Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Historie van de D24
[Afbeelding: dieselow3.jpg]
Zes cilinder in lijn voorkamer dieselmotor met viermaal gelagerde bovenliggende nokkenas en zeven maal gelagerde krukas. De motor is in de lengterichting in de auto gemonteerd.

De D24 staat helaas niet altijd bekend om zijn lange levensduur :'( Gelukkig zijn er ook genoeg positieve geluiden te horen. Goed onderhoud en goede koeling is essentieel en wie eenmaal verslingerd is aan het geluid van de 2400cc dieselmotor, komt daar niet snel weer vanaf :-*

Historie
De D24-motor is afkomstig van het VAG-concern en is een doorontwikkeling van de 4 cilinder D 2.2 die oa in de Volkswagen Golf geleverd is. De motor is gebouwd voor de VW-LT, waarbij de 2 extra cilinders als simpele oplossing dienen voor het vermogensprobleem wat een 4 cilinder motor op zou leveren in een lichte vrachtwagen. Toen de VW-golf werd verbeterd naar 1600 cc, was het maar een klein stapje om de LT-motor ook omhoog te brengen naar 2400cc waardoor de D24 motor ontstond.

[Afbeelding: vwltyv8.jpg]
Volkswagen LT

Omdat de LT ook als chassis/cabine werd geleverd was het vermogen van de natuurlijk aangezogen 2400 onvoldoende en werd ook de revisietermijn te kort omdat ze steeds 120% moesten draaien. Toen is de LT-2400 turbo motor ontstaan en om nog meer vermogen te kunnen leveren heeft men er een intercooler tussen gezet, eea heeft overigens de bedrijfszekerheid van de motor niet verbeterd.

De motor is door VW toegepast in de VW LT en een serie MAN light trucks.

In 1979 heeft Volvo deze motor voor het eerst toegepast. In eerste instantie werden de 244 GL D6 en de 244 GL D5 uitgebracht, de laatste in een beperkt aantal landen waaronder Finland en Italië. De D5 had een 2 liter vijfcilinder-uitvoering van deze motor.

Informatie met dank overgenomen van het volvo700 forum
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Hoi Erik,

Goed initiatief die subgroep.
Ik had hem al gelezen en een hele lap tekst getikt maar bij het verzenden ging er iets mis.@#$%

Nu probeer ik het nog eens en dan wat korter;

Was eens aan het touren en na 3 trouwe jaren dienst van mijn D24 was het van het ene op het andere moment een oorverdovend lawaai op de snelweg.
Het leek alsof er een drijfstanglager uitgelopen was.

Het geluid is het beste te omschrijven met het slaan met een hamer op de zuiger terwijl deze net omhoog komt.Dus toerenafhankelijk.

Terwijl ik de rest van de familie al voorbereidde op een eventuele dreun waarbij de drijfstang door het blok zou boren stuurde ik naar de vluchtstrook en controleerde oliepeil welke goed was.
Na een inschatting van de status van het blok besloot ik terug naar huis te rijden en het er op te gokken dat ik die 25KM zou halen met weinig toeren.
Gelukkig kon ik vlot van de snelweg en provinciaal verder sukkelen.

Wie schetst mijn verbazing toen 2 KM voor aankomst het geluid weg was en alles weer normaal was!!!!!!Tot de volgende morgen... @#%%$#weer dus!

Ik zal het verhaal niet al te lang maken maar het bleek een staaldeeltje in de verstuiver die er voor zorgde dat de verstuiver veeeeel te vroeg inspoot met dus de herrie als gevolg. (een soort superpingel dus)

Verstuivers vervangen en verder niets meer loos........jawel na 2 dagen weer gedonder, zelfde liedje.
Weer vuil in de verstuiver na enig rondvragen onder collega's kwamen we tot de conclusie dat de inspuitpomp versleten was en dus steeds staaldeeltjes meegaf aan de te injecteren brandstof met als gevolg bovenstaande story.

Houd dit dus in je achterhoofd als dieselrijder en laat je door de ongelooflijke herrie niet op het verkeerde been zetten.

Overigens is de boosdoener-verstuiver er zo uit te pikken door met draaiende motor een voor een de verstuiverleidingen iets op te lossen en de verstuiver die reageert door de herrie te stoppen is de boosdoener.
Bovendien geeft de verstuiver behalve brandstof ook veel lucht van de compressieslag omdat de verstuiver open staat.

groet, Jan ( Erik, ga je die revisiefoto's nog plaatsen??? ben zeer benieuwd )
Antwoord
Jan, dit kan geen toeval meer zijn...

Ik had vorige week precies hetzelfde (jawel, met mijn 'nieuwe' motor). Was rustig aan het toeren op de snelweg toen ineens een hoop kabaal onder de motorkap vandaan kwam. Van de snelweg af, motorkap open en toen hoorde ik wel dat het onder de kleppendeksel vandaan kwam >Sad Balen, want ik reed net een kleine week met mijn gereviseerde motor. Ik de garage bellen en gelukkig kan ik daar direct terecht. Maar wel van Zuidhorn naar Assen, gelukkig ging dat nog goed.
Bij de garage bleek ook al snel dat het om een verstopte verstuiver ging. Deze is toen helemaal schoongemaakt en daarna liep hij weer als een trein :-* ;D. Dit allemaal onder garantie natuurlijk. Maar toch een pluim voor Eggens motorenrevisie 8).

