Berichten: 10
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2011
Gezocht: een BDP sensor voor een Volvo 240 met een b230k motor, bouwjaar 1987, automaat. (onderdeel nummer 1389357)
Er zit een Renix ontsteking in. (S100620-001) .
Zonder die sensor kan ik niet rijden....
Berichten: 130
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Deze renix ontstekingen zitten ook in de volvo 340 serie zowel met 1,4 als met 1,7 motor. Het zou mij niet verbazen als deze bdp sensor gelijk is aan wat jij zoekt.
Berichten: 157
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2014
Dat klopt, stekkertje ziet er net zo uit, echter de aansluiting op de versnellingsbak lijkt anders te zijn qua vorm (bronnen: onderdelenboek volvo 240 1987 en foto's van bdpsensoren voor volvo's 340 1.7). Misschien eens twee naast elkaar houden.
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971 (verkocht).
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Ik zou gewoon een simpele hall-gever onstekingspen met kabelboom zoeken, veel betrouwbaarder en sneller in te bouwen als je die bdp sensor kan wisselen...
Berichten: 10
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2011
Hallo Frank, net een pb naar je gestuurd met wat vragen omdat ik elders zag dat jij daar ook met die sensor gedoe hebt gehad. Ik ga inderdaad eens kijken of dat lukt met de Renault sensor.
Berichten: 10
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2011
Hallo Astrix,
Jouw optie is ook interessant. Het in- en uitbouwen van die sensor is een drama. Maar ik heb een automaat met airco en er zitten nogal wat tierelantijnen aan vast die mogelijk niet worden opgepakt met een standaard hall-gever. of zie ik beren die er niet zijn?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
19 April 2016, 13:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 April 2016, 13:47 door Marc1970.)
Ik gok dat de meeste toerentalverhogende en -regelende zaken via de carburateur geregeld worden, en dat de ontsteking gewoon meeloopt. Via het toerental/BDP gemeten bij de krukassensor. En een Hall gever doet precies datzelfde, alleen op een andere plek.
Ws. kom je met de ontsteking van de B23/230A een heel eind (zelfde cilinderinhoud, ook een carburateur). Hier de componenten:
http://www.jimellisvolvoparts.com/showAs...ly=1057579 en er is er ook eentje zonder Control Unit:
http://www.volvopartswebstore.com/showAs...bly=235089
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb nog zon unit liggen van een B200K.
En op de sloop hier staat een 240 met B230K of B200K...
Schijnen gewilde setjes te zijn aangezien je er elk redblok op een nette manier mee aan het lopen krijgt. En nog elektronisch ook.
Berichten: 496
Topics: 16
Lid sinds: Feb 2010
Klopt, werkt perfect vanavond nog een setje in een 740 gebouwd...
Berichten: 157
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2014
Opgelost! Heb een tweedehands bdpsensor gevonden en daarmee is de B230K weer als vanouds - geweldig!!!
Ga nog wel uitzoeken wat alternatieven zijn; de sensor heeft een weerstand van 214 Ohm. Omdat ik de 'oude' nog heb kan ik ook vergelijken hoe de bevestiging eruit moet zien.als ik een alternatief gevonden heb meld ik het hier.
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971 (verkocht).