Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
clipjes voorruit
#11
Mijn ruit is er uit. Op 2 na zijn alle klemmetjes nog intact. Ga nu de lijst schoonmaken en ontroesten.
Fertan roestomvormer erop, overmorgen Ferpox of Hammerite en dan kan maandag de nieuwe ruit erin.
Wel een smeerboel om die kit eruit te krijgen.

Hoeveel afwateringsgaatjes horen er te zitten en waar precies ? Ik zie er nu maar eentje centraal in het midden onderin,
terwijl ik in beide hoeken onderaan ook afwateringsgaatjes verwacht had.


Bijlagen Afbeeldingen
               
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#12
Die gaatjes zitten 5-10 centimeter uit de hoeken. In het midden zit er geen. Zesde foto van boven: https://fewstreet.com/2018/06/13/volvo-2...hield.html

Kit de sierlijsten nog een rondje extra vast dan blijven ze met twee clipjes minder ook wel zitten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Ja, het plan is om de originele lijst mbv kit terug te plaatsen. Lijst is na schoonmaken vrijwel roestvrij.
Gaatjes zitten er niet, volgens mij zit er op die plek een afdekstripje.( zie foto) Moeten deze gaatjes daar geboord worden? Ben bang dat regenwater dan het interieur in loopt. (Zie tweede foto : bovenaanzicht).
Op een Engels forum las ik dat ze deze ook wel eens dichtmaken.

De foto’s :
1 . Waar afwateringsgaatje hoort
2. Bovenaanzicht als je het daar doorboort.


Bijlagen Afbeeldingen
       
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#14
Hmmmm, ik zie een soort glasvezelplamuur daar volgens mij, en/of roestbobbels, die zou ik eerst s afpeuteren en vervangen door een fijne laag roestomvormer/zinkprimer/je favoriete antiroestspullie. Dan komen er waarschijnlijk ook afvoergaatjes te voorschijn.

Die gaten zitten er altijd. Ze wateren af in de holle ruimte waar de ventilatiesleuven de ingang van zijn, en de uitwateringsgaten onderin de dorpel de uitgangen, en waar de aanjager z'n lucht pakt, en waar de luikjes voor scheenbeenkoeling op uitkomen. Die ruimte ziet dus al heeeel veel water voorbij komen, en lucht, evt. een druppeltje vanaf de voorruitsponning kan er wel bij.

Rond die gaatjes wil t wel s roesten maar ik heb ze ook wel in perfecte staat aangetroffen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Bij mij geen afwateringsgaatjes zichtbaar, ook niet onder de kit mbv prikken.
Ik vermoed dat ze de gaatjes dichtgemaakt hebben dmv de rood omcirkelde plaatjes.
Vraag is of dat de plek is om nieuwe gaatjes te boren?

Verder staat de sponning nu in de Fertan zodat eventuele roest weer metaal wordt.
Nu 24 uur laten drogen, morgenmiddag even natmaken en dan Ferpox erover.
Zodra dat droog is ga ik er zaterdag Hammerite overheen kwasten dit laten drogen en dan kan maandag
de nieuwe ruit er in.
Verder de rvs strips ( die er mooi heel afgekomen zijn) mooi schoonmaken/ poetsen.

Foto’s

Het glimmende spul is de Fertan dat alles zwart maakt.


Bijlagen Afbeeldingen
                           
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#16
In die rode cirkel is precies zo'n gleuf waar de klemmetjes in gaan. Zo te zien zit er zelfs nog het restant van een klemmetje in, of een 'blanco' klemmetje omdat ze dat plekje achteraf toch niet konden gebruiken, dat weet ik niet. De drain opening zit in de de knik daar tegenover ongeveer. Zeg dat de sponning een staand deel is, dan zijn de gaatjes te vinden in het liggende deel.

ALs je een gat door de rode cirkel zou boren, zou je van buiten naar binnen boren door twee aan elkaar gepuntlaste lagen plaat heen. ALs je een draingat wilt maken, zou je dat heel netjes moeten gaan afwerken en dat is bijna niet te doen. In de fabriek konden ze er van beide kanten bij om het gat af te ronden en spanen af te voeren en 6 verfbaden om alles door heen te trekken en zo, nu niet meer. Tis mogelijk. Of het nog de moeite waarde is, denk t niet.

Fertan is een roestomvormer op basis van fosfaat chemie. Roest wordt geen staal meer helaas met geen enkele chemie, daarvoor is het Bessemer proces uitgevonden en verfijnd tot wat ze nu bij Tata doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
Het glimmende spul is de Fertan dat alles zwart maakt.

