Berichten: 264
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Beste lezers, allereerst fijne kerstdagen toegewenst. Het probleem is dat de b230fk na het aanslaan eerst netjes stationair loopt, maar dan steeds meer gaat schudden met een plofje in de uitlaat. Het is een automaat en in drive of neutraal maakt weinig tot geen verschil. Wat is al gedaan : klepspeling gemeten, bougies vervangen en de bougiekabels een voor een uitgewisseld met een goede kabel. Wanneer er gestart werd loopt de motor goed zodat je denkt het opgelost te hebben. Tot dat de motor toch weer gaat schudden na ongeveer 15 seconden van geluk(t).
Wat kan er hier aan de hand zijn ? Hoor het graag, groet Martin.
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De gasklep en de stationair regelklep leveren de grootste bijdrage aan stationair geluk. Ontdoe die eens van de aangebakken roet en olieaanslag.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 264
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
(26 December 2018, 14:16)Marc1970 schreef: De gasklep en de stationair regelklep leveren de grootste bijdrage aan stationair geluk. Ontdoe die eens van de aangebakken roet en olieaanslag.
Deze had ik al na eerdere problemen schoongemaakt. Vanmiddag heb ik om de beurt de stekkers van de verstuivers losgemaakt. Bij cil. 1 meteen resultaat, de motor bleef hetzelfde lopen. Bij de rest ging de motor slechter lopen.
Wat is nu wijsheid ? eéntje of alle vervangen c.q. laten reinigen.
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Hoeft niet aan de injector te liggen. Zou evt ook iets met de kleppen van die cilinder kunnen zijn.
Om het uit te sluiten kan je de injector van plek wisselen.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
26 December 2018, 17:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 December 2018, 18:08 door Marc1970.)
Dat is een interessante diagnose. Ik heb ze wel s doorgespoeld, 12V erop via een weerstand (klein lampje bv) om te openen en perslucht erdoor. Misschien de punt wat laten inweken in een ijverig oplosmiddel, MEK of thinner of erger. Pure injector cleaner bv. Ik heb toen de 'pintle cap' laten zitten.
Niet dat de motor daar beter van ging lopen destijds, maar er kwam wel wat gruis uit het zeefje. Met verschillend 'bouwjaar' injectors door elkaar liep de motor ook normaal trouwens.
Je kan ze er makkelijk uithalen, kijk of de 'pintle cap' er nog op zit.
Alle O ringen en kapje vervangen is niet duur:
https://www.estateservices.nl/motor/bran...bosch.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 264
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
De beste wensen voor allemaal in 2019. Vandaag resultaat geboekt. Dopski had het bij het rechte eind. Het lag niet aan de injector of de rest. De inlaatspruitstuk pakking was bij de 1e cilinder vervormd in een ovaal gat. Had bij de 3e een breuk onderin. Heb deze vervangen en hij rijd weer als een Volvo. Bedankt voor alle input, en tot kijk. Groet Martinus. Heb trouwens foto's van de pakking, als iemand ze plaatsen wil graag ?
945 GL 1993 en XC 70 2.5 T geartronic 2006.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.