Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2020
Beste Volvo-liefhebbers,
Sinds vandaag ben ik de trotse eigenaar van een 244 uit '84 met nauwelijks 2 ton op de teller, in 2009 geïmporteerd uit Zweden. Door de vorige eigenaar is aan technisch onderhoud niet bespaard: er zit duizenden euro's aan facturen bijgevoegd bij de auto. En dat merk je, auto rijdt heerlijk. Heel blij mee.
Hoe keurig ie onder de motorkap en van binnen is, op de carrosserie is wel wat aan te merken. Het stomme is dat ie in grote lijnen er nog heel goed uit ziet, maar bij de spatborden en deurportieren aardig wat roest heeft (zie foto's).
Uiteraard wil ik dat allemaal aanpakken en in volle glorie laten herleven. Echter wil ik op korte termijn zorgen dat de roest in ieder geval niet erger wordt. Wat is dan wijsheid? Proberen te schuren, of is ie daarvoor te ver door? Spatbordflares/beschermers, for the time being? Andere suggesties?
Ben benieuwd, dank!
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
24 November 2020, 18:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24 November 2020, 19:06 door Marc1970.)
Bij de achterwielen? Prik er gerust s in, kan alleen maar meevallen. Roest en gaten daar doe je weinig meer aan als behalve van binnen en van buiten schoon en droog maken. Probeer gaten te van buitenaf te dichten met rode play-doh, menie, zinkspuitbus, teer, polyester, bruin plakband whatever, zodat de dorpels niet vol modder en zout komen en dat ie blijft drijven in elk geval. Geen siliconenkit of vloeibare pakking!
De stukken die weggeroest zijn, verf je er niet meer aan dus begin maar te sparen voor vervanging vd spatbordranden. Of niet, misschien word je wel heel handig met de polyestermatjes en plamuur. Structureel stelt deze roest niks voor, en een leuke hobby heb je er zo bij.
Deuren net zo, haal de deurkaarten eraf en maak het schoon, roestvrij en droog en probeer te redden wat er te redden valt.
Tenzij je natuurlijk een stoere bonk roest tegenkomt die keurig een gat dicht houdt, dat wordt dan je lievelingsroestbonk. Het heeft geen zin om onnodig gaten erin te gaan prikken. Dat doen ze bij de APK al voor je.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2020
Dank voor je heldere uitleg!
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
28 November 2020, 10:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 November 2020, 10:41 door Grey240Polar.)
Gefeliciteerd met je aanwinst! Het zijn fijne auto's, maar helaas niet zo bestand tegen roest als het latere spul.
Heb je de auto ook op de brug gezien? Hoe is de staat van het structurele deel?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2020
Dank, ben er nog steeds erg mee in m'n nopjes! Heb de auto inderdaad ook even op de brug gezien. Het gekke is dat ie van onder juist heel hard is; het zijn vooral de randen rondom de spatborden en de hoekjes bij de deuren waar roest zit. Ik ga er woensdag even mee naar een Volvo-specialist hier in de buurt, want de plekjes zijn te groot om zelf fatsoenlijk weg te werken.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
29 November 2020, 19:58
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 November 2020, 20:28 door Grey240Polar.)
Ja, dat is eigenlijk best wel gek, maar tegelijkertijd ook niet.
Ik heb nu ervaring met twee identieke 245's die allebei in januari 1992 op kenteken waren gezet. Ze roesten hetzelfde maar ook verschillend. Factoren als hoe de auto's werden geparkeerd en gebruikt zullen ook zeker hun invloed hebben.
*Nr. 1* was waarschijnlijk een auto die de nachten bij een vorige eigenaar in een garage doorbracht. Deze ontwikkelde bij mij (altijd buiten) in de loop der tijd roest in een stukje dorpel en op diverse plekken van de bodemplaat, waaronder het stuk kokerbalk boven de veerschotels achter en het stuk plaatstaal boven de achterbumper. Maar de deuren en wielkuipen waren nog puntgaaf toen ik de auto na ruim 12 jaar bezit en gebruik als enige auto in 2018 inruilde, die auto was toen dus ruim 26 jaar oud.
*Nr. 2* had bij aankoop (ook 26 jaar oud, dus) reeds nieuw plaatstaal in de achterwielkuipen, onder de achterbumper en ik vermoed ook een andere achterklep (er zit nl. een "240 GLE" logo op). Wel heb ik ook bij deze auto wat laswerk aan de kokerbalk boven de achterste veerschotel moeten doen. Dorpels en deuren zijn vooralsnog OK, en de voordeur van de bestuurder draagt iig hetzelfde chassisnr. als onder de motorkap. Dat heb ik bij een leenauto wel eens anders gezien, die had een donordeur.
Als je bij de specialist bent, laat je 244 dan toch ook even op de brug zetten. Hij weet waar hij naar moet kijken. Een dikke laag tectyl wil nog wel eens wat verbergen, maar hopelijk is hij ook van onderen zo hard als het lijkt.
Succes!
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Nov 2020
Dank, laat het weten! En herkenbaar wat je zegt hoor: heb ooit eerder een 240 uit '91 gehad die van buiten piekfijn leek, maar van onder juist door en door rot was....
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
En? Wat was het oordeel van de specialist?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47