Topics: 84
Maar je kan geen 500 kg achterin laden, tenminste, je kan er niet ver mee rijden al was het maar omdat je bijna niet meer over de neus kan kijken. Van de 1950 max voertuig gewicht gaat 855 kg voor en 1180 kg op de achteras. Dan gok ik dat de optimale belading ongeveer 200/300 is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 60
26 February 2021, 10:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 March 2021, 22:10 door Grey240Polar.)
(25 February 2021, 21:58)gydomatra schreef: Gisteren eindelijk toe gekomen aan het plaatsen van de gekochte HD veren voor de achterzijde van mijn volvo 245.
Het zijn de 14 mm HD- veren voor de stationcar. Ik heb de ervaringen gelezen in dit topic, dus ik was een beetje bang dat het erg stuiterig zou worden. Maar het viel gelukkig mee. De auto staat niet hoger in vergelijking met de standaard veren en ophoog blokken, maar het is allemaal wel wat straffer afgeveerd. Het onbeladen snoeiharde gevoel herken ik niet. Wel is de auto bij korte drempeltjes was pringeriger geworden, maar daar zit ik niet mee. Ook is het hoogte verschil tussen links en rechts weg ( 1/2 cm = verwaarloosbaar)
Ben er blij mee.
Op naar het volgende deel project en dat is het plaatsen van een een 3.31 volvo 740 achteras.
Klinkt heel herkenbaar wat je hier schrijft.
Je hebt LPG, en dat extra gewicht is genoeg om die 14 mm dikke veren beduidend minder hard te laten aanvoelen, in de paar keer dat ik wel enige lading achterin had vond ik het veerkarakter nl. al behoorlijk zachter geworden. En dan hebben we het maar over - gokje - 100 tot 200 kg achterin.
En nieuwe verse veren zijn m.i. sowieso een betere optie dan ophoogblokken onder vermoeide veren. Verwaarloos de dempers ook niet, als de de auto teveel nadeint zijn ze g'woon versleten.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Topics: 72
(26 February 2021, 10:30)Grey240Polar schreef: Verwaarloos de dempers ook niet, als de de auto teveel nadeint zijn ze g'woon versleten.
de dempers die er nu onder zitten zijn van het merk Gabriel en doen het nog wel, maar ze zijn erg oud denk ik. Heb al instelbare rode koni gekocht, maar twijfel nog hoe ze in te stellen icm de verzwaarde veren achter. Stugge veren en stugge dempers is denk ik te veel. Maar mijn plan is een 740 achteras te monteren en dat zou net moeten kunnen qua breedte ( of niet...) icm het uitrollen van de bovenkant wielkastranden. De auto mag dus niet teveel inveren met belading anders raken de banden de wielkast. En het moet ook nog rijdbaar zijn en een beetje comfort hebben..
https://www.youtube.com/watch?v=aNq-AoqukLI
Dit is een leuk filmpje van iemand die lage et-waarde velgen en spoorverbreders onder zijn 240 heeft gezet. Mijn setup met 740 as is minder breed , dus zou moeten passen met lichte aanpassingen.