Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startprobleem...
#11
Tegen de klok in, juist, soms wordt ik duizelig van al die draaiende onderdelen. Hier het Volvo verhaal over de verschillende vliegwielen: https://forums.tbforums.com/showthread.php?t=310029

Weer geen enkele referentie aan een oude en een nieuwe manier van TDC markeren voor EZ116K..
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#12
@Marc en @Edwin,

ik heb er ook nog over na liggen denken en kom tot de conclusie: als ik cylinder 1 in bdp heb en ik draai de krukas links om dus tegen de klok in als je er voor staat en ik kijk door het bdp gat dan duurt het 15 gaten voor ik de 2 dichte stukken zie.

Dan MOET het triggerwheel toch goed staan, hoe je het ook bekijkt?

Onderstaande is trouwens wel een aantrekkelijke optie van KL Racing zeg:

[Afbeelding: 01591_3.jpg]
Antwoord
#13
De krukas linksom draaien is tegen de bedrijfsrichting in, dan zie je inderdaad eerst 15 gaten en dan de twee dichte.

Enneh, is dat TDC van de compressieslag? Kijk s onder het kleppendeksel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#14
(20 January 2019, 23:19)edwin schreef: klok tegen wanneer je tegen het vliegwiel aankijkt.
Blok draait -van voren gezien- rechtsom

Hier nog een stukje over oude en nieuwere type vliegwielen met verschillende patronen.

http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...pgrade.htm

Super stukje, thnx man.

(21 January 2019, 22:05)Marc1970 schreef: De krukas linksom draaien is tegen de bedrijfsrichting in, dan zie je inderdaad eerst 15 gaten en dan de twee dichte.

Enneh, is dat TDC van de compressieslag? Kijk s onder het kleppendeksel.

Als ik de assen heb staan als op onderstaande afbeelding is dit toch bdp?
Of zeg jij dan dat hoeft niet de compressieslag te zijn?

Ik zet alles op markering en heb toen geteld door het sensor gat heen.

[Afbeelding: 8153198091_20a3749504_b.jpg]
Antwoord
#15
Ja. De zuiger gaat twee keer langs TDC per vonk, maar door de nokkenas er op te zetten zoals ie hoort, wordt het TDC van de compressieslag van cil. 1.

Alle 'normale' oorzaken heb je inmiddels allemaal wel nagekeken, tijd voor de abnormale. Het zou kunnen dat er iets verkeerd in elkaar is gezet ooit? Alle assen hebben pinnetjes en spieën zodat de poelies er maar op 1 manier opgaan, maar wie weet wat er ooit mee gedaan is.
Misschien liep die motor wel met alle bougiekabels 180 graden omgedraaid.

De buitenschil vd krukaspoelie kan ook losraken van de binnenkant, en dan hebben de streepjes 0 10 20 geen enkele relatie meer met de krukas. De motor draait gewoon door, want intern klopt alles nog.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Wil nog even toevoegen dat een stroboscoop lamp op cil #1 tijdens starten een flits geeft op 10 gr voor BDP.
@Marc ik ga het controleren maar heb wasted spark en dat maakt het ook weer anders natuurlijk.
==================================
Volvo 945 - Blue Pearl*- LPT Polar 2.3 Limited Edition
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 15G Ported - Airintake
Erland Cox Regrind - Blabla Chips - 3 inch exhaust
MBC on 0.95 - Wasted Spark - Sponsored by my wife
==================================
Antwoord
#17
Op dit gebied ben ik echt een noob.
Maar kan je, om te controleren, niet je bougies eruit schroeven, bougie 1 in bougiekabel 1, daar dan de stroboscooplamp aan hangen. Dan iemand laten starten terwijl jij in de bougiegaten schijnt en kijkt of er hopelijk ergens een zuiger (bijna) boven staat.
Het is maar om te controleren maar dan heb je toch een idee of de kabels juist zitten.
Antwoord
#18
(22 January 2019, 00:50)Bostel schreef: Op dit gebied ben ik echt een noob.
Maar kan je, om te controleren, niet je bougies eruit schroeven, bougie 1 in bougiekabel 1, daar dan de stroboscooplamp aan hangen. Dan iemand laten starten terwijl jij in de bougiegaten schijnt en kijkt of er hopelijk ergens een zuiger (bijna) boven staat.
Het is maar om te controleren maar dan heb je toch een idee of de kabels juist zitten.

Ik heb wasted spark dus maakt niet heel veel uit imho.
Tevens ontsteking en bdp op cylinder 1 al gecontroleerd, maar bedankt voor het meedenken.
Antwoord
#19
OK ik had me nog nooit verdiept in het wasted spark gebeuren maar dat betekent dat je inderdaad niet mis kan zitten met kleptiming icm vonktiming.
Dan snap ik vanaf nu ook niet meer waarom je motor niet aanslaat. Je hebt compressie, dubbel zoveel vonken als nodig en mengsel, de startmotor gooit m met minstens 200 rpm rond, Thunderbirds are go.

Maar goed, for the record, controleer toch maar of de kleppen gesloten zijn bij BDP van de compressieslag. Oftewel of alle poelies goed zitten.

Pff, ook als dit niet klopte zou je nog allerlei knallen en ploffen krijgen uit de uitlaat, ik heb nog geen motor gehad die niet eens een poefje wou doen na stevig doorstarten. Je hoort helemaal niks, ruikt niks, behalve een ronddraaiende startmotor? Bougies worden zeiknat?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#20
Als ie op remmenreiniger ook geen klapje geeft dan is de brandstof eigenlijk al geen verdachte meer.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)