Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
versnellingsbakolie wissel
#1
beste volvofanaten
ik ben in het bezit van een 240 uit 1985 B230A met 5 versnellingen hand geschakeld
ook voor mij is transmissie geen dagelijkse kost.
Ik wil graag de transmissieolie vervangen
 .... welke versnellingsbak is dit?
..... welke transmissieolie kan ik het beste gebruiken en hoeveel (Haynes zegt 1,5 L)

ik ben benieuwd naar jullie reacties ;-)

Aad
rode 240 GL 1985 - B230A - 325K km
groene 940 1998 - B230FK - 420K km
Laplander C202 Valp 1963 - 53K km
Antwoord
#2
Een M47. Vreemd genoeg gaat hier ATF type F/G in, alleen F is nog te vinden van MPM bijvoorbeeld. Is mooie rode olie.

Zoveel mogelijk erin gieten, tot het overloopt, zet desnoods de auto schuin. Maak eerst de vulplug los, en dan de drainplug met een passende vlakke ringsleutel liefst 6 kantig (beide zitten gemiddeld beestachtig vast, veel te vast voor de kleine boutvlakken die erop zitten).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Citaat:alleen F is nog te vinden van MPM bijvoorbeeld.


kroon heeft ook ATF type F, overal/beter te vinden dan de MPM.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#4
En waarom zou de M47 niet goed werken met die gearoil 80W90? Voor een M46 (dus 4-bak OD) is de ATF geloof ik wel weer aan te bevelen ivm de OD.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#5
80W90 Gear oil zou prima zijn zolang het geen GL-5 is. De EP dopes in GL-5 zijn slecht voor de bronzen syncromesh ringen in de bak.
https://www.eng-tips.com/threads/affect-...rs.124116/ staat vol informatie. Filmpje: https://www.noria.com/quicktips/risks-us...p%20copper

Ik denk dat Volvo het prima vond om één olie voor te schrijven voor de M45 t/m M47, de schoonste.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
bedankt voor de reacties mensen .... erg nuttig ;-)
rode 240 GL 1985 - B230A - 325K km
groene 940 1998 - B230FK - 420K km
Laplander C202 Valp 1963 - 53K km
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)