4 November 2023, 17:19 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 November 2023, 17:29 door Marc1970.)
RX5 lijkt iets op basis van lijnolie en dergelijke te zijn. Fertan en RX5 zitten in geen enkel laksysteem, het zijn lapmiddelen. SLechte hechting en het verdraagt alleen huis tuin en keuken verf. Wat op zich prima is. Op waaiboomverf kan je prima met Bison Polymax een ruit vastzetten.
Mijn brouwsel is zinkvef, bruine grondverf (ijzermenie, dat woord zocht ik) polyesterplamuur en industrielak, ook geen laksysteem maar het blijft door de jaren heen wel aardig op z'n plek.
ALs je iets net zo hard en inert als de originele synthetische watergedragen lak wilt benaderen, zou ik die kant op zoeken. 2K zinkprimer bijvoorbeeld, evt. laagje epoxy of polyesterplamuur erover en glad trekken met klare kunsthars, dat houdt steek.
Bij twijfel overleggen met de mensen die de ruitenkit en primer kennen.
Bij mijn ruit hebben ze een primer van Carglass opgedaan en daar de ruit op gekit. De kunststof klemmen om de ruit en daarop de rvs lijst geklemd.
Ik had ook dat de Fertan / Hammerite losliet door de kit. Toen ook alles kaal geschuurd en gekozen voor het tweede type lijst met zwart rubber rand ( had ik nog liggen) en daarom de kunststof klemmen gebruikt.
Mijn metalen clipjes zijn kapot gegaan tijdens het verwijderen, dus daar kan ik je helaas niet aan helpen.
De ruit zit er nu mooi in.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
@Kogelman, Had jij op de hammerite ook die primer gedaan die je ook op het glas doet? Dat zie je ze normaal well doen, maar ik vraag me af of dat nodig is als je al hammerite roestprimer op de sponning hebt zitten. Jammer dat de clipjes stuks zijn! Ik heb ze er vanmiddag allemaal heel uitgehaald om ook onder de clipjes schoon te kunnen maken.
@Marc, het maakt mij niet zo uit hoe hard de verf in de sponning is, als het ruit maar vast blijft zitten. Die primer die erbij geleverd wordt is een etsende primer zodat het goed in de harde autolak vast komt te zitten.
4 November 2023, 19:34 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 November 2023, 19:36 door Kogelman.)
Ik zie dat de foto’s vd nieuwe lijst uit mijn vorige post niet geplaatst zijn?
@ Madman: Ik weet niet of Carglas ook nog hun primer erop heeft gesmeerd voordat ze de kit erop deden ( en alles los ging laten).
Ik heb nu wel een prima rvs lijst vd eerste generatie over bestaande uit 4 rechte stukken lijst en 3 hoekjes ( minus 1 hoekstukje, die ben is kwijt geraakt). Deze ga ik in de verkoop doen.
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Ah, het erin plakken zelf had je uitbesteed. Ik ga komende dagen nog even spitten op het net naar de beste oplossing. Misschien is het wel een optie om de sponning niet te verven en de primer meteen op het blanke metaal te zetten.
4 November 2023, 21:07 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 November 2023, 21:09 door Madman.)
Goed te weten, dus gewoon primer op het voor zover mogelijk blank metaal en dan het raam erin. Ga ik het ook zo doen. Heb je nadat de ruit erin zat nog wat in de overgebleven sponning gedaan?
Een rupsje in de hoeken en aan de buitenkanten om zeker te zijn dat water buiten blijft. Daarna de kunststof kapjes en stripjes aan de binnenkant weer monteren en overtollige kit verwijderen aan de binnenkant.