Berichten: 41
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb een 245 Amerikaanse uitvoering. Derhalve op de achterflanken een rode reflector met verlichting.
Volgens mijn keurmeester mag dat in NL niet volgens de APK. Vreemd, want de auto rijdt al heel wat jaren op deze manier in Nederland
Heeft hij gelijk?
Berichten: 602
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2005
Heb jij een foto? Want ik heb ook een amerikaanse uitvoering.
Berichten: 41
Topics: 14
Lid sinds: Apr 2006
Sorry, nee. En de auto staat op dit moment nog in de garage, kan ik zo snel niet bij.
Het gaat om de rode lampjes/reflectoren op de achterflanken net achter de wielbakken.
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Ik rij al een dik half jaar met de rode zijlichten en zo is hij ook in mei door de RDW goedgekeurd (ook APK). Voorzover ik weet mocht het vroeger niet, maar tegenwoordig wel.
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 177
Topics: 20
Lid sinds: Nov 2005
Er zitten voor zover ik weet eisen aan de maximale hoogte en maximale afstand tot de achterzijde van de auto. De precieze maten weet ik niet, ik kwam ze alleen een keer tegen in Helle montage informatie.
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriam

245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Berichten: 660
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2006
Er is wel een regeltje voor, eigenlijk mag er niks aan extra lampjes.Maar de oude v/s 40 hebben ze voor en achter en dat staat natuurlijk heel leuk en is ook veilig.Die Hummers hebben meer lampjes dan de gemiddelde kermisattractie,ik begrijp niet hoe dat kan.Ik zou er lekker een schakelaartje tussen zetten, ben je ook van t gezeur af
45 1993,v70 awd 97
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Je kunt ook een mail aan de RDW sturen met het verhaal. Als die zeggen dat het wel mag, kun je daar de keurmeester mee om de oren slaan.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 602
Topics: 31
Lid sinds: May 2006
Of voor de keuring de lampjes eruit halen en na de keuring er weer in. :-$
Geen haan die er ooit naar kraait.
1980 GL Diesel (USA)
Berichten: 297
Topics: 7
Lid sinds: Jun 2006
Het probleem zit 'm in de kleur van de contourverlichting, zoals die zijlichten heten. Als de contourlichten losse units zijn, dan moeten deze oranje/amberkleurig zijn. Dit zie je bijvoorbeeld bij de S40/V40 en bij de S80 aan de voorzijde.
In Noord-Amerika dienen deze contourlampen achter rood te zijn. En de S40/V40 had in Amerika achter ook rode lampjes zitten.
Als de achterlichten ook 'om de hoek' uitstralen, moet in alle gevallen de kleur rood zijn.
Dus er zijn volgens mij twee mogelijkheden:
1. (tijdelijk) lampjes eruit halen en laten goedkeuren.
2. (tijdelijk) oranje glaasjes plaatsen en laten goedkeuren. Op Zweedse uitvoeringen vind je bij sedans tussen 1977 en 1979 en stationcars tussen 1977 en 1981 deze units.
40 Polar, B200F, MY91, kleurtje 130