Na een rit in het warme weer met airco wil de 940 (lpg) soms niet meer starten. Niet starten houdt in dat de lampjes weg gaan branden en dat je de klik hoort van de gas / benzine pomp en vervolgens niks. Dan moet ik de motorklep voor zo'n 10 minuten open zetten om de boel te laten afkoelen. De auto is niet overhit (geen lampjes) en er zit voldoende koelvloeistof in. Daarna start ie weer en kan ik weer verder rijden. Dit gebeurt overigens ook op benzine. Een andere optie is om een extra accu aan de auto te koppelen, dan start de auto ook direct. Het lijkt er dan ook op dat er onvoldoende spanning is om te starten. De accu is wel goed. In de winter en voorjaar heb ik hier geen last. Heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken?
Startproblemen met hitte
|
29 May 2018, 05:57
Verwacht dat je het richting de kabels moet gaan zoeken. Is de startdraad op de startmotor vrij van oxidatie en zit de stekker goed geklemd op de starter, zijn de zowel plus als massakabel van de accu naar het chassis / blok en naar de startmotor vrij van oxidatie en niet groen uitgeslagen ? Bij warmte treed er een grotere weerstand op in de kabels waardoor deze moeilijker zou kunnen starten.
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
29 May 2018, 12:37
En misschien s kijken of de accu wel goed laadt, of hoedanook een nieuwe koolborstel-regelaar-unit halen, kost niks, zit er zo in.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
(29 May 2018, 12:37)Marc1970 schreef: En misschien s kijken of de accu wel goed laadt, of hoedanook een nieuwe koolborstel-regelaar-unit halen, kost niks, zit er zo in. De accu laad goed, dat heb ik al gecontroleerd, maar goeie tip! (29 May 2018, 05:57)Dirk342 schreef: Verwacht dat je het richting de kabels moet gaan zoeken. Is de startdraad op de startmotor vrij van oxidatie en zit de stekker goed geklemd op de starter, zijn de zowel plus als massakabel van de accu naar het chassis / blok en naar de startmotor vrij van oxidatie en niet groen uitgeslagen ? Bij warmte treed er een grotere weerstand op in de kabels waardoor deze moeilijker zou kunnen starten. Ik ga dit even bekijken, want ik weet niet of deze oxidatie vrij zijn.
29 May 2018, 23:52
Bobine die slecht begint te worden?
Begint zich altijd te melden met hitte en wordt langzaam steeds erger.
30 May 2018, 06:38
(29 May 2018, 23:52)daddyphilipsen schreef: Bobine die slecht begint te worden? Die is vorig jaar vernieuwd.
30 May 2018, 08:44
Dacht eerst even aan vapour lock, Maar dat zou niet bij benzine en LPG zijn, een niet met een andere accu op te lossen.
Wat versta je trouwens onder niet starten? Gaat ie wel rond, maar slaat niet aan, of gebeurt er gewoon niets? Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
30 May 2018, 09:15
(30 May 2018, 08:44)BartJu schreef: Dacht eerst even aan vapour lock, Maar dat zou niet bij benzine en LPG zijn, een niet met een andere accu op te lossen. Goed punt! Ik ga even mijn verhaal update over wat 'niet starten' inhoud.
4 June 2018, 23:20
Ik heb afgelopen weekend onder de motorkap gekeken en ik kan geen groene of geoxideerde kabels vinden. Het ziet er eigenlijk gewoon prima uit. Ook geen last meer gehad met starten (rit van 200km, naar Maasstricht gereden), met tanken en stoppen, starten, enz. Het komt dus voor bij 28+ graden.
5 June 2018, 11:33
Je zou eens een multimeter mee kunnen nemen in de auto en als de auto niet meer start de spanning op de accu meten. Is die dan lager dan normaal dan laadt je dynamo de accu niet bij.
Dat je auto na een tijdje weer start is mogelijk als je een prima accu hebt. Een goede accu die leeggetrokken is herstelt zich wat na even staan Als de spanning op de accu toch goed is dan zal waarschijnlijk een slechte draadverbinding aan de startmotor of het startrelais e boosdoener zijn. |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)