Topics: 72
Ik heb een Bosch verdeler waarvan ik de centrifugaal vervroeging curve wil aanpassen aan rijden op lpg door middel van andere (slappere) veertjes.
Iemand een idee waar ik deze veertjes (universeel?) kan kopen?
Topics: 82
Veren aanpassen is haast niet te doen zonder het bijbehorende afstelapparaat:
http://www.sparkingplugs.com/8.html
Uit de B20 maar vergelijkbaar:
https://www.sw-em.com/Volvo%20Ignition%2...%20Advance
Ik maak daar uit op dat de max. vervroeging alleen begrensd wordt door de mechanische stop, wanneer het gewicht tegen z'n eigen grondplaat loopt. ALs je daar nou een randje af vijlt, loopt de vervroeging ook verder op bij hogere rpm, met dezelfde veer.
ALs je het radicaal wilt aanpakken haal je de dikke veer weg, dan loopt de vervroeging veel sneller naar max.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
(23 December 2023, 12:14)Marc1970 schreef: ALs je het radicaal wilt aanpakken haal je de dikke veer weg, dan loopt de vervroeging veel sneller naar max.
Ik denk dat het daar op uit zal draaien.
Als ik google op lpg curves, dan zie ik dat ze vaak vanaf het begin best steil omhoog lopen en dat ze afvlakken bij +/_ 3500 tpm. Dit zal ik dan maar als voorbeeld nemen bij mijn eigen motor.
Ik ga de trail en error methode toepassen en hoop de hoeveelheid graden voorontsteking te kunnen aflezen op distributiedeksel.
De centrifugaalveren, zou dat gemaakt zijn van speciaal staal? In de handel zijn assortiment dozen te koop met allerlei soorten veren en sterktes. Misschien dat ik het die hoek moet zoeken om lichtere veren te verkrijgen.
Topics: 82
Veren zijn gemaakt van verenstaal.
Met trial and error kom je een heel eind. Dat zou ik dan doen met proefritjes, vooral als je auto nog op benzine en LPG loopt kan je leuk tot net over de pingelgrens gaan op benzine en dan met LPG er weer onder duiken. De voorontsteking bij stationair is minder interessant.
Maar ik denk dat de Bosch veertjes zo nauwkeurig en specifiek zijn dat je niet eens bij benadering dezelfde gaat vinden. Ook het veranderen ervan (verhitten, over de rekgrens rekken, inkorten) zal dramatische verschillen opleveren.
Hier iemand die veertjes probeert zelf te maken, en meet, en van al:
https://www.bmw2002faq.com/forums/topic/...s/page/12/
De gewichtjes zullen ook variabel zijn gok ik. Voor de B21-23 staan al 7 verschillende curves in het handboek. Misschien kan je een handje versleten verdelers beroven van hun veertjes.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 47
Laatst deze video tegen gekomen, wordt alles uitgelegd, en ook reclame gemaakt voor een kit. Misschien wat je zoekt?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
(31 December 2023, 10:40)BartJu schreef: Laatst deze video tegen gekomen, wordt alles uitgelegd, en ook reclame gemaakt voor een kit. Misschien wat je zoekt?
Niet helemaal wat ik zoek omdat het hier om een niet Bosch verdeler gaat.
Maar wel een leerzaam filmje met op het eind een mooie oplossing: digitale E-curve elektronisch instelbaar met een schroevendraaiertje. Dat zou een mooie oplossing zijn voor een Bosch verdeler, maar ik verwacht niet dat die er zijn( zo ja, dan wel wel prijzig verwacht ik)