14 January 2007, 22:32
![[Afbeelding: dieselow3.jpg]](http://img358.imageshack.us/img358/6495/dieselow3.jpg)
Zes cilinder in lijn voorkamer dieselmotor met viermaal gelagerde bovenliggende nokkenas en zeven maal gelagerde krukas. De motor is in de lengterichting in de auto gemonteerd.
De D24 staat helaas niet altijd bekend om zijn lange levensduur :'( Gelukkig zijn er ook genoeg positieve geluiden te horen. Goed onderhoud en goede koeling is essentieel en wie eenmaal verslingerd is aan het geluid van de 2400cc dieselmotor, komt daar niet snel weer vanaf :-*
Historie
De D24-motor is afkomstig van het VAG-concern en is een doorontwikkeling van de 4 cilinder D 2.2 die oa in de Volkswagen Golf geleverd is. De motor is gebouwd voor de VW-LT, waarbij de 2 extra cilinders als simpele oplossing dienen voor het vermogensprobleem wat een 4 cilinder motor op zou leveren in een lichte vrachtwagen. Toen de VW-golf werd verbeterd naar 1600 cc, was het maar een klein stapje om de LT-motor ook omhoog te brengen naar 2400cc waardoor de D24 motor ontstond.
![[Afbeelding: vwltyv8.jpg]](http://img58.imageshack.us/img58/8466/vwltyv8.jpg)
Volkswagen LT
Omdat de LT ook als chassis/cabine werd geleverd was het vermogen van de natuurlijk aangezogen 2400 onvoldoende en werd ook de revisietermijn te kort omdat ze steeds 120% moesten draaien. Toen is de LT-2400 turbo motor ontstaan en om nog meer vermogen te kunnen leveren heeft men er een intercooler tussen gezet, eea heeft overigens de bedrijfszekerheid van de motor niet verbeterd.
De motor is door VW toegepast in de VW LT en een serie MAN light trucks.
In 1979 heeft Volvo deze motor voor het eerst toegepast. In eerste instantie werden de 244 GL D6 en de 244 GL D5 uitgebracht, de laatste in een beperkt aantal landen waaronder Finland en Italië. De D5 had een 2 liter vijfcilinder-uitvoering van deze motor.
Informatie met dank overgenomen van het volvo700 forum
1980 GL Diesel (USA)