(11 January 2017, 17:22)Grey240Polar schreef: De volgende wissel doe ik wel na de voorgeschreven termijn, benieuwd of het dan een stuk minder is... maar daar moet ik dus nog even geduld voor hebben.
Tijd voor een updeetje...
Tja, in de tussentijd is die auto alweer ruim twee jaar geleden van eigenaar gewisseld, maar onder mijn huidige 245 zat ook een filter dat aan vervanging toe was.
Sinds de aankoop heb ik er ruim 40.000 km mee gereden, maar natuurlijk zat het filter al (veel?) langer onder. Hoeveel km? Geen idee, maar vast meer.
Mahle/Knecht KL 30:
I.t.t. het vorige filter is dit een meer "normale" constructie.
Ik weet niet hoe ze het doen, maar i.p.v. dat het filterelement op de uiteinden zat gelijmd was dit erin gesmolten. Net als het vorige filter dat ik open maakte rolt dit af tot ruim 3 m filtermedium (312,5 x 11,2 cm om precies te zijn).
Maar ook dit filter heeft zijn werk gedaan. Hoe schoon benzine ook lijkt, er is weer een duidelijk verschil te zien tussen de "vieze" en "schone" kant van het filter. Op tijd vervangen is dus gewoon net zo nodig als bij een olie- en luchtfilter. Toch denk ik dat dit filter meer dan eens verwaarloosd wordt.
Nu geplaatst: een Purflux EP153, ben benieuwd of ik degene ben die dit gaat vervangen of een volgende eigenaar...
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47