Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Back to the old times.....
Hallo,

Vorige week een bloedrode en bloedmooie 240 GL van '91 gekocht voor mijn houtvergassingsproject. De bedoeling is een verbeterd ontwerp houtgasgenerator met de nodige filtering en koeling achterop te bouwen, de komende winter. De generator naar Fins ontwerp zal zeer schoon gas gaan leveren.

Maar er zijn beren op de weg. Houtgas (CO, H2 en CH4) brandt zeer langzaam. De ontsteking moet 15 a 20 graden vervroegd worden tov rijden op benzine. Zeer hoge toerentallen zijn niet mogelijk, maar dat geeft niet.
De motor een een B230F met LH-jetronic en ontstekingsgever op het vliegwielhuis. Momenteel is er nog LPG ingebouwd met een Volvo regelkast artnr 90005. De LPG installatie gaat er uit. Misschien kan de regelkast nog van dienst zijn?
Rijden op houtgas leidt regelmatig tot backfire, dus de luchtmassaweger zal niet lang leven, hoewel het ontwerp van de lucht-gasmixer zo gemaakt kan worden, dat de weger tijdens rijden op houtgas buitengesloten is. Echter het probleem van de extra vervroeging is voor mij niet eenvoudig op te lossen, omdat de gever op het vliegwielhuis zit en niet in de verdeler. Anders was handmatig vervroegen dmv een bowdenkabel gemakkelijk geweest.

Nu heb ik geen hekel aan "ouderwetse" verdelers met hall-gever of aan carburateurs. Dus zit te denken om daarnaar om te bouwen. Van welk type motor en van welke bouwjaren zou ik de (complete) ontsteking kunnen gebruiken en het spruitstuk met carburateur? Met een schema bij de hand is het niet moeilijk nieuwe bedrading voor de ontsteking aan te leggen. De carburateur is voor de korte afstanden.

Misschien is de elektronica ook eenvoudig te manipuleren om extra vervroeging te bewerkstelligen. Maar ik ben zeker geen "nerd" op dat gebied. Als het eenvoudig kan, OK, maar ik wil niet te afhankelijk worden van anderen. Bovendien is het belangrijk om eerst de generator te bouwen en de zaak mechanisch op orde te hebben.

Wie kan mij verder helpen?

Groet,
John
Ik begrijp een paar dingen niet:

Waarom zo'n vooroorlogse techniek (en ook vervuilend?) als houtgas? Het heeft ook nogal wat ruimte nodig op de auto en is daarom wellicht toch wel lelijk en bovenal onpraktisch.

Waarom ga je niet gewoon E85 / Etahnol maken en verbranden in je auto? Heb je ook direct meer vermogen. En is direct vernieuwend, vooruitstrevend en milieuvriendelijk!

Je problemen los je dan allemaal in ÃÃn klap op met een MegaSquirt computer. Zoek maar eens op dit forum. Of kijk op http://forums.turbobricks.com of http://www.megasquirt.info
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Hallo Saint,

Met alle respect, maar een moderne houtvergasser kun je niet vergelijken met dat spul uit de tweede wereldoorlog. Het is zeker niet vervuilend, omdat het probleem van destijds (teer) opgelost is. Bovendien is energieopwekking uit bio-massa momenteel erg actueel. Hier in de buurt staat zelfs een elektriciteitscentrale die draait op houtvergassing..... Ja, in Nederland....

Wat jij een lelijke installatie uit RVS vindt, kan een ander mooi vinden. Je hebt gelijk dat het onpraktisch is, maar dat heb ik er voor over. Bovendien heb ik wel iets met zelfvoorzienendheid. Past in onze levensstijl.

Over zelf ethanol maken: vraag eens wat je brandverzekering ervan vindt........Of de buren...

Sommige mensen houden nu eenmaal van oude dingen, oude auto's, nostalgie. En volgens mijn zijn nogal wat van die mensen lid van dit forum, want het gaat niet alleen maar over de moderne Volvo's......

Groet,
John
Houtgas is per definitie CO2 neutraal, da's meegenomen. Hoeveel km verwacht je te rijden op een kg of m3 hout? Zou je daar dan ook accijns over moeten betalen?