Op foto's van een Amerikaanse site (cleanframetrap.com/windshield.html) staan de afwateringsgaatjes in de hoeken (foto's ervan plaatsen lukt niet ivm formaat). Nu weet ik waar ze horen te zitten. Ik kon ze vandaag niet lokaliseren, ik zal morgen nogmaals kijken.

Verder las ik over een raamrubber, bij mij zat er geen rubber om de ruit. Wel zit er een horizontaal rubber onderaan tussen ruit en dashboard. Deze heb ik eruit gehaald en heb ik schoongemaakt en is nog goed genoeg om te hergebruiken.Dank zover voor alle hulp/tips!
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#18
Vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en toch maar 2 afwateringsgaatjes in de ruitsponning geboord. De Fertan had inmiddels zijn ontroestende werk gedaan, dit met water afgesopt en toen gaan boren. Ik had foto’s van internet met voorbeelden waar de gaten behoren te zitten ( bij mij waren ze niet te lokaliseren), dit zo goed mogelijk gekopieerd. Goed schuin geboord zodat water in de parafaanbak valt en niet in het interieur. De boorgaten goed in de Dinitrol ML en Fluid Film gebaggerd. Tot slot de complete sponning in de zwarte Hammerite Ultima gekwast. Morgen nog een tweede laag en dan kan het drogen en dan kan maandag de ruit geplaatst worden. Ben benieuwd, we gaan het zien.



Bijlagen Afbeeldingen
                   
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#19
Ik heb nog even wat water door de aftermarket geboorde drainagegaatjes gegooid om te kijken waar dat weer uitkomt.
Met een zaklamp gekeken onder het dashboard: daar bleef het mooi droog. En even later druppelde het water mooi onder uit de auto net achter de voorwielen, zoals het hoort. Operatie afwateringsgaatjes geslaagd!
Wat niet slaagde was de ruitenkit vs de aangebrachte anti roestlaag. Die liet laag liet los, toen we overtollig kit wilden verwijderen.
Uiteindelijk besloten alles weer schoon te maken en de andere lijst (met rubber rand) te monteren. De metalen klemmetjes verwijderd en de sponning tot op het blanke metaal machinaal geschuurd. Daarna in de primer gezet. Nu wachten tot de bestelde kunststof klemmen bezorgd worden om de sierlijst op vast te klikken. Voordeel is dat deze klemmen nooit zullen roesten. Eind vd week kan de voorruit er dan weer in.


Bijlagen Afbeeldingen
           
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#20
Vanmorgen eindelijk de voorruit eruit gehaald. Zelfde beeld als bij kogelman. Roest dus, van de klemmetjes 2 stuk. De rest in goede staat. Heb jij doe verwijderde klemmetjes toevallig nog liggen?

Maar nu de volgende stap, ik heb eerst de sponning schoongemaakt met roterende staalbostel. Nu zal ik er zo RX5 op smeren.  Maar ik heb geen zit in verf aanbrengen die dan blijkt los te laten als je er primer op aanbrengt. 

Edit, net gelezen dat je geen agressieve primers over RX5 heen kunt aanbrengen! Dus op zoek naar andere oplossing. Iemand suggesties?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  tussenstukje raamrubbers voorruit mist... heideltje 5 4.121 1 August 2020, 17:51
Laatste bericht: Tancor
  Roest bij de voorruit markje 0 1.918 23 October 2019, 17:16
Laatste bericht: markje
  Vervangen voorruit Black Moose 18 17.264 19 May 2019, 07:30
Laatste bericht: roger2401990
  glaslijm spiegel aan voorruit simon 3 2.860 11 March 2019, 15:14
Laatste bericht: PdeBruijne
  Tips: hoeken voorruit vervangen 245DL Maarten245DL 2 3.123 20 November 2018, 12:55
Laatste bericht: Marc1970
Photo Graag advies, roest bij voorruit Volvo 245 herstelllen barstema 4 6.330 27 August 2017, 23:10
Laatste bericht: barstema
  Voorruit 240 uit 1989 uitwisselbaar met voorruit later model? henri84 4 4.248 11 June 2017, 22:04
Laatste bericht: RM
  voorruit (laten) vervangen 245GLE1981 2 2.928 17 July 2015, 21:19
Laatste bericht: jos245
  Shit, sterretje in mijn voorruit! TonHerman 25 16.241 14 October 2014, 07:29
Laatste bericht: henqui
  Voorruit zelf plaatsen Rob van der Donk 8 6.236 12 November 2012, 19:37
Laatste bericht: Kees144

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)