Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
puzzel na backfire
#11
(6 October 2019, 17:54)hun schreef: Nog 1 vraagje: het kleine schroefje is voor fijnafstelling?

het missende onderdeel is het puntige plastic boutje met een puntje, op de tekening van ZOZO staat hij afgebeeld in het vierkante kadertje naast de rode cirkel.

wat het precies doet heb ik niet kunnen uitzoeken wellicht staat het in de haynes?

mooi dat alles weer werkt...
grt
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#12
Big Grin 
IK had die terugslagklep voor de koudstart injector geplaats, gezien vanaf de motor. Dan zit je direct zonder andere componenten ertussen op de spinnenkop waarin de backfire plaatsvind. Op die plek werkt het 100% en maakt het zelfs een Woesch  Rolleyes geluid ipv een knal.

Zitten er kompeneten tussen die een bottleneck veroorzaken dan zal druk de weg van de minste weerstand nemen. Dan heb je nog steeds het risico dat je luchtweger een dreun krijgt. En deze wordt bij een backfire de verkeerde kant op gedrukt.

Geen idee wat het effect is op de plek waar ik het nu bij jou zie zitten achter de stationeerstelschroef en de Extra luchtschuif. Die lucht schuif staat ram dicht bij warme motor en de stationeerafstelling is ook maar milimeter werk. Een bottleneck dus. Of zie ik het nu verkeerd?..

Als ik jou was zou ik hem tussen spinnenkop en koudstart injector plaatsen. Plaats zat en daar werkt ie 100% zeker perfect. Daar heeft hij bij mij jaren gezeten en heel wat ellende voorkomen.
Antwoord
#13
Thanx. Ik heb even gekeken hoe het zit. De koude start injector is met de spinnenkop verbonden met twee buisjes die met een stukje slang zijn verbonden met twee buisjes op de spinnenkop. Bedoel je dat de terugslagklep hier tussen moet? Dan heb ik dus twee kanten waar de terugslagklep tussen kan. Maakt het uit welke kant? als ik dan de terugslagklep hier tussen zet dan is er geen ruimte tussen het buisje van de injector en die van de spinnenkop. Deze zitten bijna tegen elkaar aan, met daar omheen een slang. Als ik de klep hier tussenplaats, komt er dus een, ongeveer. 15cm tussen. Afstand tussen de injector en de spinnenkop wordt dan groter. Is dat een probleem?
Antwoord
#14
Ja inderdaad, je hebt 2 slangen richting de injector lopen vanaf onder aan de spinnenkop aansluiting, in één van die 2 slangen kun je de terugslagklep plaatsen. Dan wordt 1 slang dan ook de lengte van het T stuk langer. De slang daarnaast had ik ook gelijk vernieuwd en dezelfde totale lengte gemaakt als die met het T stuk en terugslagklep. Die extra lengte is niet zo van belang. De benzine die de injector daar in vernevelt wordt met de lucht gewoon mee naar binnen gezogen. En je koud start injector zal nu ook iets hoger uit komen dan voorheen.

Daar is plaats zat.. Is dat bij jou echt 15cm extra?. Dan heb je wel een flink T stuk. De lengte van een standaard 1/2" messing t stuk is misschien 6cm, de slangen tulen die je erop draait moet je niet meetellen, die verdwijnen immers weer in de slang.

Maar dat is wel de beste plaats voor de terugslagklep want je zit daar meteen direct op het inlaat traject bovenop de backfire. Zet je die klep verder weg heb je kans dat je lucht weger en je luchtfilter nog een dreun krijgen en dat moet je zien te voorkomen. Want de druk van die klap zoekt natuurlijk de weg van de minste weerstand.

