16 December 2006, 23:47
hier wat schokkende foto's van verschillende type's volvo motors.
er kan toch eigenlijk wel wat aan stuk.
B230FT
gescheurde nok volger. [size=9px](ff geel gespoten voor een betere foto).[/size]
B230F met 530 kop
metaal moeheid?
B230K
koppakking lek?
gescheurde zuiger.
B21ET [size=9px](k-jetronic).[/size]
slecht werkende injector.
de injector is vuil of stuk geweest en heeft een verkeerd sproeibeeld gehad.
dit is dan meestal een straal ipv een mooie benzine nevel.
een goed benzine nevel vermengt zich uitstekend met de aangezogen lucht en geeft zo een benzine/lucht mengsel voor de inlaatklep.
de straal van de kapotte/vuile injector komt tegen de inlaatbuis aan en de hoeveelheid ingespoten benzine verzameld zich op de inlaatklep.
als de inlaatklep opend valt de verzamelde benzine op de zuiger waar het gaat dampen.
hierdoor krijg je een ongekontroleerde verbranding waardoor de zuiger te heet word en verbrand , zie foto's.
een goed benzine/lucht mengsel geeft niet alleen een goede verbranding maar heeft ook een koelende werking in de cilinder.
een turbo motor is hier heel gevoelig voor.
door de ingeblazen lucht is er meer zuurstof aanwezig en daardoor het heel belangrijk is dat je injectors in orde moet wezen.
B23E [size=9px](k-jetronic).[/size]
slecht werkende injector.
zoals je kan zien is de benzine langs de cil.wand gespoeld.
de benzine lost het olie laagje op de cil.wand op.
de hoon groeven zijn weg geslepen door de zuigerveren omdat er geen smering meer was.
de olieschraapveer heeft het opgegeven en ligt gedeeltelijk in het carter.
ook de oliepomp is door de kleine deeltjes beschadigd.
er kan toch eigenlijk wel wat aan stuk.
B230FT
gescheurde nok volger. [size=9px](ff geel gespoten voor een betere foto).[/size]
B230F met 530 kop
metaal moeheid?
B230K
koppakking lek?
gescheurde zuiger.
B21ET [size=9px](k-jetronic).[/size]
slecht werkende injector.
de injector is vuil of stuk geweest en heeft een verkeerd sproeibeeld gehad.
dit is dan meestal een straal ipv een mooie benzine nevel.
een goed benzine nevel vermengt zich uitstekend met de aangezogen lucht en geeft zo een benzine/lucht mengsel voor de inlaatklep.
de straal van de kapotte/vuile injector komt tegen de inlaatbuis aan en de hoeveelheid ingespoten benzine verzameld zich op de inlaatklep.
als de inlaatklep opend valt de verzamelde benzine op de zuiger waar het gaat dampen.
hierdoor krijg je een ongekontroleerde verbranding waardoor de zuiger te heet word en verbrand , zie foto's.
een goed benzine/lucht mengsel geeft niet alleen een goede verbranding maar heeft ook een koelende werking in de cilinder.
een turbo motor is hier heel gevoelig voor.
door de ingeblazen lucht is er meer zuurstof aanwezig en daardoor het heel belangrijk is dat je injectors in orde moet wezen.
B23E [size=9px](k-jetronic).[/size]
slecht werkende injector.
zoals je kan zien is de benzine langs de cil.wand gespoeld.
de benzine lost het olie laagje op de cil.wand op.
de hoon groeven zijn weg geslepen door de zuigerveren omdat er geen smering meer was.
de olieschraapveer heeft het opgegeven en ligt gedeeltelijk in het carter.
ook de oliepomp is door de kleine deeltjes beschadigd.