Berichten: 10
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2022
Goeiemorgen,
Ik ben sinds een paar weken nieuw, niet alleen hier op het forum, maar ook met mijn '93 240 polar Estate. Ik had de 240 al een paar jaar op het oog. Ik ben altijd al niet weg te slaan van oude auto's en de 240 is de pefecte dagelijkse klassieker. Tot voorkort bleef die altijd (geld technisch) buiten schot, maar sinds een half jaar heb ik dan een baan (na veel studievertraging met de corona) en was het dan toch mogelijk om er een voor de flat te zetten. Entree mijn donkergroene station. Ik gebruik hem dagelijks, en ik glimlach altijd als ik em zie staan. Ik hoop er van de zomer ook heerlijk mee op vakantie te trekken, en nog veel jaar te genieten van de auto. (3 ton is net ingelopen voor de 240, zo blijkt)
Dan nu het mindere nieuws: Zaterdag moest ik koelwater bijvullen. Niet veel, maar het zette me aan het denken. Dit had ik met aankoop gecontroleerd, maar nu leek het echt onder het minimum te zitten. Motor loopt niet warm, maar gisteravond in de rij voor een welbekend eethuis (uche) viel mij een klein wit wolkje op in de spiegel. Verder onderzoek brengt een heel licht bruin tintje aan het licht in het koelwater.
Misschien ter zijde ik vind het frappant dat er geen druk staat op het koelwaterreservoir. Zelfs niet met een nog warme motor. Slangen van de radiator zijn met de hand in te drukken.
Nu de vraag; Is dit het teken van een langzaam overlijdende koppakking?
Bedankt!
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Verdacht in elk geval. Kan ook nog lekken via de kachelradiateur, dan is het kletsnat onder de vloerbedekking. Of via slangen her en der. De plastic zijkant vd radiateur kunnen langzaam barsten, of snel. En zelfs via de ronde metalen doppen die in de zijkant van het blok zitten.
Omdat 240's zo lang blijven rond rijden, wordt alles een slijtage-onderdeel.
Voor de koppakking, bij de garage hebben ze een tester voor uitlaatgas-in-koelwater.
Controleer of er geen koelwater in de motorolie zit, dat is ook vervelend. Wordt dan een soort bruine mayonaise. Met de peilstok, en onder de vuldop kijken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Controleer of er geen koelwater in de motorolie zit, dat is ook vervelend. Wordt dan een soort bruine mayonaise. Met de peilstok, en onder de vuldop kijken.
[topic hijack]
is dus bij mij het geval, 1 dikke lichtbruine slurrie/mayo maar 0,0 koelwaterverlies ?
Mooi lichtblauw, maar temp meter komt nooit van zijn plek, misschien 1 a 2 mm omhoog vanaf ruststand.
[/topic hijack]
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou dat is een mooie illustratie van smurrie aan de peilstok.
Een iets onschuldigere oorzaak van water in de motorolie is alleen maar korte eindjes (minder dan 5-10 km) rijden. Er is altijd een deel van de verbrandingsgassen wat onderin de motor terecht komt. En dat moet er weer uit dampen, via de carterventilatie (is die niet verstopt/los/mist vacuum?)
Over de Woutair motor, de slangen naar de radiateur worden nooit knalhard, dat zou echt slecht zijn. Maar als je de dop iets losdraait van het reservoir, moet er bij een warme motor een goeie PSSST uitkomen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 144
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2012
Metertje nooit van zijn plek, dan kan het zeker de thermostaat zijn, dat verklaard dan ook de smurrie want dan wordt ie nooit warm om het water in de olie te verdampen, of de voltage regelaar achterop het tellerhuis is stuk, maar dan moet ook de brandstofmeter niet goed werken.
Berichten: 10
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2022
Ah, dus toch! Ik ben alleen maar bekend met systemen waar echt veel druk op staat, de slangen zijn dan echt hard.
De olie is niet aangetast, en is nog netjes zwartbruin. Wellicht dat er wat lucht in het systeem zat omdat de auto langere tijd heeft stilgestaan voor ik hem kocht. Ik houd er een oogje op.
Overigens heb ik de dop een keer losgedraaid na de motor stilgezet te hebben, op zondagavond. Ik had toen geen "pss" zoals je zo mooi omschreef. De vloeistof in het reservoir was ook hoogstens lauwwarm, zelfs na een lange avondrit met 80. Ik denk dat ie gewoon beter koelt dan ik gewend ben. Metertje zit wel mooi in het midden.
Bougies heb ik trouwens ook gewisseld, maar daar was niet veel bijzonders aan te zien. (behalve dat er Volvo op stond, ik gok dat iemand heel zuinig was op deze auto en em netjes naar de garage bracht)
Berichten: 1.708
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
De Pssst zou die wel iets meten doen. Het reservoir is echt een reservoir en wordt niet warm, zit niet in de hoofdflow tijdens rijden.
Je zou dan moeten kijken of allle hoeken van je radiateur warm zijn. Daar levert het de warmte af, als het goed is....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja de koeling vd 240 is ruim bemeten, maar hij warmt gewoonlijk vlot op, meest begint de TEMP naald na 2 km al te bewegen. Zou moeten bewegen. En eindigen in het midden horizontaal.
Dop van reservoir kan stuk zijn dat ie geen druk opbouwt en gewoon koelwater verdampt. Of wat Rin zegt, de thermostaat in het blok is kapot in de 'vol open' stand, dan warmt de motor langzamer op (maar komt uiteindelijk wel op de juiste temperatuur gok ik).
Volvo bougies zijn op allerlei websites te koop en niet overdreven duur of zo.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 10
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2022
Ik zal eens kijken naar de radiator, maar ik verwacht dat die wel goed is. De thermostaat lijkt me ook nog te werken.
Ik kan het stadje uitrijden, en bij de autoweg is hij dan warm. Dit is op zich ook wel bijzonder; de naald stijgt vanaf koud rustig door naar een klein stukje boven het midden, om dan weer terug te zakken naar midden. Dus de thermostaat lijkt mij dus nog wel te werken.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Op mijn bougies staat een GM teken. (Ooit een stuk of 40 gekocht voor heel weinig die blijkbaar van NGK BPR6ES type waren). Dezelfde NGK BRP6ES wordt al sinds 1996 gebruikt in de 240.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
|