Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stabilisator stang achterzijde?
#11
Dit doet mij denken aan een 1970 122 die ik lang geleden had. Er lag een kleine LPG tank achterin.
Maar i.p.v. een dikkere stabilsatorstang voor en het plaatsen van eentje achter heb ik met andere dempers het overhellen weten tegen te gaan.

Toen ik hem net had was fors overhellen in bochten en flink duiken van de voorkant bij het remmen "normaal" voor deze auto.
Ook deze auto had achter dus geen stabilisatorstang (net als mijn 245 overigens), maar ik wist wel van de aftermarket set van IPD.

De vering was vooral achter compleet doorgezakt, dus de eerste stap was nieuwe veren rondom, achter verzwaarde i.v.m. de LPG tank.
Dit herstelde de auto weer naar zijn normale rijhoogte, maar deed weinig tot niets met overhellen en duiken.

Toen las ik iets over die geel/blauwe Bilstein dempers en wilde die dus ook hebben. Eerst aan de voorkant, die van de achterzijde stonden in backorder.
Wow, wat een verschil. Geen duiken meer bij het remmen en qua comfort maar weinig ingeleverd.

Toen kwamen de achterdempers en i.c.m. de verzwaarde veren werd de vering best wel hard. Voor een beter comfort had er eigenlijk een wat grotere LPG tank in moeten liggen.
Maar de grootste verbetering bleek nu in het overhellen zitten. Dat was gewoon verdwenen. Bij een Zeelandrit werd me door een achterligger nog gevraagd of ik soms zo'n IPD stang eronder had zitten. Maar nee. Alleen de dempers die je ook onder rally Amazons kon vinden.

Moraal van het verhaal: ergens denk ik dat je met betere dempers meer bereikt dan met een stabilisatorstang.
Ik rijd nu ook best wel stevige vering onder mijn 245 (Koni Sport dempers) en dat heeft t.o.v. de standaard deinerige vering een heel erg groot voordeel. Drempels lijken ineens een stuk lager. Dit lijkt contra intuitief, maar met slappe dempers moet je echt veel langzamer over drempels heen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
#12
Afgelopen week paar keer een flink stuk gereden met de 245, met de banden op ruim 2.5 bar.
Afgezien van de neiging om met de kont naar de buitenbocht te helen reed het eigenlijk lang niet slecht.
De stabi wacht ik dus nog wel even mee, ook gezien al het bovenstaande.
Bevestiging zag ik vorige week in Lienden, daar hing een mooie rooie 240 in de lucht (ook hier vertegenwoordigd), zonder stabi achter.
Gisteren ging er een grijzige in de lucht, die had wel weer een stabi achter.... Tja. 
Nou ja, ding ligt er, uitstel is nog geen afstel...
Dank voojullie meedenken!

Denk dat ik eerst de rubbers van voor- en achterzijd eeens kritisch moet bekijken. Ook omdat er bij sommige snelheden een soort brom lijkt te zijn en dat er soms een kloenk klinkt, met name bij gas-rem of vv wisselingen. Maar daar ging dit topic niet over, dus tzt elders meer.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stabilisator achter standaard voor 240? Boele 22 10.759 18 November 2009, 13:44
Laatste bericht: black245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)