met nieuwe ring indraaien.
Olie bijvullen (ong 5 liter); voor non-turbo’s is best 15W40 semi-synthetisch.
Voor de juiste olie, check Kroon Oil Productadvies

Kosten:
€ 12,80 Filter

FCP:
$ 3,95

€ 0,60 Ring

FCP:
$ 0,30

€ 40,00 5L olie

FCP:
$ nvt

Tijd:
30 min.

Gereedschap:
Steeksleutel, oliefiltertang.
______________________________________________
9) LUCHTFILTER

Een luchtfilter wil na verloop van tijd nog wel eens vol gaan zitten met troep.
2 clips van luchtfilterhuis loshalen
Oude filter er uithalen; nieuwe installeren, dichtklippen.
Let er op dat het huis goed sluit (ivm aanzuigen valse lucht)
Ook willen de nokjes onderin wel eens afgebroken zijn.

Kosten:
€ 12,80

FCP:
$ 4,95

Tijd:
5 min.

Gereedschap:
Handen.
[Afbeelding: 9_Air_Filter.jpg]

_________________________________________________
10) PCV / FLAME TRAP

PCV = Positive Crankcase Ventilation.
Wordt vaak vergeten, en wil na verloop van tijd dichtslibben met een “vla-achtige”substantie
Slang die op de FlameTrap zit er aftrekken, pijpje + filtertje er uithalen, schoonmaken (of evt vervangen door nieuw)

Kosten:
€ ?

FCP:
$ 2,25

Tijd:
20 min.

Gereedschap:
Handen.

[Afbeelding: 10_FlameTrapKit.jpg]


[Afbeelding: 10_IMG_0031.jpg]

______________________________________________
11) KOOLBORSTELS

Ook deze willen wel slijten (< 5 mm is vervangen).
Achter op de dynamo zit een spanningsregelaar. Zit met 2 schroeven vast.
Als je deze loshaalt, zie je de koolborstels zitten.
Deze kun je lossolderen en vervangen door nieuwe.
(Of haal een spanningsregelaar van de sloop en oefen daar eerst op)

Kosten:
€ 9

FCP:
$ 5,00

Tijd:
30 min.

Gereedschap:
Schroevendraaier/ soldeerbout.

[Afbeelding: 11_AlternatorBrushSet.jpg]

_________________________________________________
12) KOELVLOEISTOF VERVERSEN

Lijkt ook moeiilijker dan het is.
Op de linkerzijkant van het blok (achter de uitlaat van de 4e cylinder) zit een messing pijpje van ong 4 cm met een moer (dop13).
Draai de moer op het pijpje los (komt al wat vloeistof uit) en schuif dan een stukje tuinslang over het pijpje.
Haal vervolgens de dop van het koelvloeistofreservoir (nu begint het harder te stromen)
Zet ook de kachel open.
Er zit ong. 10L koelvloeistof in het systeem.
Als alles eruit is, kun je de onderste radiateurslang loshalen (radiateur naar waterpomp) en daar een tuinslang opzetten (pas op, er komt ook nog wat vloeistof uit de radiateur als je die slang lostrekt, maar dat valt dan wel in de caterbeschermingbak)
Net zo lang doorspoelen tot er schoon water uit het systeem komt.
Vervolgens de “windtunnel” die achter de radiateur zit loshalen (vaak alleen 2 schroefjes bovenop; onderin zit hij met 2 nokjes vast aan de radiateur).
Dan de bovenste radiateurslang loshalen (radiateur naar thermostaathuis) en de slang van Vloeistofreservoir naar radiateur.
Nu kun je de radiateur er zo uittillen en ook doorspoelen met schoon water.

Check meteen even de staat van je slangen nu je ze toch los hebt en of er “bezinksel”in je reservoir zit en de staat van je thermostaat (je hebt het nu toch open)
Zo ja, maak dan deze meteen ook even schoon of vervang ze

Montage:
Aftapkraan dichtdraaien
Vloeistofreservoir terugplaatsen (indien nodig)
Thermostaat plaatsen (indien nodig)
Radiateur terugplaatsen
Windtunnel terugplaatsen
Onderste en bovenste radiateurslang en slang van reservoir naar radiateur terugplaatsen (vervang meteen even die aangekoekte/verroeste slangklemmen).
Vullen van het systeem.
Na een stukje rijden, wel even vloeistofniveau checken.

Kosten:
€ 20,00 10L koelvloeistof

FCP:
$ nvt

€ 13,00 Onderste radiateurslang + 2x slangklem

FCP:
$ $ 7,00 + $ 1,50

€ 13,00 Bovenste radiateurslang + 2x slangklem

FCP:
$ $ 7,00 + $ 1,50

€ 10,00 Slang reservoir -> Radiateur + 2x slangklem

FCP:
$ $ 7,00 + $ 1,50

€ 28,35 Thermostaat

FCP:
$ 9,00

Tijd:
2 uur

Gereedschap:
schroevendraaier, dop 13, dop 10.

