Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Demontage Kachelmoter/Kachelhuis.
Goedenavond een ieder en even weer back in the topics ;-)

1 : Alle schakelaars en stekkertjes wat nodig was middenconsole etc. zijn losgekoppeld.( Dus ook de massa draden onder aan de zijkanten op de klemmetjes van het kachelhuis en 1 bovenin buitenkant (op kachelhuis) links .

Ik heb draden geruimd (oude telefoon/microfoon/luidsprekertje-wat achter het kachelhuis op de tunnel was gemonteerd) en 1 hoofdstroomdraad die rechtstreeks op de + pool stond ,

en doorliep door een doorvoerkoker (schutbord) onder het dashboard met daaraan weer wat poespas ( relais what ever) door de hele rechterzijkant van de auto loopt. ( en bij achterbank voorlopig even afgeknipt.)

Ik was vandaag met de voorbereiding bezig het kachelhuis weer in elkaar te zetten en te gaan monteren, maar helaas krijg ik het plastic lamellenframepje niet door de rubbers heen waar op zijn beurt het motertje weer inhangt. 

Heb dan ook zelfs 1 rubber stuk getrokken ,maar even later vervangen met weer een oude van de oude vin. 
De volgende staat ook alweer op scheuren. Misschien is het de kou, maar lekker gaat t ieder geval niet.

Ik zette de accu er weer even in, en dacht ik laat m even lopen en check t 1 en ander even. Hij sloeg dus niet aan, 
en ik merkte op dat m'n benzinepomp niet werkte, evenals m'n richtingaanwijzers.(het laatste leek me dan ook vrij logisch i.v.m de connectie relais/schakelaar.

2 : Vraag 1 werkt de benzinepomp niet omdat de massa's in dit geval 3 x ( op en bij het kachelhuis niet aangesloten zitten ? )
en vraag 2 , hoe krijg ik dat framepje goed door en op de rubbers ?. Heb voor morgen het plan het maar thuis binnenskamers op

diezelfde wijze te proberen i.v.m. de temperatuur, gewapend met vaseline/w40 wat div tangen en schroevendraaiers o.a .fitting etc om beetje te priemen achterlangs. 

Alvast mijn vriendelijke dank voor jullie weer fijne reacties    Wink Idea
Antwoord
Die rubber pootjes toch. ik kan mij een zekere mate van ergernis herinneren in die buurten. Volgens mij heb ik gewoon het gat wat groter gemaakt met een vijl.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
(28 November 2025, 18:06)Marc1970 schreef: Die rubber pootjes toch. ik kan mij een zekere mate van ergernis herinneren in die buurten. Volgens mij heb ik gewoon het gat wat groter gemaakt met een vijl.

Hallo Marc1970. 

Ja de rubberen pootjes. Nou ben net klaar met t vreselijke gedoe. Heeft me inmiddels uren gekost, gisteren nieuwe gehaald ,omdat er speling in de nieuwe zat, heb ik eerst alsnog het toch met 1 oude en diegene die al op het nieuwe motertje

zaten geprobeerd. Werd wederom een heel gedoe, enfin dan maar de nieuwe rubbers die  ik gisteren gehaald had. En het vervelende van de nieuwe rubbers is dat er heel veel speling in zit.

Als dat het geval ook is ( wat niet kan missen ) als het motertje in het kachelhuis geplaatst is, dat deze waarschijnlijk aanloopt en of gaat trillen als de gehele unit geplaatst is met alles erop en eraan. Wat denk jij Marc ? ,zijn mijn vermoedens juist ?.

Ik ga straks ieder geval naar de auto en kijken of het nieuwe motertje het gewoon doet alvorens ik de hele spul in elkaar ga zetten, maar dan weet ik nog niet of er resonance later te voorschijn komt. Anders moet ik toch op 1 of ander manier originele rubbertjes hebben. Jammer van het werk allemaal hoor.
Antwoord
Rubber is van zich zelf een soort anti-slip, scuift vaak vor geen (milli)meter. Beetje afwasmiddel kan helpen, als smeermiddel. Maar die dingen zijn idd een uitdageing...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
(30 November 2025, 01:35)BartJu schreef: Rubber is van zich zelf een soort anti-slip, scuift vaak vor geen (milli)meter. Beetje afwasmiddel kan helpen, als smeermiddel. Maar die dingen zijn idd een uitdageing...

Nee, klopt inderdaad ,die nieuwe zijn te ruim en er zit speling in. Die oorspronkelijk rubbers die eerst op de nieuwe motervin zaten waren waarschijnlijk wel goed, maar had ik inmiddels al 2 van genekt. Vandaar die nieuwe apart gehaald .En ging stuk beter. Kreeg het met de vorige rubbers met geen mogelijkheid voor elkaar.

Ja had vaseline geprobeerd, maar ook dat ging niet. Wat uitdaging betreft ,wel al met al, het is echt een kwestie van geduld en zeer netjes te werk gaan.( goede werktafel etc.)  Het geheel is best werk, en het kan gewoonweg tegenzitten met ontkoppelen van de kachelslangen/en die rubbers maar echt moeilijk is het ook weer niet.

Vandaag even take off. Morgen weer verder, want ik ben er nog niet helaas. Nog steeds de 2 delen kachelhuis met de moter de kleppen en de radiateur op/in elkaar zetten. Want dat ging gister ook niet lekker.( controleerde steeds of de vin gecentreerd zat maar liep aan ( handmatig dan).Even pas op de plaats, want dit is niet echt voor herhaling vatbaar. Mits je ervaring ermee hebt.

In dat geval draai je de hand er ook weer niet voor om,en nu maar hopen dat ik de vin goed gecentreerd krijg en dat die nieuwe ( eigenlijk te ruime ) rubbers verders geen problemen geven
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kachelhuis ventilator vervangen Jeroen 35 30.144 3 May 2012, 12:37
Laatste bericht: joop240uden

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)