Berichten: 159
Topics: 61
Lid sinds: Jan 2012
Bij het af halen van de remschijf van het achterwiel (volvo 265 uit 1978) zag ik dat alles besmeurd was met (verbrande) olie. Alles was bedekt met een harde kleverige zwarte laag olie. Dit kreeg ik er vrij gemakkelijk af met remreiniger. Ik heb de naaf uit de as gehaald en een videootje gemaakt van het lager.
https://m.youtube.com/watch?v=LrvK42ObskQ
Paar vragen:
-ik denk dat de olie uit de as komt, dus uit het diff. Betekent dit dat de keerring kapot is? Er zitten 2 keerringen, beide vervangen?
-in het videootje zie je dat de lagersschaal om het lager zit. Zou dit niet in de as moeten blijven zitten normaal gesproken? Wat betekent het dat deze aan het lager blijft zitten? Aan de andere kant bleef namelijk de schaal in de as zitten.
-in het videootje zie je ook dat het lager speling heeft. Is dit normale speling?
Joost
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
19 May 2018, 21:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 May 2018, 21:07 door Marc1970.)
Filmpje werkt niet hier.
Het lager heeft weerskanten keerringen, en is vetgesmeerd. ALs de binnenste keerring lekt spoelt het vet weg en gaat het mis op allerlei manieren. De geur van diff olie is duidelijk (stinkt), verbrand lijkt het me helemaal niet harden.
Het wiellagervet kan ook op zichzelf verbranden, maar ik kan zo gauw niks verzinnen wat dat veroorzaakt. De speling van het lager is niet afstelbaar. Te hete remschijf misschien.
Het wiellager bestaat uit twee delen. De buitenste lagerschaal zal een losse schuifpassing in de as zijn, die kan iets blijven klemmen maar moet er makkelijk uit komen.
Waarschijnlijk bevat de wiellagerkit de beide keerringen, een lager en een knelring.
Zonder de opsluitplaat heeft het lager veel meer speling dan gemonteerd (de eindspeling is dan 0,01-0,35 mm). Een kapot lager maakt nare geluiden, ziet er slecht uit (blauw, putten, gebroken lagerkooi). Zonder duidelijke aanwijzing dat er iets kapot of lek is, dat zou ik het lager schoonmaken, volproppen met SKF wiellagervet en alles terugstoppen.
TP30039-2 is het Volvo werkplaatshandboek.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 159
Topics: 61
Lid sinds: Jan 2012
Thanx!
-Zou de lekkage vanuit het diff opgelost zijn door gewoon lagervet toe te voegen aan het lager?
Ik denk toch dat ik, in ieder geval, de binnenste keerring ga vervangen. Heb dit lager besteld: optimal 892460,
https://www.autodoc.nl/optimal/2015288. Volgens mij zit daar ales bij.
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee, als de binnenste keerring lekt, is dat alleen op te lossen door deze te vervangen. Maar als het lagervet door iets van buitenaf oververhit en verbrand is, en het lager etc nog goed, kan je het vet simpelweg vervangen en doorknorren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 159
Topics: 61
Lid sinds: Jan 2012
Ok, heel erg bedankt voor je antwoord!