Hallo allemaal,
Ben al een aantal jaren in het bezit van een 2.0 superpolar. Net terug van vakantie in zuid frankrijk vraag ik me hetvolgende af: Ik wordt nogal eens voorbijgereden als ik bergop tuf. Vaak lukt het in z'n 4 al niet, terwijl ik ingehaald wordt door zelfs oudere campers of caravans. En dan heb ik het over een gewone franse tolweg (wel steil hoor, de A75, voorbij Clermont Ferr.).
Zou het kunnen liggen aan de koppelingsplaten??
Ofwel: Als ik die nou eens liet vervangen, "merk" ik dat dan door een echt wezenlijke toename van power bergop???
graag jullie reactie!
Rene
Topics: 41
nee,
denk eerder aan nieuwe bougies, alle kabels( bougies + bobine), rotor,luchtfilter, injectoren reinigen, en compressie meten.
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Topics: 5
Wel boven de 3000 toeren houden bergop ! !
Topics: 41
Pierre van Aert schreef:Wel boven de 3000 toeren houden bergop ! !
en idd: GAZZZZZZZ erop :lol:

([size=7px]en loose die Alpencruiser[/size]) :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Topics: 23
Je koppelingsplaat ?
Nou ja... Het zou kunnen. Maar dan alleen als je motor meer toeren gaat maken zonder dat de auto versnelt. De motor trekt dan door de koppeling heen. Maar dat zou je wel merken want dan moet je echt van het gas af voor de koppeling weer aan zal grijpen en het stinkt vreselijk.
Ik heb jaren in een vrij zware auto gereden door heel europa. Ik gebruikte meestal het laatste stuk van een afdaling om even tempo op te bouwen om de berg weer op te komen. Dat scheelt ook erg veel brandstof.
Bij het klimmen van hellingen is het zaak de motor een beetje toeren te laten maken. Er is dan voldoende oliedruk en de waterpomp draait snel om de motor te koelen. Hou als vuistregel aan dat de auto op 2/3 van zijn maximale toerental de berg moet kunnen beklimmen. Ga niet lopen hengelen tussen 2 versnellingen. Kies er dan voor wat minder snel boven te zijn in een lagere versnelling.
Topics: 22
Ik heb nooit problemen gehadf met de trekkracht van de 240 bergop. Ik kan me van vakanties herinneren dat we nooit als laatste boven waren op de autobaan. vooral de 3e versnelling is goed voor zware bergen met hoge snelheid, dan kan de motor goed toeren draaien.
beter eens kijken naar het benzine filter, luchtfilter, bougies, stroomverdeler, vervuilde gasklep, vastzittende thermostaat in het luchtfilter, koelsysteem schoonmaken, injectoren reinigen, enz enz...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Ontsteking wel op tijd ? Hier zijn VEEL pk's te halen, en ook te verliezen.
De ontsteking dient op 12 graden te zijn afgesteld met losgenomen vaccuumleiding.
Bedankt allemaal voor de reacties!
Vooral dat onstekingsmoment, heeft misschien hiermee te maken?? Stel ik rij 130, beetje harder naar 140, dan hoor ik een soort ' ploppen' , vooral als ik het gas loslaat. Het klinkt een beetje als je met je banden over oneffenheden rijd. Kom ik weer onder de 140 dan verdwijnt het ploppen weer (geronk, bonken, hoe zal ik het noemen...). Het vermogen lijkt nauwelijks af te nemen, het klinkt wel eng.
Iemand enig idee wat hier aan de hand is????
Rene
Topics: 2
Ploppen en knallen uit de uitlaat bij gaslos kan volgens mij wezen: Spruitstuk lek of te arm benzine mengsel. Heb dit wel eens meegemaakt met mijn motor. (weet niet of dit voor automotoren ook geld)
Gelukkig zitten hier mensen die er meer verstand van hebben als ik :wink:
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
LPG of benzine ?
Klinkt als een lekje in je uitlaat. Er wordt dan lucht mee naar binnen gezogen en dan kan de resterende brandstof ontbranden.
Je lambdaregeling zal dan ook van slag zijn en de motor zal te rijk lopen.
Te late ontsteking merk je meestal door een loeihete uitlaat en vermogensverlies. Bij een te vroege ontsteking krijg je af en toe een backfire (de inlaat in) maar heb je wel stevig vermogen.
Bij gas los zal je ontsteking de boel enorm vervroegen. Het lijkt me dus sterk dat je het geplof in de ontsteking moet zoeken.
Er is maar 1 manier om daar achter te komen. zo'n stroboscooplampje kopen, aansluiten op de accuklemmen en de 1e bougiekabel. En richten op het merkteken van de poelie met draaiende motor. Het streepje zal staan op het punt waar de ontsteking plaatsvind. Als je de vaccuumleiding hebt losgenomen hoort dit 12 graden te zijn.
Controleer je uitlaat op lekken. Verbruikt je auto veel benzine ?
Een te arm mengsel kan inderdaad ook, maar dat zorgt voor ploffen in de inlaat, niet in de uitlaat. Veel te rijk hoor je vaak wel in de uitlaat.
Nog een leuk testje. Luister eens bij het uiteinde van de uitlaat. Je hoort een mooie constante brom te horen, zitten er ploffen tussen dan is er iets mis met het mengsel, of vonkt er een bougie soms niet.
Loopt de motor wel regelmatig ?
Door 1 voor 1 de bougiekabels los te trekken kan je horen of een bougie wel vonkt. Het motortoerental zal zakken. Blijft het constant, dan loopt die bougie niet mee. Maar laat je niet foppen, een B230 blok kan zelfs lopen op 2 cilinders. Het kan dus zijn dat de motor minimaal slechter gaat lopen.