Berichten: 65
Topics: 34
Lid sinds: Jan 2006
Om de electrische spulletjes op te kunnen laden tijdens de vakantie overweeg ik een omvormen 12v-230v aan te schaffen. Iemand daar ervaring mee? Trek je daarmee snel je accu leeg, of valt dat reuze mee?
240 GL Estate LPG 1991
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
reken op een rendement van ongeveer 90%, dus als je een paar 230 volt voedingen aansluit (50 watt totaal) dan trek je niet meer dan 55 oid uit de accu.
in de accu gaat zon 700 watt-uur, dan is ie wel aardig leeg.... pas als je zon kleine belasting voor een uur of 5-8 aan laat wordt starten lastig schat ik zo (als de accu in goede staat is)
laptop voedingen werken lang niet altijd goed samen met de omvormers heb ik gehoord.
kleine simpele 150 watt omvormers zijn voor 20 euro (of minder) te koop..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Een gewone start accu is niet gemaakt om helemaal leeg te gaan, het accuzuur wordt zo sterk dat het de platen aantast. Kan alleen voor korte tijd veel ampere leveren. Deep cycle accu's kunnen beter tegen ontlading.
Voor gebruik op de camping zou ik op camper forums rondkijken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
das grappig ik heb net de mijne binnen, was 30 euro, levert 100 watt continu en 300w piek.
inderdaad rendement van 90% zoals hierboven al werd gesteld.
schakeld zelf af bij accuspanning <10V.
en nu komt de aap uit de mouw over de laptop en andere kritische toepassingen;
de golfvorm :gemodificeerde sinusvorm
ik heb gelezen dat er goedkope omvormers zijn die ipv de sinusvorm zoals het 220V landelijk net leverd een blokvorm geven.
Bepaalde apparatuur zoals sommige laptops zijn gevoelig voor onzuivere golfvormen naar het schijnt.......
To the point, ik weet niet wat de gemodificeerde sinusgolf inhoudt maar ik vrees dat het een verkapte term is voor blokgolf of iets er tussen in.
Een blokgolf is bijv. geen probleem voor grovere mechanische dingen zoals het kleine compressorkoelkastje dat ik wil gaan voeden (50Watt)
Mijn app. heeft bestelnr. 512110 bij conrad(zie voor verdere info hun www-adres)
Ze hebben er ook een in de aanbieding van 15 euro die je rechtstreeks in de sigarettenplug steekt.
Ik heb nog geen concrete ervaring maar zal het eens neertypen als het zover is.
groet, jan
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Ik heb paar weken terug bij de Action een omvormer gekocht, voor E15,-.
150W continue, en met USB aansluiting ((=5V lader voor veel apparaten, zoals ipod).
Vooral om op vakantie etc de GSM, en camera batterij op te kunnen laden.
Alleen nog geprobeerd met de (TL)looplamp, dat werkt in idere geval...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
dat is niet misselijk, lijkt een goede koop zo te horen.
je snapt niet dat ze het maken kunnen voor zo weinig centen.......
10 jaar geleden zou zoiets nog een kapitaal gekost hebben, maar ja dat geldt voor zoveel denk ik net.......
voor alle apparaten met laadfunctie geldt wel dat het controleren van de laadspanning geen overbodige luxe is, het komt regelmatig voor dat een lader die bijvoorbeeld voor 5V bedoeld is onbelast 8 volt uitstuurd.
niet alle apparatuur kan dat waarderen.
hoe dan ook goed actie van action!
groet jan
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Zeker goede action.
Had trouwens ook 'onderspanningsalarm' (piep oid als de spanning zakt, en afslag bij 10V.
Wat betreft leegtrekken accu lijkt me best moeilijk als je alleen batterijen van camera, Mp3, GSM wilt opladen.
Of kunnen die stiekem meer energie opslaan dan die grote blok in de auto?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
bij 10V is het al te laat denk ik...
Berichten: 29
Topics: 10
Lid sinds: Jan 2007
Ook ik heb indertijd een goedkope omvormer gekocht. Verschillende typen laptops op aangesloten gehad, Toshiba, Fujitsu, Sonyl, nooit problemen gehad.
Volgens mij moet je uitkijken met de 12 V aansluitingen van die sigarettenaansteker die rechtstreeks aan de laptop of andere gebruikers leveren. Via 220 V lijken me de problemen minder.
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
V121 schreef:Volgens mij moet je uitkijken met de 12 V aansluitingen van die sigarettenaansteker die rechtstreeks aan de laptop of andere gebruikers leveren. Via 220 V lijken me de problemen minder.
Ben ik het mee eens.
Sommige laptops zijn zelf ook 12V. Maar met een hele smalle acceptatierange. En je auto levert keurig 12 V, maar wel met een bredere range.
Als je dat omvormt naar 220, en dan terug naar 12V (oid) heb je wel twee keer iets verlies, maar wrs ook twee keer bescherming tegen plotse stoten etc...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|