Topics: 31
Klak, ik herken het probleem. Ondanks mijn (zeer) beperkte kennis wil ik graag zelf leren klussen. Met hulp van dit forum heb ik wat kleine elektrische problemen kunnen verhelpen en dat gaf me wel wat meer zelfvertrouwen.
Het probleem is ook dat als je maar ÃÃn auto hebt, je niet teveel durft uit te halen omdat je de volgende dag weer naar je werk moet. Als je nou een auto erbij hebt en een ruime garage, kun je gerust van alles proberen en daar leer je juist van.
Ik wil er in ieder geval naar toe dat ik zelf het klein onderhoud kan doen. En ondertussen wat simpele klussen, zoals bv de stoel opknappen. Dat moet mij zelfs lukken ;D En ik hoop van de sleuteldag ook nog wat te leren, daar wil ik wel 200 km voor rijden 8)
Op Marktplaats zijn nog genoeg werkplaatsboeken te vinden, ik zal ook proberen een goed exemplaar te pakken te krijgen.
1980 GL Diesel (USA)
Topics: 27
Ik vind knutselen zo's knullig woord. Zegt mijn vriendin ook altijd, alsof je je auto met papiermache maakt.
Ik noem het liever klussen of sleutelen. Niet dat ik dan wat anders doe, maar toch.
Ik heb idd hetzelfde probleem: maar 1 auto, en dan moet je in 1 avond/ weekend klaar zijn anders kun je niet naar je werk.
oude lts boeken is een goed idee trouwens, zal ik ook eens naar zoeken.
Volvo 245 GLE 1979
Topics: 31
Je hebt gelijk, al wordt een Volvo weleens vergeleken met Lego op dit forum ;D
1980 GL Diesel (USA)
Topics: 27
En met lego kun je alles maken! ;D
Volvo 245 GLE 1979
Topics: 22
klak schreef:heb ik zeker interesse voor,
maaaaar is wel freaky ver...
moet er op voorhand ingeschreven worden ofzo?
Ook als je niet sleutelt, dien je voor de lunch aan te melden, kosten ⬠7,50.
Maar daar krijg je heel veel kennis(sen) voor terug.
Je kan Rubicon(Saskia) een mailtje sturen. Ze zou misschien komen, (woont in Gent) en dan zou je met haar mee kunnen rijden.
Twee maakt freaky ver een stuk korter, bovendien bezit ze al aardig wat kennis op 240 gebied.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
en toen weer terug in elkaar ?
en toen alles begraven in de achtertuin :-X
Topics: 9
automechaniek: heb je gelijk,
maar ik kreeg een ouwe pc om mee te prutsen,
en nu he...
pruts ik nog altijd met pc's ^^
Topics: 38
in mijn 2cv en acadiane-tijd ben ik eentijdje lid geweest van het eende-ei , een leuke club voor de A-typen Citroen.
die club gaf zelfs cursussen gericht op eigen onderhoud aan de 2cv's
volgens mij ook speciaal voor vrouwen maar daar wil ik vanaf wezen, in ieder geval hoorde er ook een informatief cursusboek bij.
ik heb eens na zitten denken of zoiets ook wat voor ons zou zijn.
een aantal dingen maken het er echter niet makkelijker op;
-er zijn ook bij de 200 serie veel verschillen in uitvoeringen.(denk aan tig. verschillende elektr. schema's en varianten in elektrische componenten)
-tot welk niveau moet je gaan
-er is toch min of meer een aansprakelijkheidsrisico of anders wel een morele verantwoording, zeker t.a.v. veiligheid maar ook op gebied van brand veroorzaakt door foute handelingen aan de elektra.
wat je uitlegt moet uiteraard kloppen en liever niet voor meerdere uitleg vatbaar zijn.
-veel vrijwilligerswerk wordt uiteindelijk om zeep geholpen door betweters die op een cursusavond even hun grenzeloze kennis komen spui-en en 1/3e van de tijd in discussie gaan met de cursusleider.
zelfs fabriekstrainingen worden nog verziekt door zulke gasten als ze de kans krijgen.
zo zullen er nog wel wat haken en ogen zijn (BUITEN DE VELE VOORDELEN NATUURLIJK)
vlgs mij is het het beste als je eerst wat theorie doorneemt op LTS niveau en dan samen met anderen aan de slag gaat.
maar vergis je niet......zelfs dan zijn er nog een hoop struikelblokken.
eigenlijk hebben velen de wens om er betrekkelijk makkelijk een compleet BEROEP bij te leren en dat valt niet altijd mee.
om even op die eendenclub terug te komen......zij hadden ook een eigen sleutelruimte met magazijn!!!!!!!
geloof maar dat je van het demonteren (voor onderdelen) veel kunt leren over hoe je auto in elkaar zit tot in detail!
wellicht is het wat om op kleine schaal eens een 2-serie te kopen en die met een beperkt clubje te demonteren.
de onderdelen verdeel je vervolgens door verloting of om beurten iets te kiezen of alles te prijzen en dan naar gelijkheid te verdelen.
voor de noorderlingen : er wordt bij jullie veel autorodeo gereden en de populaire 2-serie moet dan voor aanvang gestript worden, ga eens kijken op zo'n rodeo (als je hart het aankan) en leg contact met zo'n coreur.
met een beetje mazzel kan je een keer helpen strippen en houd je wat kennis en onderdelen over.
mijn vader zegt altijd ;eerst ergens anders oefenen en dan thuis aan de gang! (in technische zin dan.....)
groet, jan