Berichten: 127
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2010
Beste liefhebbers, ik vond dat kachelmotor teveel lawaai maakte en ben dus maar aan deze klus begonnen. Hele dashboard eruit en nieuwe motor besteld. Echter, heb oude motor opengemaakt en gruis eruit gehaald. Schoongemaakt en loopt eigenlijk stiller dan nieuwe. Wil eigenlijk oude terugzetten en nieuwe terugsturen. Iemand hier ervaring mee of toch beter nieuwe erin zetten?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
29 April 2020, 19:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 April 2020, 20:58 door Marc1970.)
Als de oude propellor geen speling heeft zijwaarts, zou ik m gewoon terug zetten. Ik heb een gebruikte blower motor in mijn 240 gezet, gewoon omdat ie nog goed was.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 127
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2010
Hoi Marc, bedoel je speling in de as van motor? Gr. Patrick
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ja dat is eigenlijk het enige wat slijt in de 'oude' aanjager. De as zit in 2 massieve lagers (bronslagers gok ik) en één van de twee slijt het hardst. De latere versies hebben kogellagertjes op de as.
Als je de as ergens zijwaarts kan bewegen is dat het begin van het eind.
Hoeveel geluid zo'n motor maakt als ie draait in onbelaste toestand is eigenlijk niet zo interessant.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 127
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2010
Berichten: 127
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2010
Alles terug, blower werkt perfect. Heb alleen vacuümkleppen niet werkend. Tips?
Berichten: 127
Topics: 33
Lid sinds: Feb 2010
Gelukt! Vacuumkamer niet goed aangesloten. Vacuumleiding vanuit motorgedeelte was niet aangesloten. Blaast nu als een dolle. Blij.