Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Zweed van Wijnand
RM schreef:loopt koud prachtig, maar eenmaal opgewarmd begint ie in toeren te klimmen en gelijk weer te dalen. Dit wordt zo erg dat hij op een gegeven moment onder de grens komt en uitvalt. Start je hem daarna gelijk dan gaat het even goed maar na een paar seconden begint het weer. Zowel op gas en benzine.

@RM: Heb je het systeem al nagelopen op vacuümlekken? Daar is het heel erg gevoelig voor. Ik heb van mijn B200E onlangs de injectoren laten reinigen, de injectorrubbers vervangen, pakking van het inlaatspruitstuk vernieuwd, de slang onder het inlaatspruitstuk vervangen en het glasklephuis gereinigd. Daarna is het stationair toerental afgesteld en het CO met de schroef in de spinnekop. De motor liep vooraf steeds slechter stationair (lag te schudden onder de motorkap), startte steeds vaker op 3 cilinders en stonk naar benzine. Sinds deze ingreep start en loopt 'ie als een zonnetje en draait mooi rustig. Wellicht heb jij er iets aan.
Antwoord
Mooi gedaan! Was vast wel zweten met dit weer.
Antwoord
Stinky schreef:Mooi gedaan! Was vast wel zweten met dit weer.
Dank je! Zweten? Met straaltjes tegelijk Confusedmile:. Gelukkig was het afvoergat van de reservewielbak niet verstopt...
Antwoord
Wijnand,

injector rubbers vervangen, inlaatspruitstuk vervangen, balgrubber van de k-jet vervangen diverse slangen ga zo maar door. Er is al menig uurtje ingestoken ook door de Volvo garage maar die zegt ook als een k-jet 30 jaar oud is dan hou het ook een keer op en er zijn bijna geen onderdelen meer en de kennis is ook niet meer bij de garage aanwezig. Het kost een hoop geld om het te laten reviseren en dat heb ik er niet voor over.
Antwoord
Op de VKB heb ik bij Volvo Woudenberg een leuke accessoire gekocht. En kennelijk best gewild want ik had 'm voor ik weer bij de auto was al een heel aantal keren weer kunnen verkopen Confusedmile:. Maar dat hebben we natuurlijk niet gedaan, mijn doel was om de tank op te knappen en daadwerkelijk te gebruiken.

Zo kocht ik de tank:

[Afbeelding: WP_20160924_16_11_47_Pro_zpsbb4ucno3.jpg]

En na flink schuren, ontroesten, een flinke laag zinkspray, primer en rode lak is dit het resultaat:

[Afbeelding: image_zpss2ak7b8k.jpeg]

Ik ben er blij mee!
Antwoord
Afgelopen weken heeft de Zweed hard moeten werken Confusedmile:. We zijn er voor het eerst sinds we 'm hebben mee op vakantie geweest. Twee weken Zwitserland, afgesloten met de Drielandentocht van het Volvo 240 register. De Volvo heeft het perfect gedaan, je merkte dat 'ie tijdens de rit steeds meer "los" kwam. De Autobahn, heuvel op, heuvel op, het ging allemaal even moeiteloos. En met een benzineverbruik van bijna 1:12 en een olieverbruik van iets meer dan een kwart liter op best een zwaar traject ben ik er heel tevreden over. Het was leuk om te merken hoeveel bekijks je trekt met zo'n 240! Wat tegenviel was het aantal andere 240's. In Zwitserland hebben we er twee gezien, op de terugweg werd ik op de A61 ingehaald door een Nederlander in een petrol groene 245 met haast... Er werd wel enthousiast gezwaaid Confusedmile:. Al met al was het een geweldige beleving, volgend jaar gaat De Zweed weer mee op vakantie!

Wat plaatjes bij het praatje:

De aankomst in Savognin (Graubunden):
[Afbeelding: zw1_zpssb2yhrec.jpg]

Aan de Davoser See:
[Afbeelding: zw2_zpsffailpa9.jpg]

[Afbeelding: zw3_zpsxdxd0pja.jpg]

Aan het einde van de wereld, het Dischmatal:
[Afbeelding: zw6_zpsdnjm7yyl.jpg]

Na een prachtige maar stevige klim staan we boven op de Julierpass:
[Afbeelding: zw4_zpsxkeega2m.jpg]

En tot slot de Drielandentocht van het 240 register. Er was een geweldig mooie rit uitgezet, waarbij zelfs is gebleken dat De Zweed zeewaardig is... In de route zat een doorsteek door een riviertje waarbij er flink wat water verplaatst is en de Volvo daarna van boven tot onder onder de modder zat. Maar het was spectaculair!

