Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
hikken/haperen
Heren,

Mijn 240 sedan uit 1992 (2.3) begint een zorgwekkend probleem te krijgen. Na een koude start hikt de motor. Het is niet afhankelijk van de versnelling, en afhankelijk van de belasting; hoe verder ik het pedaal intrap (en dat is niet heel ver bij een koude motor) hoe groter de kans dat hij even een keer hikt. Het is onregelmatig, maar het doet zich steeds vaker voor en de hik lijkt langer te gaan duren. Het wordt dus erger. Het is net of hij even een slag mist.

Gister en vanochtend viel hij zelfs even helemaal weg. Ik heb ooit last gehad van een haperend brandstofpomprelais en de symptomen daarvan leken erg op het ‘wegvallen’ van gister. Het check engine lampje is gister ook gaan branden, ik krijg de volgende foutcodes:

232 - lambda sensor, too rich or too lean
123 - signal missing coolant temp sensor
121 - faulty signal from air mass meter

Gezien de reputatie ervan ga ik het brandstofpomprelais sowieso vervangen, maar een haperend relais staat volgens mij los van motortemperatuur.. Iemand nog andere ideeen?

In het begin was het met de mantel der liefde te bedekken, maar inmiddels begin ik in de gaten te houden of er vluchtstroken in de buurt zijn..

Kees
Antwoord
Twee 'signal' probleempjes, die bestaan meest uit gecorrodeerde stekkerverbindingen. De oplossing daarvoor is simpel, maak de stekker los en weer vast. Die voor de 'coolant temp' zit onder inlaat 3, beetje puzzelen.
Die 'coolant temp sensor signal' is wel belangrijk, als die ontbreekt, gaat de computer ervan uit dat het -40 is en giet er de benzine er in.

De lamda sensor meldt dat het mengsel buiten zijn regelbereik komt, dat is een gevolg, geen oorzaak.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gas los: haperen ovlov 0 1.373 17 November 2007, 10:25
Laatste bericht: ovlov

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)