Topics: 74
Mensen.
Ik heb even een vraagje over het "intercoolen". Ik ban van plan om in mijn turbo een intercooler te plaatsen en dit wordt misschien de 740 intercooler van Jelmar. Ik vraag me nu af of er veel aangepast moet worden als je een 7 serie intercooler plaatst i.p.v. een 240 intercooler. Iemand die weet wat deze aanpassingen zijn? En na het plaatsen van de intercooler, moet er veel aan afstelwerk gebeuren?
Ik heb een leuke link gevonden op turbobricks.nl over het plaatsen van een intercooler, maar dit gaat over een originele 240 turbo intercooler:
http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0002
Topics: 135
Volgens mij zijn die intercoolers hetzelfde. En het enige dat je moet aanpassen is de kunststof fan kap en de ophangbeugels. Ook zou ik de turbodruk iets opschroeven omdat je door de intercooler wat meer tegendruk hebt en dus drukverlies. Niet te hoog anders ploft je intercooler uit elkaaar. Na inbouw je Co waarde afstellen want je motor heeft meer benzine nodig. Anders staat je mengsel te arm/schraal met alle gevolgen van dien.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
De standaard intercooler kan een hele aardige druk hebben hoor voordat ie ploft, als je met -echt- hoge druk gaat rijden zullen er eerst andere motordelen ploffen, de IC zal iig niet het eerste zijn wt stuk gaat.
wat betreft die beugels; die zien er toch aardig het zelfde uit als die van een 700 als ik het zo bekijk, vraag me af waar de verschillen dan precies zitten.
Topics: 44
ik heb mijn intercooler ook aan de hand van het schrijven van turbobricks gemonteerd en
als je dit stap voor stap doet is het een eitje.
de intercooler is 100%hetzelfde als die van een 740
en ik heb de turbodruk niet hoeven verhogen omdat ik de wastegate aansturing afgeplugt heb en aangesloten heb op de pijp NA de intercooler dus nu regelt de wastegate de druk net voor de gasklep dus de druk blijft hetzelfde
alleen de druk VOOR de intercooler wordt iets hoger
maar daar reageertde wastegate niet op
ik heb zelf wel het turbodrukregelsysteem erop dat de druk iets verhoogt bij 3700 toeren maar dat is iets voor de toekomst
alleen die intercooler zorgt ook al wel voor wat extra pk's maar met dat regelsysteem is het helemaal genieten
maar als je nog vragen hebt over de montage dan horen we het wel
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 22
ik heb beugels voor een 700/900 intercooler (bovenkant), ik kan even kijken of ze op de 240 passen. volgens mij passen ze maar moeten ze een beetje worden bijgebogen. geen probleem dus.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 135
eric vermeer schreef:maar als je nog vragen hebt over de montage dan horen we het wel
Eric, ik moet m ook nog erin planten dus ik hou je wel als hulplijn in gedachten OK?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 44
TheSaint77 schreef:eric vermeer schreef:maar als je nog vragen hebt over de montage dan horen we het wel
Eric, ik moet m ook nog erin planten dus ik hou je wel als hulplijn in gedachten OK? 
is goed en de hulplijn is gratis
het enige probleem dat ik had was het retourpijpje op mijn radiateur die kwam tegen de intercooler
die moest ik omhoog buigen(staat ook zo op turbobricks) maar als je al een plastic radiateur hebt heb je ruimte genoeg
Volvo S70R B5234T4 M59
Topics: 9
Voor de liefhebber, er staat ook nog een intercooler op marktplaats te koop (beetje off topic)
http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...Xwe0OD4%3D
Volvo 240 GLT<br />Volvo 240 VAN (overleden)<br />Volvo 340 met jarratel aandrijving
Topics: 22
ik heb even gekeken, en de brackets van een 700/900 intercooler passen niet netjes, als je het al passen kunt noemen. Ik zou even zoeken naar originele beugeltjes, is een stuk netter.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 74
Dus, op de beugels na, is een intercooler van een 7 serie hetzelfde. Dat is wel mooi om te horen. Zijn die beugels misschien "passend" te maken?
En die hulplijn bevalt mij ook wel inderdaad ;D