Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Hallo,
Mijn 240 maakt vaak bij het starten een vreemd geluid, het klinkt alsof de tanden van de bendix niet terug gaan als de motor aanslaat. De startmotor wordt dan aangedreven door de motor zelf. Het geluid duurt maximaal 1 seconde ofzo.
Kan ik iets van de startmotor (het schuivende tandwiel/de bendix) opnieuw invetten ofzo? (ik denk het wel)
En belangrijker, het ziet er niet makkelijk uit om dat ding er uit te halen.. :oops: tips?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Met een paar verlengstukken en een flinke ratel kan je langs de versnellingsbak bij de twee bouten. Je zou voor het gemak de dwarssteun vd bak los kunnen maken en hem iets laten zakken of opzij duwen.
Pas op dat je geen kortsluiting maakt daar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ok ik zal er aan denken!
ik kijk even hoeveel werk het is, als het echt lastig is laat ik het nog even zo, volgend jaar gaat de motor er toch uit, dan doe ik het dan wel.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Ff met kopervet bendix en het gaffel insmeren. En als je 'm er toch af hebt liggen kun je 'm gelijk even checken door de kabels aan de accu te leggen en zien of het relais goed werkt en of het motortje goed draait.
Berichten: 17
Topics: 6
Lid sinds: Jan 2012
Ik heb hetzelfde probleem, ik ga hem vervangen.
Wie weet welke startmotoren er allemaal oppassen. Bij mij gaat het om een 2.3l
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
29 March 2012, 17:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 March 2012, 17:44 door Marc1970.)
Alle startmotoren van Volvo 4 cyl. benzinemotoren van pak 'm beet 1967 tot 1997 passen erop. Maar dit type (vanaf ca. 1989) is het meest praktisch, licht en sterk:
http://link.marktplaats.nl/545066506
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
LJ schreef:Ff met kopervet bendix en het gaffel insmeren. En als je 'm er toch af hebt liggen kun je 'm gelijk even checken door de kabels aan de accu te leggen en zien of het relais goed werkt en of het motortje goed draait.
Zet em dan wel even in een bankschroef of zo iets. Anders kon is wel eens een stukje springen :-D.