Edit:
Ik heb de afbeelding nog eens erbij gezocht. Nr. 62 Daar moet ie zitten. Dan zou je idd gelijk kunnen hebben met die lengte. Is ook alweer 10 jaar terug voor mij. Angel  Maar daar is plaats zat en werkte erg goed.. Zet je het ergens anders is de kans groot dat Nr. 21 de dreun moet opvangen. En als die scheurt dan houd het rijden op en is het een kt klus om te vervangen. En das mij dus toen eens gebeurd. Zodoende ben ik op het terugslagklepje idee gekomen. Want dat wil je maar 1 keer meemaken. Dodgy
[Afbeelding: 5A88o7t.jpg]
Antwoord
#15
Foutje bedankt dubbelpost
Antwoord
#16
Thanx! Superfijn dat je meedenkt. Wordt gewaardeerd. Ik heb de terugslagklep nu verplaatst. Benieuwd wat er nu gebeurt bij een backfire. Soms heb ik lange tijd geen last van backfires en soms is het schering en inslag zoals nu. Kleppen stellen heb ik ook nog niet zo lang geleden gedaan. Waar kan het nog meer aan liggen? Misschien het koude weer?
Antwoord
#17
Ontsteking die te vroeg gaat. Of de kleppen sluiten niet perfect. Beide gevallen zijn ook de  oorzaak voor backfires. Verder is een oorzaak ook dat men te hete bougies plaatst. Iridium is mooi, maar koelt niet genoeg af. Deze kunnen bijvoorbeeld pingelen veroorzaken terwijl de rest echt perfect is...
Antwoord
#18
(21 November 2019, 20:07)hun schreef: Thanx! Superfijn dat je meedenkt. Wordt gewaardeerd. Ik heb de terugslagklep nu verplaatst. Benieuwd wat er nu gebeurt bij een backfire. Soms heb ik lange tijd geen last van backfires en soms is het schering en inslag zoals nu. Kleppen stellen heb ik ook nog niet zo lang geleden gedaan. Waar kan het nog meer aan liggen? Misschien het koude weer?

Het kan een aantal oorzaken hebben, een niet gereviseerde motor van 40 jaar oud kun je op heel wat onderdelen buiten de toleranties zitten.

In de jaren dat ik de B27E gereden heb op LPG had ik meestal de hardst knallende backfires tijdens starten met warme motor. En had het vermoeden dat het meer met vervuiling te maken heeft. Bv kool aanslag op de kleppen dat na gloeit. Dan bij het starten loopt het hele inlaat traject vol met gas, de inlaatklep gaat open met daarop een gloeiend kooldeeltje en boem.

Althans zo stelde ik me dat allemaal voor, juist omdat het erg willekeurig gebeurde ondanks alles goed was afgesteld. Bv wanneer ontsteking te vroeg staat, dan staat het altijd te vroeg en niet nu wel en dan weer niet.

Mits de ontstekingsverdeler nog 100% ok is. Ik heb in het begin heel lang geklooid met de ontsteking afstellen wat niet wou lukken. De motor sloeg willekeurig cilinders over en liep vaak maar op 4 of 5 pitten. En dan weer goed en dan weer niet. Dit was te wijten aan teveel speling op de as waar de rotor op zit, resultaat wiebelende rotor. Wanneer je dat hele geval eruit haalt dan zit onderaan een wormwiel op de as wat de rotor aandrijft. Die lagers waren versleten en daarmee radiale speling op de as. ontstekingsverdeler vervangen en probleem opgelost.

Maar daarna alsnog een backfire nu en dan.

Met die terugslag klep zul je geen echte knal meer horen, je hoort het wel afblazen. Letterlijk een hele opluchting om te horen. Tongue Er is geen tegendruk meer omdat je op die plaats meteen er bovenop zit, klepje loopt heel soepel. Hoort ook zo dan trekt het ook goed dicht door het vacuüm tijdens starten.

Andere tip die ik je nog kan meegeven is dat je beter in één keer kunt doorstarten tot de motor loopt. Bij zo'n oud beestje, zal wel weer in de ? toleranties zitten, kan dit soms wel eens even duren. Koud, vochtig etc. Niet doorstarten en het meermaals proberen, na de 3e poging zelfs bij koude motor vaak backfire. Wanneer dat grote inlaattraject een keer volloopt met gas, sleutel vasthouden en doorstarten. Niet doorstarten is dus backfire risico.
Antwoord
#19
Heel belangrijk bij dit soort problemen is dat het gehele ontstekingsysteem tiptop in orde is. Dus nieuwe verdelerkap en rotor, nieuwe koperkern bougiekabels, niet ontstoorde bougies met de elektrode afstand afgesteld op 0,5mm. Mocht de ontsteking nog contactpunten hebben dan die ook vooral nieuw en ook de condensator. Een keer een nieuwe bobine waarderen oude ontstekingsystemen ook.
Antwoord
#20
Hoe ver zit de verdamper van je inlaatspruitstuks? Dat doet ook enorm veel qua backfires hoe dichter er op hoe beter.
Korter traject dus....
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)