Topics: 55
Ik vind dat de koplampen (dimlicht) van mijn 240 maar mager licht geven. Een vrij kort en wazig schijnsel. De lampen staan volgens mij wel goed afgesteld (APK), er zitten passende H4-lampen in en de reflectoren zijn ook goed, maar ik vind de verlichting van mijn ouwe Daf (geen halogeen !) beter die van de Volvo.
Is dit te verhelpen ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Topics: 42
Dan blijft over de spanning,... Zet er eens een voltmeter tussen zou een dikke 12V moeten zijn.
Topics: 22
Postma 245 GL schreef:Dan blijft over de spanning,... Zet er eens een voltmeter tussen zou een dikke 12V moeten zijn.
precies.
een volt minder betekend al een veel lagere lichtopbrengst.
Ik zou de massakabel van de dynamo eens vervangen, die zijn erg dun bij 240's. Gewoon een 6-10 mm2 kabel tussen de dynamo en het motorblok.
De kabels + relais van de koplampen zijn ook nog wel eens de boosdoener. Ik ga de kabels van de zomer vervangen voor steviger spul.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 20
Wat erg goed helpt bij 240 koplampen is je normale lampen vervangen door Bluevision of nightvision lampen. En dan niet die imitatie Autostyle prut maar de echte. Ze kosten best wat meer, maar de lichtopbrengst end us je nachtzicht is serieus beter!
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam

245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Topics: 84
Niks aan de hand met je 240 licht, de DAF/Volvo geeft veel meer, scherper en duidelijker gericht licht.
Gewoon een goeie auto, nooit wegdoen!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 42
Ach houdt het toch een bitje spannend op de weg toch?! Maar idd de xenon verlichting van m'n vrouws Megane Grand tour zit idd wel een heel klein beetje (maar dan ook een heeeeel klein beetje ;D) meer licht in,....
Je zou voor een xenon ombouw setje kunnen gaan,.... Maar gele verlichting zou ik als opvolger willen hebben.
Topics: 17
De Kater schreef:Wat erg goed helpt bij 240 koplampen is je normale lampen vervangen door Bluevision of nightvision lampen. En dan niet die imitatie Autostyle prut maar de echte. Ze kosten best wat meer, maar de lichtopbrengst end us je nachtzicht is serieus beter!
Dit is inderdaad waar maar bij de laatste APK werden ze bij mijn 245 afgekeurd. Spreiding van de licht bundel was volgens APK niet goed.
tijd voor xenon !
BI-Xenon kan ook, nog mooier, ik dacht dat eric vermeer dat ingebouwd had.
Ik wil er zelf ook nog eens naar rondkijken.
Topics: 22
Jelmar schreef:tijd voor xenon !
BI-Xenon kan ook, nog mooier, ik dacht dat eric vermeer dat ingebouwd had.
Ik wil er zelf ook nog eens naar rondkijken.
ja dat lijkt me ook mooi, maar de meeste setjes die ik zie hebben lampen met afwijkende fitting. ik heb het lielfste lampen met de D2R/D2S fitting, die kun je overal kopen.
Voorlopig heb ik er toch geen geld voor

(en mn 240 geeft goed licht, nieuwe reflectoren, stevige dynamo (100A) en betere lampen)
IK heb dus nieuwe reflectoren. Een is van Scantech (kost nu 40 euro) en een van de dealer (60 euro?). Laatst op een lichtmeter van Hella getest en die man kon duidelijk zien welke het betere lichtbeeld gaf, scherpere aftekening en betere spreiding (de originele dus). Ik had em niet vantevoren verteld welke lamp de originele reflector had.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Dus niet elk setje past ?
Of geld dat alleen voor BI-Xenon ?