Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
30 May 2021, 15:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 May 2021, 15:37 door Grey240Polar.)
Een paar jaar geleden heb ik eens een Volvo Service Manual gevonden voor alle modellen van de jaren 1991-1995.
Nou was ik eigenlijk op zoek naar de vervangingsinterval voor de verdeelkap en rotor toen mijn oog op het volgende viel:
Ik volgde tot nu toe voor het vervangen van de bougies de 20.000 km interval die in Haynes staat vermeld, maar kennelijk is eens per 45.000 km voldoende in een B200F of B230F...
Vanwaar dat verschil? En waarom zoveel vaker voor de B2x0E en G?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
B230E heeft een hogere compressieverhouding, meer vermogen, heter, is meer werk voor de ontsteking gok ik. De G is een vreemde eend in mijn bijt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Mijn b230e rijdt al 50000 km op vlgs mij die NGK Bpr6es bougies (met lpg zonder backfires)?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
In mijn B200F gebruik ik altijd Bosch WR7DC+ bougies. Ik zel eens wat langer laten zitten en ze er af en toe eens uit draaien voor inspectie.
Af en toe inspecteren lijkt me sowieso wel goed want bij mijn vorige 245 zag ik daardoor problemen met het benzine/lucht mengsel ruim eerder aankomen dan dat de ECU met storingscodes begon te gooien. En bij mijn huidige 245 kon ik ook zien dat er iets niet pluis was, en dat bleek een lekke koppakking te zijn.
Die vreemde eend in de bijt, d.w.z. de G motor, is volgens Wikipedia:
"G - LH2.4 Jetronic but without catalytic converter, CO adjustment on the AMM (similar to LH2.2 Jetronic). Some models without O2 sensor, others with O2 sensor which requires regular replacement at intervals due to lead fouling. For markets in which unleaded fuel was rare in the early 1990s, e.g. Eastern Europe."
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47