Gezocht een tool om de achterste draagarmrubbers uit te persen, draaien. Originele tool van Volvo was bekend onder nummer 9995078 of 999 5078. Dit bestond uit een bout, en bussen en een spacer.
Als iemand iets heeft dan wil ik deze graag voor een vergoeding lenen.
(20 April 2025, 16:57)Kistopwielen schreef: Gezocht een tool om de achterste draagarmrubbers uit te persen, draaien. Originele tool van Volvo was bekend onder nummer 9995078 of 999 5078. Dit bestond uit een bout, en bussen en een spacer.
Als iemand iets heeft dan wil ik deze graag voor een vergoeding lenen.
Oude vastgeroeste bussen verwijderen met de luchtbeitel.
Eerst in de lengte een deuk in schieten waardoor ze kleiner worden, binnen 2 minuten liggen ze op de grond ;-)
Het 240-260 register heeft deze te leen (voor leden).
En met gericht (zinvol) geweld zoals boven beschreven kan het ook. Al dan niet met stukje inzagen om de spanning eraf te halen.
(28 April 2025, 21:33)BartJu schreef: Het 240-260 register heeft deze te leen (voor leden).
En met gericht (zinvol) geweld zoals boven beschreven kan het ook. Al dan niet met stukje inzagen om de spanning eraf te halen.
Gisteren zelf gemaakt van een 2 inch sok en 2 pijpstops. Ik heb wel de binnenkant van de sok iets moeten uitslijpen en in plaats van een bout met fijn draad een stuk draadeinde van 12 mm gebruikt. Dit weekeind maar even kijken of het werkt.
Mocht iemand trouwens het tooltje willen lenen, hij is straks beschikbaar!
1 May 2025, 22:24 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 May 2025, 22:26 door BartJu.)
Je vraagt je af waarm ze de bevestiging niet andersom gedaan hebben, zodat deze aan draagarm geperst zit ipv aan de as. Dan zou je wel ermee naar de pers kunnen....
Is de constructie dan minder sterk? Of hoefde het wellicht niet, want die rubbers gaan toch wel een jaar of 20 jaar mee....
Maar knap staaltje huisvlijt, benieuwd of het werkt.
Let vooral op dat de spacer voldoende druk aan kan, zodat de 'oren' niet krom trekken.
Vandaag eerst maar de bussen van de trekstangen vervangen. Omdat ik geen pers heb met een gatenboor de rubberen kern eruit geboord. Daarna met een ijzerzaag de bus iets ingezaagd waarna die met de bankschroef eruit te persen was. Daarna de nieuwe bussen erin geperst wat prima ging. Na een blaas met een zwarte spuitbus de stangen weer gemonteerd.
Rubbers van de linkerkant leken nog redelijk maar gelukkig was de rechter kant behoorlijk uitgelubberd (kern zat los). Geeft toch meer voldoening na vervangen.. .
Volgende keer met de draagarmen aan de slag..