Met een ouderwets LPG systeem gebruik je alleen de gasklep en het vacuum in het inlaatspruitstuk voor brandstofregeling, zou je voor houtgas ook zo kunnen doen. Het hele benzinedeel kan je eruit halen, een carburateur is op zich ook niet nodig, scheelt zo weer 20 kg.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Hallo Marc,

De verwachting is ca 30 kg hout per 100 km. Maar is erg afhankelijk van de houtsoort. Ik heb met de RDW gebeld ivm inbouweisen en accijnzen. Er zijn geen regels tav houtgas. Begin maar, als je het maar goed vastzet, zeiden ze. Ook wordt er geen accijns geheven, omdat het gas niet in vloeibare vorm aanwezig is. Zo is het bijvoorbeeld ook toegestaan om op lachgas te rijden (woorden van de RDW......). Ook nog een paar APK keurmeesters gesproken. Zijn zien ook geen problemen, als alles maar netjes bevestigd is en evt voorzien van extra achterlichten en bumpertje. Omdat de auto een katalysator heeft en een carburateur krijgt kan CO tijdens de APK een probleem zijn; deze wordt gemeten op benzine, daar dit de hoofdbrandstof op kenteken is. Maar dan laten we de motor maar even rot lopen......
Als ik de motor wissel tegen een ander type, ben ik keuringsplichtig volgens de RDW. Als ik de injectie vervang door een carburateur niet.....

De gasmixer kun je niet vergelijken met een LPG mengstuk. Het gas moet middels gelijke kanalen 1 op 1 gemengd worden met lucht. Dit vergt een mixer met maar liefst 4 gaskleppen...... 1 voor gas, 1 voor lucht, nog 1 voor de lucht als mengselverrijking en 1 voor de keuze gas/benzine.

Carburateur is wel nodig. Voor de korte ritjes ga je niet de gasfabriek opstarten. Duurt al gauw 5 tot 10 minuten. Bovendien staat op het kenteken: benzine (nu nog LPG).

Groet,
John
Marc1970 schreef:Zou je daar dan ook accijns over moeten betalen?
Denk eerst maar eens: mag je er mee rijden?
Want het is namelijk illegaal in dit fijne land als je een brandstof gebruikt die niet expliciet genoemd staat in de accijnsrichtlijnen. Daarom is zelf gemaakte bio-diesel ook illegaal, net als frituurolie (bijna hetzelfde ;D) toevoegen.
Want wat je milieu ideaal ook mag zijn, het belang van de Belastingdienst is hoger dan alles en iedereen.

@ Dutch John - Wel een geweldig initiatief. Ik ben reuze benieuwd. Om het technisch haalbare, maar ook of je de bureaucratie kunt overwinnen.

Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Hallo Erik,

Was ik vergeten: de RDW noemde inderdaad expliciet dat je accijnsplichtig bent als je op frituurolie rijdt. Het mag dus wel, als je maar betaalt. Maar hoe en hoeveel zeiden ze er niet bij......

Trouwens, aan je kenteken te zien stond mijn 240 net iets achter die van jou op de produktieband....

Groet,
John
Voor relatief simpele carburateurs (Pierburg, Stromberg) en verdelers moet je richting de B21A en B23A tot 1984. Latere carbs (Solex Cisac) werden erg ingewikkelde apparaten behalve die van de B230A (Pierburg). Dit blok zit ook in de 740 serie tot 1988.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
hmm de ontsteking kun je wel wat vervroegen via het aarden van pin 18, pin 19 en nog een paar, maar das maximaal 6 graden d8 ik.Staat op turbobricks.

Als je een 16V erin zet die veel minder vervroeging nodig heeft en dan 8V computer erin? :-P

Leuk project! Is het alleen niet makkelijker om thuis biomassa naar ethanol te laten rotten? op ethanol rijden gaat heel makkelijk met een 240 (weinig werk die ombouw, goedkoop), dan kun je dat gewoon in de tank gooien en als je wil er ook gewoon benzine mee tanken... of ethanol ergens bij een tankstation (wel duur in NL, ik haal het in DE)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Marc,

Wat voor ontsteking zit er op een B230A?

Trouwens, een 740 blok past niet in een 240 omdat de verdeler achter op de nokkenas zit. Kan deze verdeler dus ook niet overzetten. En het heeft geen zin omdat deze verdeler, net als op m'n huidige blok, alleen de hoogspanning verdeelt en niet de timing verzorgt.

Groet,
John

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)