Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
puzzel na backfire
#1
Ik heb een volvo 265 uit 1978 met b27e motor. loopt op lpg. Net een backfire gehad en nu zijn er wat slangen afgeknald. Ik heb ze niet meer terug kunnen vinden en weet niet goed meer hoe het heeft gezeten. op de foto's zie je twee slangaansluitingen zonder slang en zie je een losse slang die nergens aan vast zit. Ik weet nog dat de stationair regelaar hier ook zat, die is nu ook weg. Dat was soort kunstof knop die je kon verdraaien. 

Mijn vraag: weet iemand wat ik mis en hoe het moet zitten (zie foto's)? Misschien onderdeelnummers of een tekening?


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#2
Hier is een afbeelding.
[Afbeelding: 1505030121_1l.jpg]

Is helaas niet de beste kwaliteit en helaas geen pos lijst bij maar je kunt het traject vervolgen.

Foto 1 is de koude start injector die gaat met 2 leidingen (metalen buis) Y splitter onder naar je spinnenkop. Is moeilijk aan te komen achter op het blok vlak boven de cilinderkop/nokkenas zijn links en rechts met kort stukje slang aangesloten.

Op die Y splitter zit nog een zij spruit deze gaat naar de extra luchtschuif, foto 2 en hier zit dus ook die shunt leiding met daarop je stationeer stelknop.

Wanneer je de hele handel goed bekijkt zul je het wel terug herkennen op de afbeelding.

Onderdeel nummers heb ik helaas niet meer voor je, de PC waar Vadis ooit opstond heeft lang geleden de geest gegeven.

In het midden van de tekening zie je een trechtervormige rubber verloop manchet, zit onder de spinnenkop op de luchtweger aangesloten met 2 slangenklemmen. Check die ook maar eens goed. Als die er van af is of nog erger gescheurd is heb je leuk klusje een nieuwe erin te friemelen zonder die spinnenkop eraf te halen. Gaat wel als je niet te grote handen hebt. Ik heb met mijn kolenscheppen lopen vloeken om het erin te krijgen.

Doe jezelf een lol wanneer je alles weer op zijn plek hebt en bouw een afblaas systeempje in. In het leidingwerk van de koude start injector heb je de meeste plaats en is je enige directe verbinding op je inlaattraject zonder dat er andere modules tussen zitten. Neem dan een 1/2" messing T stuk en 2 x 1/2" x 15 messing slangen tule. Zodat je deze in de slang kunt zetten waarmee de koude start injector is aangesloten onder op de spinnenkop. In het middelste gat van het T stuk schroef je een 1/2" Kiwa keur terugslagklep. Gewoon eentje die normaal in de waterleiding wordt geplaatst. Dicht alle schroefverbindingen af met wat gas tape (teflon)
[Afbeelding: watts-serie-eb-67142.jpg]

Zie je de pijlrichting op de keerklep?.. Dus in het T-stuk geschroeft en je krijg je een backfire dan blaast deze open/af.. Start je de motor dan zuigt het met het vacuüm dicht.

Werkt perfect, kost geen drol en het verhelpt al het geleuter waar je nu tegenaan loopt. Heart

Hier is ie nog eens, rood omcirkelt wat jou afbeeldingen aangeven.
[Afbeelding: lZfKJgq.jpg]
Rode X is dat rubber verloop manchet. Staat niet op je afbeelding, maar is een heet hangijzer bij deze motor op LPG en als het knalt.
Antwoord
#3
Dank voor je hulp, echt heel erg fijn!

Nu kan ik op zoek naar de onderdelen.
-waar zou ik onderdeelnummers kunnen vinden?
-waar zou ik deze onderdelen kunnen vinden? tips?
Antwoord
#4
Je zoekt een onderdeel met een leesbaar nummer wat b27 specifiek genoeg is en googled naar een afbeelding van één van de onderdelenleveranciers. Bij ALvadi zijn ze heel scheutig met diagrammen bijvoorbeeld, en bij volvopartswebstore: https://www.volvopartswebstore.com/showA...evel=28256

Bij gcp.se hebben ze de hele catalogus zelfs.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik ga wat spullen bij elkaar zoeken. Originele onderdelen zijn lastig te krijgen. Zeker de stationair regelaar. Als stationair regelaar heb ik een gewone persluchtregelaar gekocht (foto). Hopelijk gaat dat werken. Ook heb ik je tip opgevolgd en een terugslagklep gekocht (foto). En nu lekker knutselen.


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#6
Anders een LPG afsteller als stationeer alternatief proberen. Is wat gemakkelijker met fijn afstelling dan een kogelkraan.
https://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/..._afsteller
Antwoord
#7
volgens mij ben je dit dingetje kwijt en ligt het ergens onderweg waar de klap was of op een richeltje in de motorruimte
er staat geen nummer op... als je het niet terugvindt dan heb ik deze voor je...


[Afbeelding: 360.jpg]
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#8
Yes, die heb ik nodig. Graag neem ik deze van je over.
Antwoord
#9
Ik heb het gemonteerd, en het werkt weer. Ook de terugslagklep ertussen gezet. Hopelijk geen schade meer bij backfires. 
       
Nog 1 vraagje: het kleine schroefje is voor fijnafstelling?
Antwoord
#10
(6 October 2019, 17:54)hun schreef: Ik heb het gemonteerd, en het werkt weer. Ook de terugslagklep ertussen gezet. Hopelijk geen schade meer bij backfires. 

Nog 1 vraagje: het kleine schroefje is voor fijnafstelling?

Het schroefje is volgens mij enkel om wieltje vast te houden.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)