[Afbeelding: zw5_zpsgabqwbd4.jpg]
Antwoord
Even blazen...uch uch wat een stof... Het is even geleden dat ik hier wat gepost heb, maar dat wil niet zeggen dat er niets is gebeurd met de Zweed. Na de winterstop heeft Gerard Mulder zich er flink over ontfermd door de koppeling te vervangen (maakte een bijgeluid) en de airco te reviseren en om te bouwen naar R134a. Van de rekening kreeg ik het even warm, maar de 240 is nu een rijdende koelkast  Smile. Later is nog het tussenaslager vervangen en daarmee was 'ie technisch weer aardig op orde. 

Bij een sleuteldag van het 240 register in Elburg heb ik de gordelverklikker weer in ere hersteld. Hoe irritant ook, als het er op zit moet het ook werken...

[Afbeelding: nyfuxl.jpg]

Verder hebben we er weer een paar leuke accessoires bij gescoord:

[Afbeelding: 10zajav.jpg]

Cruise control! Na een zoektocht van anderhalf jaar, onderdelen van Erik van den Berg, slopers in Amerika en Canada had ik alles compleet. Na inbouw bleek het vacuümdeel iets teveel verouderd, maar na daar alles van vernieuwd te hebben en de pedaalschakelaars goed afgesteld stonden doet 'ie het. Wat een genot!

En vlak voor de vakantie heb ik wat lampjes bijgeplaatst:
[Afbeelding: 2yw9wft.jpg]

[Afbeelding: 301hu1k.jpg]

Voor wie dacht op een avond het noorderlicht te hebben gezien...dat was ik  Big Grin. We hebben er dus ook weer een schakelaar bij, met dank aan Tradera!

[Afbeelding: 161z3br.jpg]

En dan het grootste feest van dit jaar. Met de 240 naar Zuid Frankrijk. De Zweed heeft best moeten werken. Soms was 80 in de derde versnelling vol gas net haalbaar, maar we hebben het gered:

[Afbeelding: fnghi.jpg]

En de ritten daar waren fantastisch. Hoewel de Fransen soms wel een wat apart beeld hebben bij tweerichtingswegen...

[Afbeelding: 4loe9e.jpg]

Mooie tochten gemaakt die dankzij de airco heel best vol te houden waren!

En dit was vlak voor de terugweg, toen we nog niet wisten wat voor een file ellende we bij Parijs zouden treffen. Vier uur gedaan over 100km. Maar de Zweed bleef er koel onder, de temperatuur liep niets op en ook de olie bleef mooi op 85 graden hangen. Dat schept vertrouwen. Op deze foto zijn ook mooi de winddeflectors te zien die ik heb geplaatst. Ben Ekeler bood ze nieuw aan op het Volvoforum voor een nette prijs, ik vind het een mooie upgrade van de auto.

[Afbeelding: 29nyts1.jpg]

Dit weekend vierde het 240 register het twintig jaar bestaan bij Van Roosmalen in Best. Het uitzicht vanaf de derde verdieping was prachtig!

[Afbeelding: 72shti.jpg]

Op de terugweg ontstond er wel een uitdaging: de ruitenwissers hielden er mee op! En dat is niet handig als je een knooppunt over moet en het komt met bakken uit de lucht. Thuis heb ik het mechaniek losgekoppeld van de ruitenwissermotor en de motor bleek muurvast te zitten. Inmiddels heb ik een nieuwe besteld, we hebben deze week weer wat te doen.
Antwoord
Ruitenwissermotor die er mee ophoudt wordt vaak veroorzaakt doordat 1 van de magneten los in het huis ligt. Half uurtje werk om weer vast te plakken. Zelf vorige week ook gedaan nadat ze er in een plensbui mee ophielden.

Relais vol water of slechte massaverbinding zijn ook standaard verdachten
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Dat klopt. Ik heb de motor losgeschroefd en die bleek volledig verroest van binnen. Ik had 'm misschien kunnen redden, maar dat was een hoop werk geweest en omdat ik deze auto nooit meer weg doe ben ik voor een nieuwe gegaan. Het relais heb ik pasgeleden vernieuwd omdat de intervalstand vreemd gedrag begon te vertonen.
Antwoord
Vandaag heb ik een mooie aankoop kunnen doen voor De Zweed:

[Afbeelding: 2nh2lva.jpg]

Originele set, helemaal compleet en nieuw! Nog nooit uit de doos geweest. Met steenslagkappen, nieuwe groene dashboardschakelaar, bedrading, etc. Heel erg blij mee, met dank aan Gerard Mulder! Waar ik ook heel erg blij mee ben zijn deze twee steenslagkappen die hij nog had liggen:

[Afbeelding: 2wnmn8y.jpg]

Ik had een set gevonden met daarop Bosch Profi, maar zeker samen met de mistlampkappen waar Volvo op staat, maken deze twee het natuurlijk mooi af! De komende week gaan we weer sleutelen!

Ook een leuke vondst:

[Afbeelding: 2pt9ff5.jpg]

Dit zijn twee chromen stripjes voor de in de armsteunen. Die van De Zweed waren wit uitgeslagen en niet meer mooi te krijgen. Met dank aan GCP en Volvo Serva bleken ze nog nieuw te bestellen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)