En ik had ook hetzelfde probleem met het maken van de historie topic, een heel verhaal, verzenden en foetsie. Daarna eerst maar een kopietje gemaakt en na een paar keer proberen is het toch gelukt.

Zo zie je maar weer, met een D24 is het leven nooit saai ;D

Ps ik heb nog geen foto's gekregen, zal binnenkort weer eens vragen.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
Hej Erik,

Leuk initiatief zo'n verhaaltje. Jammer genoeg klopt het verhaal van de 2.2 liter 4-cilinder niet.
Die motor heeft zelfs nooit bestaan... in ieder geval nooit in en Golf.

De Volkswagen Golf kwam aanvankelijk uit met een 4 cilinder 1.5 dieselmotor. Deze bleek behoorlijk zwak, omdat deze van een benzinemotor is afgeleid en onvoldoende opgewassen was tegen de grotere krachten ten gevolge van de hogere compressie van een diesel.

Daarom kwam Volkswagen al snel met de 1.6 motor. Die vind je onder andere in de VW Golf/Jetta/Passat/Santana en de Audi 80 uit die tijd.
De motor bestonden ook 5- en 6-cilindervarianten.
De 5 cilinder 2.0 zat een korte tijd een beperkt aantal landen in de Volvo 244/245 (D5) en is bekender van de Audi 100.
De 6 cilinder 2.4 tef je in diverse Volvomodellen (200/700/900-serie) en de Volkswagen LT.

De Volkswagen LT werd vóór deze 6 cilinder in productie was geleverd met een 4 cilinder diesel van liefst 2.8 liter omvang. Dat was meer een kleine vrachtwagenmotor.

Groet, Maurice (MP)

med vänliga hälsningar,<br />Maurice<br />[Afbeelding: th_abba.jpg]
Antwoord
Hoi Maurice,

Ik herkende je eerst niet, pas toen ik je verhaal las dacht ik: dat kan maar ÃÃn zijn ;D

Je zal wel volkomen gelijk hebben. Ik heb dit verhaaltje 'gejat' van het 700 forum. Ik wist alleen maar dat de 4 cilinder diesel in de Golf 1 had gezeten en dat ze er twee cilinders bijgeplakt hebben om meer vermogen te krijgen.

Bedankt voor de informatie!
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
vandaag voor het eerst mijn d24tic gestart in de proefopstelling.
eerst wat loos gestart om oliedruk te genereren en daarna de brandstofklep open om echt te starten.
motor liep gelijk mooi rond op alle 6 cil. heerlijk geluid!
de pret duurde maar even want spoedig zag ik olie uit de turbo lopen aan uitlaatzijde...
de ongerustheid is wellicht onnodig want collega's attendeerden mij erop dat de open turbo nu tegendruk van uitlaatgassen mist en zodoende wat olie meegeeft.

bij 50 graden olie temp. de cil.kop nagetrokken dwz 90 graden hoekverdraaiing erbij gegeven.
dit hoeft trouwens niet als je een stalen koppakking gebruikt dan is natrekken niet meer nodig na eerste montage v.d. kop.

als weer een paar dagen vrij ben hoop ik de tic in mijn 240 te gaan bouwen.
ik zal dan ook weer een zooitje foto's posten.
Antwoord
Ja, foto's! ;D

Ik heb ondertussen de foto's van de revisie ook binnen, ik zal ze in het weekend hier posten.

Succes met de tic, Jan.
1980 GL Diesel (USA)
Antwoord
ja dat geldt ook voor mij in het weekend kan ik mooi mijn zoon's pc gebruiken om de plaatjes via photobucket hier te krijgen.
nu zit ik meer te wachten dan te typen / lezen met een laptopje dat ook oldtimer genoemd mag worden.

ik ben er nu ook uit hoe je een d24 met hydraulische klepstoters detecteerd:

als er een stalen 6mm leiding loopt van je oliedrukzenderaansluiting naar voorzijde cil.kop heb je een kop met hydraulische stoters.(dit zijn dus zelfstellende kleppen)
deze stoters kwamen alleen voor op de latere d24t's en d24tic's.

groet jan
Antwoord
D24, leuk dit verhaal. En inderdaad...dat geluid krijg ik net als van een 850 (sorry) en een 240 turbo (jah!) kippenvel van.

Helaas vind ik wel dat er minimaal een D24TIC in een Volvo moet liggen qua snelheid. De gewone ongeblzen versie is mij toch ECHT te tam.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
dat ben ik wel met je eens ja, ik vind met name boven de 80km/u de trekkracht zer te wensen over laten.
k'heb eens in moeten voegen op een snelweg met vouwwagen en bagage alsof we op de limburgse camping gingen overwinteren en ik werd niet echt vrolijk van de snelheid waarmee we boven kwamen........
gelukkig liet een "andere vrachtwagen" wat ruimte waardoor ik toch in kon voegen.

toch is in de eerste 3 versnellingen de trekkracht fenomenaal,zonder de zaak eerst op te moeten toeren.
met een autoambulance erachter op regionale wegen is het weer goed rijden.....

ik hoop in de toekomst met de tic erin net dat beetje extra meer te hebben.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)