[Afbeelding: 12_LowerRadiateurHose.jpg]
[Afbeelding: 12_UpperRadiateurHose.jpg]

[Afbeelding: 12_ThermostatGasket.jpg]
_________________________________________________
13) BRANDSTOFDRUKREGELAAR

Lijkt ook moeilijker dan het is. Zit vooraan op je injectorrail. Als je het slangetje aan de voorkant er aftrekt en je ruikt benzine, dan kan het membraam lek/stuk zijn.
Slangetje loskoppelen, bouten losdraaien en nieuwe monteren.

Kosten:
€ 89,00

FCP:
$ 63,00

Tijd:
20 min.

Gereedschap:
schroevendraaier, dop 10.

[Afbeelding: 13_FuelPressureRegulator.jpg]
[Afbeelding: 13_IMG_0018.jpg]




_________________________________________________
Ik zal vast nog wel iets vergeten zijn, of iets niet correct vermeld hebben; commentaar/aanvullingen zijn altijd welkom
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
Prachtig verhaal! Maar het is meer een grote beurt hoor ;D


Ik heb nog een toevoeging: als je met punt 1 aan de slag gaat, koppel even de minpool los van de accu Wink

En het brandstofpomprelais ben ik inmiddels ook in het zwart tegengekomen ('83-er Turbo K-Jet).


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#3
Dank!

Ik heb het een kleine beurt genoemd omdat alle handelingen door de beginnende sleutelaar zonder ingewikkeld gereedschap en voor een (relatief) klein bedrag zijn uit te voeren.
Grote beurt onderdelen zijn in mijn ogen meer remmen/uitlaat/koppelingsplaat etc.

Maar ik geef toe, als je je auto naar de garage brengt voor een kleine beurt, zal hij ongetwijfeld niet alle bovengenoemde punten beetpakken.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#4
thuur schreef:Prachtig verhaal! Maar het is meer een grote beurt hoor ;D
Wilde ik ook net zeggen :-)
Maar erg leuk dat je dit soort werkzaamheden hier op het forum zet! Dank!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
Erg netjes gedaan zeg!
Ook goed om die prijsverschillen eens te zien.
Antwoord
#6
Rob schreef:Ik bestel het grootste gedeelte van mijn materialen bij FCP in de States, wat vele malen goedkoper is (zelfs met verzendkosten en evt. tax)
Hoe lang duurt het voordat je iets opgestuurd krijgt?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#7
Citaat:Hoe lang duurt het voordat je iets opgestuurd krijgt

Afhankelijk van de "Shipping Method".

Goedkoopste optie is ook de langzaamste, alleen zit er vrij weing verschil in prijs tussen langzaam en snel (enkele dollars tot enkele 10-tallen dollars).

De eerste keer dat ik iets bestelde koos ik voor de goedkoopste optie en moest ik 6 weken wachten op mijn spullen.
Achteraf bleek dat via air-transport de kosten iets van 15$ dollar meer waren.

Air-transport is iets van 1 tot 2 weken levertijd. (kan ook nog wel eens bij de douane blijven liggen als je pech hebt).

Tot nu toe was de tax vrij weinig (FCP was zo aardig om het op de doos vermelde bedrag lager te maken dan de werkelijke waarde van de spullen).

Ook een keer een grote zending gehad, waarbij bleek dat 2 onderdeeltjes misten. 1 mail en 4 dagen later had ik het al in huis, zonder problemen.
Echt een aanrader.




[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#8
Ik ga het eens proberen! Wel handig voor een voorraadje.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#9
Code:
Tot nu toe was de tax vrij weinig (FCP was zo aardig om het op de doos vermelde bedrag lager te maken dan de werkelijke waarde van de spullen).
.
Inderdaad kan FCP aanbevelen spullen zijn korter onderweg van USA-> NL, paar dagen, maar het inklaren en dan doorsturen per post duurt vaak 1-2 weken.
Factuur bedrag is inderdaad lager, lekker gunstig voor de BTW.
Zeker nu met de hoge euro is het bijzonder interessant om in de USA te bestellen.
Omschrijving is bijzonder goed voor een "kleine"beurt ??? ???
Zal ik zeker een keer gebruiken.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import
Antwoord
#10
Leuk Rob!!!

Anders binnenkort maar even lijstje maken voor fcp. Je had er over dat je ook nog een paar zaken nodig was? Maar even samen bestellen dus.

[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke beurt geven Claus 7 7.308 2 November 2007, 21:11
Laatste bericht: Claus
  Grote beurt 245 mfellman 1 3.678 18 July 2005, 13:10
Laatste bericht: Ticcie

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)