Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
b204GT in 2-serie 161v turbo uit 740
#11
Dat zou ik ook graag onder mijn kap zien. Big Grin
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
#12
Distributor - If planning to use a block mounted distributor like any B2xx engine in a 240, this will interfere with the head. Answer is shorter distributor body, ie. Have the body machined down and a shorter shaft to clear the head. I have read that a shorter cap is available (SAM ) to resolve the issue.
The alternative to these issues is aftermarket ems that doesn't use a distributor. I have seen fitment of the head mounted distributor in a 240, but clearance is a concern to say the least.

Wat is EMS?
Is er niemand die ruimte gemaakt heeft?
960 3.0 '95<br />265 1980<br />262c`80....(castraat)
Antwoord
#13
koningbertone schreef:Distributor - If planning to use a block mounted distributor like any B2xx engine in a 240, this will interfere with the head. Answer is shorter distributor body, ie. Have the body machined down and a shorter shaft to clear the head. I have read that a shorter cap is available (SAM ) to resolve the issue.
The alternative to these issues is aftermarket ems that doesn't use a distributor. I have seen fitment of the head mounted distributor in a 240, but clearance is a concern to say the least.

Wat is EMS?
Is er niemand die ruimte gemaakt heeft?

EMS = Engine Managent System

oftewel, een programmeerbaar motormanagement Wink
megasquirt is hier een goed voorbeeld van.
Antwoord
#14
Ik begrijp het denk ik niet,
je kunt met een ander mms toch je stroomverdeler niet vervangen?
960 3.0 '95<br />265 1980<br />262c`80....(castraat)
Antwoord
#15
Misschien met een elektronische verdeler en 4 aparte bobines.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
#16
Niet aan gedacht, terwijl het op mijn 960 ook zit.
Is hier een voorbeeld van of is er zelfs al een oplossing voor deze motor voor?
960 3.0 '95<br />265 1980<br />262c`80....(castraat)
Antwoord
#17
Jawel hoor. Ik heb een dubbele bobine (DIS of whasted spark) in mijn 240. Draaiend op MegaSquirt, maar dat zou ook het goedkopere systeem kunnen zonder de brandstofinjectie. Een verdeler wil je eigenlijk helemaal niet op je motor hebben, extra slijtage gevoelige onderdelen, energieverlies in de verdelerkap.

Een DIS systeem is zeer makkelijk aan te leggen. Volgens mij heeft de 16v al een triggerwiel voor de brandstofinjectie, maar anders is er zo een te plaatsen. Ik heb goede ervaringen met het EDIS systeem van Ford, maar je kan de bobine's ook rechtstreeks aansturen met de computer.

Werkt erg fijn. En wat mij betreft is het minder gedoe met inkorten van assen, andere verdelerkappen e.d.

Ik ken het blok trouwens niet. Ik ken enkel de B234. Wat is dit voor iets ?
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
#18
De B204GT is een 2.0 16vturbo intercooler die voor italie is gemaakt.
Hij zit in 740 zonder kath en geeft 200 pk.
Het zou de mooiste basis zijn om mee te beginnen, vandaar mijn aanschaf, ik dacht dat het verplaatsen van de stroomverdeler wat makkelijker zou zijn, electronica heb ik geen kaas van gegeten, helaas.

I need all the help I can get!

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/16..._volvo.htm

Volvo didn't combine a 16V head with a modern 2.3 litre B230 Turbo block, probably due to high cost, however, the right components can be sourced from production Volvo engines.
History wise, between 1989-94 Volvo did manufacture two red 'B' turbo engines of 2.0 litre capacity, a 16V 2.0L B204FT unleaded for eg. Italian and French markets, and a leaded fuel version; B204GT model with lambdasond for other markets. Both had 8.2:1 compression ratio. These engines are not readily obtainable secondhand. Neither engine was sold in Sweden.

Dus nogmaals heel graag hulp!
960 3.0 '95<br />265 1980<br />262c`80....(castraat)
Antwoord
#19
op http://www.turbobricks.com staan een paar mogelijkheden om de 16V in een 240 te laten passen.
Bozzma geeft de beste oplossing, megasquirt.
Een andere verdelerkap (ik meen van een bepaalde peugot) op een verdeler van een LH 2.4 240 werkt ook, is alleen technisch een minder mooie oplossing.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#20
Ja, niet handig met electronica....

Nou ja, hoe handig moet je zijn ? Als je de draadjes maar kan trekken..

Voor enkel de ontsteking valt dat mee:

- Monteer een triggerwiel aan de krukaspoelie (wiel makkelijk te verkrijgen, sensor ook)
- trek een afgeschermde draad van de VR sensor naar het dashboardkastje
- Monteer een DIS bobine boven de kleppendeksel, bijvoorbeeld een van een Ford.
- Plug de bougiekabels in.
- Trek de 3 draadjes van de bobine naar het dashboardkastje
- Plaats in het dashboardkastje een EDIS module
- Sluit de EDIS module aan op een contactgestuurde + en een goede massa
- Sluit de draden van de bobine aan, een op de contactgestuurde +, 2 op de pennen van de EDIS.
- Sluit 2 draden aan op een MegaSquirt of MegaJolt en zorg dat die ook een geschakelde plus en massa hebben.
- Vervolgens kan je de boel instellen met de laptop in een 3d map.

Wat mij betreft een stuk makkelijker dan het afdraaien van een verdelerhuis, het plaatsen van een tussenas en het sourcen van een passende verdelkap.

MegaJolt is echt superleuk en erg goedkoop. De rest haal je van de sloop. Voordeel is een hele dikke 20.000 volt vonk en helemaal zelf in te regelen.

Goed en wel trek je dus minder dan 10 draden. Als je MegaJolt gebruikt hoef je amper te kunnen solderen. Mocht je het helemaal niet kunnen, PM me dan even, dan zet ik zo'n ding voor je in elkaar en zet ik er een kenveld in.

Hoe ga je aan de motor komen ? Het lijkt me een lastige motor om aan te komen. Deze motoren zijn destijds gemaakt voor die markten vanwege de ficale PK's. Zo werden er ook speciale uitvoeringen van BMW's gemaakt die net geen M3 waren. Als het maar veel PK's had en minder dan 2 liter inhoud.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  245 turbo loopt niet stationair Gus 8 6.605 31 August 2018, 09:40
Laatste bericht: Gus
Star Begin van het einde? (turbo?) Hansepans 4 4.184 12 April 2018, 22:29
Laatste bericht: Hansepans
  volvo 940 2.3 turbo probleem xseto 6 9.058 25 May 2017, 22:32
Laatste bericht: xseto
  tuningspotentie 6 cilinder turbo jopie95 1 2.970 11 December 2016, 17:26
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo op B21A sam244 2 3.771 20 June 2016, 22:01
Laatste bericht: Marc1970
  afslaan stationair Volvo 240 turbo b.b. 12 10.911 25 February 2016, 09:08
Laatste bericht: HansDAF
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 1 2.435 16 October 2015, 14:32
Laatste bericht: KennOne
  Welke diesel/turbo diesel motor te plaatsen in een Amazon kombi ? sigmond 56 47.483 12 October 2014, 15:24
Laatste bericht: Laurens Zondag
  In-tank brandstofpomp Volvo 240 Turbo Estoque 7 8.261 19 June 2014, 11:30
Laatste bericht: Estoque
  brandstofpomp diesel/turbo diesel RutgerK 2 2.855 5 June 2014, 17:29
Laatste bericht: RutgerK

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)