Berichten: 132
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
Dat zou ik ook graag onder mijn kap zien.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Berichten: 38
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2006
Distributor - If planning to use a block mounted distributor like any B2xx engine in a 240, this will interfere with the head. Answer is shorter distributor body, ie. Have the body machined down and a shorter shaft to clear the head. I have read that a shorter cap is available (SAM ) to resolve the issue.
The alternative to these issues is aftermarket ems that doesn't use a distributor. I have seen fitment of the head mounted distributor in a 240, but clearance is a concern to say the least.
Wat is EMS?
Is er niemand die ruimte gemaakt heeft?
960 3.0 '95<br />265 1980<br />262c`80....(castraat)
Berichten: 38
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2006
Ik begrijp het denk ik niet,
je kunt met een ander mms toch je stroomverdeler niet vervangen?
960 3.0 '95<br />265 1980<br />262c`80....(castraat)
Berichten: 132
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
Misschien met een elektronische verdeler en 4 aparte bobines.
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Berichten: 38
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2006
Niet aan gedacht, terwijl het op mijn 960 ook zit.
Is hier een voorbeeld van of is er zelfs al een oplossing voor deze motor voor?
960 3.0 '95<br />265 1980<br />262c`80....(castraat)
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Jawel hoor. Ik heb een dubbele bobine (DIS of whasted spark) in mijn 240. Draaiend op MegaSquirt, maar dat zou ook het goedkopere systeem kunnen zonder de brandstofinjectie. Een verdeler wil je eigenlijk helemaal niet op je motor hebben, extra slijtage gevoelige onderdelen, energieverlies in de verdelerkap.
Een DIS systeem is zeer makkelijk aan te leggen. Volgens mij heeft de 16v al een triggerwiel voor de brandstofinjectie, maar anders is er zo een te plaatsen. Ik heb goede ervaringen met het EDIS systeem van Ford, maar je kan de bobine's ook rechtstreeks aansturen met de computer.
Werkt erg fijn. En wat mij betreft is het minder gedoe met inkorten van assen, andere verdelerkappen e.d.
Ik ken het blok trouwens niet. Ik ken enkel de B234. Wat is dit voor iets ?
Berichten: 38
Topics: 10
Lid sinds: Aug 2006
De B204GT is een 2.0 16vturbo intercooler die voor italie is gemaakt.
Hij zit in 740 zonder kath en geeft 200 pk.
Het zou de mooiste basis zijn om mee te beginnen, vandaar mijn aanschaf, ik dacht dat het verplaatsen van de stroomverdeler wat makkelijker zou zijn, electronica heb ik geen kaas van gegeten, helaas.
I need all the help I can get!
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/16..._volvo.htm
Volvo didn't combine a 16V head with a modern 2.3 litre B230 Turbo block, probably due to high cost, however, the right components can be sourced from production Volvo engines.
History wise, between 1989-94 Volvo did manufacture two red 'B' turbo engines of 2.0 litre capacity, a 16V 2.0L B204FT unleaded for eg. Italian and French markets, and a leaded fuel version; B204GT model with lambdasond for other markets. Both had 8.2:1 compression ratio. These engines are not readily obtainable secondhand. Neither engine was sold in Sweden.
Dus nogmaals heel graag hulp!
960 3.0 '95<br />265 1980<br />262c`80....(castraat)
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
op
http://www.turbobricks.com staan een paar mogelijkheden om de 16V in een 240 te laten passen.
Bozzma geeft de beste oplossing, megasquirt.
Een andere verdelerkap (ik meen van een bepaalde peugot) op een verdeler van een LH 2.4 240 werkt ook, is alleen technisch een minder mooie oplossing.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Ja, niet handig met electronica....
Nou ja, hoe handig moet je zijn ? Als je de draadjes maar kan trekken..
Voor enkel de ontsteking valt dat mee:
- Monteer een triggerwiel aan de krukaspoelie (wiel makkelijk te verkrijgen, sensor ook)
- trek een afgeschermde draad van de VR sensor naar het dashboardkastje
- Monteer een DIS bobine boven de kleppendeksel, bijvoorbeeld een van een Ford.
- Plug de bougiekabels in.
- Trek de 3 draadjes van de bobine naar het dashboardkastje
- Plaats in het dashboardkastje een EDIS module
- Sluit de EDIS module aan op een contactgestuurde + en een goede massa
- Sluit de draden van de bobine aan, een op de contactgestuurde +, 2 op de pennen van de EDIS.
- Sluit 2 draden aan op een MegaSquirt of MegaJolt en zorg dat die ook een geschakelde plus en massa hebben.
- Vervolgens kan je de boel instellen met de laptop in een 3d map.
Wat mij betreft een stuk makkelijker dan het afdraaien van een verdelerhuis, het plaatsen van een tussenas en het sourcen van een passende verdelkap.
MegaJolt is echt superleuk en erg goedkoop. De rest haal je van de sloop. Voordeel is een hele dikke 20.000 volt vonk en helemaal zelf in te regelen.
Goed en wel trek je dus minder dan 10 draden. Als je MegaJolt gebruikt hoef je amper te kunnen solderen. Mocht je het helemaal niet kunnen, PM me dan even, dan zet ik zo'n ding voor je in elkaar en zet ik er een kenveld in.
Hoe ga je aan de motor komen ? Het lijkt me een lastige motor om aan te komen. Deze motoren zijn destijds gemaakt voor die markten vanwege de ficale PK's. Zo werden er ook speciale uitvoeringen van BMW's gemaakt die net geen M3 waren. Als het maar veel PK's had en minder dan 2 liter inhoud.