Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Staande ringtank
(18 April 2022, 21:00)Rin schreef:
(17 April 2022, 09:50)BartJu schreef: Ringtanks zijn er inderdaad genoeg, maar staande ringtanks ofwel verticale toroidale tanks heb ik nog niet op marktplaats langs zien komen.

Links moet er een stuk uit dereservewiel-kap gefiguurzaagd worden. De kap loopt te snel naar binnen. Past dus niet 1op1.
Mijn tank is Stako V63004712. Dwz, 630mm rond, 47L bruto. Dikte 204mm. Ook deze heb ik niet meer bestelbaar gezien op internet. Wel opmerkingen in de trant van: wordt niet mee raangeboden, gaf te veel problemen. Iets dat ik overigens als gebruiker niet herken (productie/installatie problemen?).

Ik had me niet gerealiseerd dat de rechterkant smaller is, wel dat de benzinevulslang er ook langs loopt.
Raar dat het het niet gelijk is, maar verklaart wel waarom mijn reservewiel een 'special spare' van 165R14 moest worden.
Die klemt wel in die rechter nis, mede door de bekleding en een spant van staal waarop stukje bodemplaat hoort te rusten. Dat stukje bodemplaat ligt op zolder, past niet samen met het reservewiel uiteraard.

De onderzijde wielbak is bij beiden wel ongeveer gelijk, waar zit het verschil dan in?

Merci voor de toelichting.
Het verschil heb jezelf al aangegeven. Er moet een stuk uitgezaagd en moet het zijboard eraf want de ringtank steekt ook daar uit.

Dit is de huidige site van van Meenen:

https://shop.vanmeenen.com/nl/lpg_cng-ta...ngtanks-42

Rin, hierbij nog plaatje van hoe de reservewielkap over de LPG tank zit. (Onder de reep ducttape zit een klemband. Hierop maakte de kap her en der krassen, vandaar ook de ducttape).
[Afbeelding: 20201105_LPGtank.jpg]

Het extra stukje staal aan rechterkant is een smal L profiel waarop bekledingspaneel en klein stukje vloerplaat op rusten. Zit met twee kleine lasjes vast. Is dus inderdaad wel stukje aanpassen, maar mijns inziens veel minder impact dan in de bodem gaan zagen voor onderbouw.

En dank voor de link naar vanmeenen, webshop heeft nu ook alleen liggende maar geen staande ringtanks meer.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Dankje voor de foto.
Zit het verschil staand - liggend enkel in de aansluiting van de vlotter dat jij weet?
Of ook de ophanging/aansluitingen van de tank?

Zo een ringtank geen optie meer is dan maar een 50 liter onderbouw, tussen de wielen.
Maar dan kan mijn derde bankje niet meer wegklappen ;(
Onderbouw valt overigens wel mee. Heb dat al eens bij eerdere 245 gedaan vanwege lelijke tank opzij in achterbak, die veel plek innam.
Je hoeft dan enkel de vorm van de tank, van boven gezien, in de metalen bodemplaat onder de houten vloer te zagen. 
Er weer terug inlassen is recht toe recht aan werk. Je hebt dan wel een aagepaste trekhaak nodig (zo je die wenst).
Waar dan ook de tank tussen bevestigd wordt. De uitlaat komt dan dwars net achter de trekhaak en hangt aan de trekhaakconstructie.

Groet.
Antwoord
Het gaat er voornamelijk om dat ie het gas helemaal onderuit de tank naar de gasklok voert, vloeibaar dus.
Antwoord
Juist, zuigond voldoende dicht bij bodem, en ook de vlotter voor vulniveau moet goed bewegen. Hier is een langere slag voor nodig dan bij de liggende versies. Staande ringtanks zijn daarom ook 4gats (als ik het goed heb), met de gaten in de binnenring. 
Ander verschil is ookd e ophangogen, onderbouw vaak 4 ogen aan bovenzijde. dat werkt staand ook anders.

Dank trouwens allemaal voor meedenken!

Al met al onderbouwt het mijn vermoeden dat ze feitelijk zo goed als niet meer aangeboden worden. 
En, om op initiele vraag nogmaals terug te komen:
Vooralsnog dus niemand die nog een gebruikte verticale ringtank ter overname heeft.

Anders hoor ik het nog steeds graag! En ach, geen haast, dan iets vaker tanken. In NL is LPG niet zo'n heel groot probleem.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
In NL is LPG niet zo'n heel groot probleem.

Nou, bij ons in de buurt begint het toch wel lastiger te worden om LPG te tanken. Ik zie steeds meer tankstations die onbemand zijn waar ze geen LPG verkopen, en rond Sneek zijn er ook verschillende nieuwe bemande stations die geen LPG meer verkopen.
Antwoord
Half jaar verder intussen. Nog geen gevonden. 
Ja, een britse website die 2 maten in maatje te groot aanbiedt. En een MP advertentie waarin er ook een gezocht wordt.

Dus,  mocht je een staande ringtank of verticale toroidale tank of een tip hiervoor hebben, dan hoor ik het nog steeds graag!
Antwoord
HPO Middelbeers?

die hebben vast wel iets, en anders maken ze 1 voor je .
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Dank voor de tip. Ik zal eens gaan bellen!
Antwoord
Gebeld, ze zijn moeilijk te krijgen en wat er te krijgen is is mvaak moeilijk (geven problemen kennelijk). Er zijn wel nog enkele (letterlijk!) NOS, maar die voldoen dus officieel niet voor RDW keuring.
Dat hoef ik niet, want al LPG op kenteken.
Mijn probleem is vooral : ik wil deze tank in de rechterwielkast plaatsen (links staat er al een), maar dat kan dus niet wegens de benzinevulslang.
Iemand die weet of dat niet anders kan?
Antwoord
Uiteindelijk toch maar weer gelijk bij mijn eerdere 245 's voor een onderbouw van 50 l gegaan. En er een lpg aangepaste trekhaak tweedehands bij gekocht. Probleem is nog dat de uitlaat tegen het plastic van de bumper zit. Weet iemand een trucje, hoe je het best de twee rubbers (van de laatste demper dus) simpel kunt verlengen, zodat de uitlaat iets lager komt te hangen?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)